همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره برخودر با افراد بدپوش، دستگیری گروه‌های خانگی رمالی و جمع‌آوری دیش‌های ماهوارده‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

رادان

 به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در حاشیه همایش «پلیس ملی زن و مواد مخدر» در جمع خبرنگاران درباره جمع‌آوری ماهواره‌ها اظهار کرد: جمع‌آوری تجهیزات دریافت ماهواره کار جدیدی از سوی نیروی انتظامی نیست و از چند سال گذشته آغاز شده است و در بحث جمع‌آوری تجهیزات دریافت ماهواره پیوند اخلاق را نیز حاکم کرده‌ایم. به طوری که هر چند قانون به پلیس اجازه می‌دهد که برای این موضوع پلیس ورود به منازل هم داشته باشد اما در حال حاضر تنها ورود به مکان‌هایی که دیش ماهواره نمایان است وارد می‌شود.

 وی ادامه داد: در این رابطه اولویت اول پلیس جمع‌آوری دیش‌های آشکار است و پس از آن سایر دیش‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد و فکر می‌کنم مردم نیز اجرای قانون را از پلیس می‌خواهند و پلیس نیز هیچ تردیدی در اجرای قانون نخواهد داشت.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه جمع‌آوری تجهیزات ماهواره مربوط به منطقه خاصی نیست، افزود: در هر منطقه‌ای که بیشتر از این تجهیزات استفاده شود پلیس آن منطقه را بیشتر مورد هدف قرار می‌دهد و در این رابطه نیز پلیس بسیار جدی است.

گروه‌های خانگی رمالی شناسایی شده و در آینده دستگیر می‌شوند

رادان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ماموران پلیس می‌توانند در صورت نبودن صاحب‌خانه وارد پشت‌بام یا غیره برای جمع‌آوری این تجهیزات شوند، گفت: پلیس برای ورود به مشاعات هم مجوز قانونی گرفته است و ورود نیروهای پلیس به پشت‌بام‌ها و مراکزی که تجهیزات دریافت ماهواره به صورت آشکار در آنها وجود دارد با اخذ مجوز قضایی و توأم با اخلاق صورت می‌گیرد.

 وی درباره برنامه پلیس با رمال‌ها اظهار کرد: متاسفانه موضوع رمالی به واسطه فضاهایی که ایجاد می‌کند، گروه هدف خاصی ندارد و هم افراد کم‌سواد و بی‌سواد و در برخی موارد گروه‌های باسواد و صلاحیت‌دار هم می‌توانند درگیر چنین موضوعاتی شوند که این موضوع به واسطه تسخیر روح و روان آنها است.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: برخورد با فالگیرها، رمال‌ها و موضوعاتی از این قبیل به صورت جدی در دستور کار پلیس آگاهی و پلیس امنیت قرار دارد که خوشبختانه در این رابطه باندهای بزرگی متلاشی شده است.

 وی اضافه کرد: یکی از ماموریت‌های پلیس برخورد با افرادی است که اقدام به رمالی، فالگیری و غیره می‌کنند و این موضوع پیگیری می‌شود البته یکسری گروه‌ها در این ‌رابطه شناسایی و دستگیر شدند و گروه‌های دیگر که به عنوان گروه‌های خانگی محسوب می‌شوند، شناسایی شده و در آینده بسیار نزدیک دستگیر خواهند شد.

 رادان خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم که دقت داشته باشند و اینگونه افراد که در قالب فالگیر، پیشگو و غیره افراد را تسخیر می‌کنند در واقع شیادانی هستند که هیچ‌گونه دانسته‌ علمی را در چنته ندارند و اقدام به فریب دادن افراد عادی و حتی صلاحیت‌دار می‌کنند.

 وی درباره برخورد با بدپوششی توسط پلیس هم گفت: موضوع امنیت اخلاقی موضوعی است که با یک هجمه به سمت ناجا آغاز شد، اما امروز نه تنها این هجمه وجود ندارد بلکه مطالبه جدی مردم و مسئولان محسوب می‌شود و حتی نیروی انتظامی را زیر سوال می‌برند که چرا به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند.

 رادان ادامه داد: طرح زمانی تشدید می‌شود که سرریز‌هایی را در بعضی از نقاط کشور شاهد باشیم و طبیعتا اقدامات پلیس هم با توجه به وضعیت جامعه صورت می‌گیرد که در این رابطه احساس مردم و مسئولان آن است که یک مقدار سرریز در حوزه امنیت اخلاقی داشته‌ایم و گشت‌های پلیس آماده‌باش هستند و با مقوله بدپوششی و بدحجابی برخورد خواهند کرد.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره راه‌اندازی کلانتری زن هم گفت: وجود یک کلانتری که بخواهد امور مربوط به زنان را در پایتخت انجام دهد هیچ چیزی را به دنبال نمی‌آورد چون موضوع جغرافیا و جابه‌جایی نفرات بسیار سخت و دشوار خواهد بود در نتیجه راه‌اندازی یک پلیس و کلانتری زن از اولویت‌های ما نیست اما در تمام کلانتری‌های تهران و برخی کلانتری‌های کلانشهرها از نیروهای زن استفاده می‌شود.

 وی درباره پلیس زن در نیروی انتظامی هم گفت: یکی از مطالبات به حق مردم در نیروی انتظامی وجود نیروی زن در ماموریت‌های اخیر بوده است که با حضور پلیس زن ماموریت‌های مختلف از جمله موضوعات خدماتی، امنیتی، مراقبتی، مقابله، پیشگیری و غیره انجام شد.

 رادان با بیان اینکه پلیس زن در ایران از مرزها تا مناطق مختلف کشور حضور دارند، افزود: افتخارداریم که در مرزهای زمینی و دریایی ماموران زن حضور دارند.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: ویژگی پلیس زن در ایران این بوده است که با حجاب کامل ثابت کرد که حجاب محدودیت نیست بلکه مقبولیت است.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد پلیس‌های زن بیشتر در مسئولیت‌های اداری به کار گرفته می‌شوند، گفت: سیر مراحل بکارگیری جذب بانوان در نیروی انتظامی مانند مردان است و در زمان استخدام و انتقال پلیس زن به مراکز آموزشی، رشته‌ای و دسته‌ای خدمت آنان مشخص است.

 رادان اقدامات پلیس‌های زن را در چندسال اخیر مطلوب ارزیابی کرد و افزود: به طور مثال در دوسال گذشته حضور ماموران پلیس زن در فرودگاه‌ها موجب شد که نه تنها هیچ قاچاق مواد مخدری به کشور عربستان صورت گیرد بلکه عربستان هم هیچ بهانه‌ای در بحث حجاج نداشته باشد.

  4 درصد دستگیرشدگان موادمخدر را زنان تشکیل می‌دهند

 رادان در همایش ملی پلیس زن و مبارزه با موادمخدر جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر ماموریت‌های پلیس با حضور زنان پلیس انجام می‌شود، افزود: امروز پلیس‌های زن در مرز حضور دارند و به عنوان کنترل‌کننده خروج نقش‌آفرینی می‌کنند.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرد: مقوله شبیخون فرهنگی به عنوان یک موضوعی کشور را مورد هدف قرار داده است اما بعضی از ما این موضوع را جدی نگرفته‌ایم.

 وی با بیان اینکه یکی از مقوله‌های شبیخون فرهنگی موضوع رواج موادمخدر سنتی و صنعتی است، افزود: در شبیخون فرهنگی دشمنان باورهای دینی و ارزشی ما را مورد هدف قرار داده‌اند که محصول آن فروپاشی خانواده است و زمانی که خانواده در جامعه از بین رود، دیگر نمی‌توان از آن جامعه ارزش‌ها، باورها و اهداف کوتاه یا بلندمدت را طلب کرد.

 رادان خاطرنشان کرد: در کشور ما زنان به دلیل هوشمندی خاصی که دارند کمتر به صورت مستقیم از سوی موادمخدر مورد آسیب قرار می‌گیرند به طوری که تنها 4 درصد از دستگیرشدگان در حوزه موادمخدر زنان هستند.

 وی خاطرنشان کرد: زنان به صورت غیرمستقیم از سوی موادمخدر مورد آسیب قرار می‌گیرند به طور مثال یک مرد معتاد در خانواده بیشترین آسیب را به همسرش وارد می‌کند و آن زن دچار افسردگی، سرخوردگی، عدم امید به آینده و غیره می‌شود.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی به لزوم پیشگیری و مقابله به عنوان یک اصل تاکید کرد و افزود: کلیه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید به موضوع اولویت پیشگیری در مقابله به عنوان یک اصل توجه کند.

 رادان درباره نقش پلیس زن هم گفت: بهره‌گیری از پلیس زن پاسخگویی به مطالبات جامعه بوده است و در این راستا هر سازمان و نهادی که بتواند پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشد علاوه بر آن که اثر اقدامات خود را در جامعه خواهد دید موجب بیشتر شدن احساس امنیت در جامعه می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: البته باید توجه کرد که در موضوع پلیس زن نیز ملاحظاتی داشته باشیم به طور مثال خانم‌ها با توجه به اینکه قدرت عاطفی بیشتری نسبت به مردان دارند می‌توانند نقش بسزاتری در موضوع پیشگیری و مشاوره نسبت به مردان داشته باشند. همچنین زنان در حوزه مشاوره هم تاثیرگذارتر از مردان هستند.

کد خبر 135701
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز