شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی و محصولات صنعتی در حالی افزایش یافته که دستگاه‌های دولتی از مدیریت هوشمندانه و چند لایه بازار خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ما، پس از افزایش رسمی نرخ برخی اقلام خوراکی و محصولات صنعتی، افزایش قیمت محصولات فولادی در چند روز گذشته موجب شده تا دست‌اندرکاران تنظیم بازار با تاکید بر تثبیت قیمت‌ها از تشدید بازرسی و مخالفت با افزایش غیرقانونی قیمت‌ها خبر دهند. از سوی دیگر بسیاری از تولید‌کنندگان با استناد به افزایش هزینه تمام شده تولید و افزایش قیمت‌های جهانی مواداولیه، بر افزایش قیمت‌ها اصرار دارند.

با وجود این، بررسی قیمت خرده‌فروشی مواد‌غذایی و گزارش اخیر بانک مرکزی از قیمت این اقلام، حاکی از تند‌ترشدن شیب گرانی مواد‌غذایی در هفته پایانی اردیبهشت ماه نسبت به هفته قبل از آن است. همچنین ادامه سیر صعودی محصولات فولادی موجب شده تا مسئولان از بازرسی انبارهای آهن خبر دهند. رئیس اتحادیه آهن فروشان با اشاره به ثابت ماندن قیمت محصولات فولادی در 5 ماهه گذشته به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت مواداولیه( شمش بیلت) در بازارهای جهانی، افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد در بورس، افزایش نرخ دلار، بالا رفتن میزان بودجه عمرانی دولت و تاکید بر تحویل پروژه‌های مسکن مهر باعث افزایش قیمت این محصولات شده است.

محمد آزاد با بیان اینکه نرخ شمش بیلت از 600 تا 620تومان اکنون به 700 تا 720 تومان در بنادر افزایش یافته است، افزود: رشد 25 تا 30درصدی قیمت‌های جهانی و نوسان نرخ ارز باعث شده تا قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد 40 تا 50درصد افزایش یابد.روز گذشته محمد علی ضیغمی، معاون وزیر بازرگانی، از مدیریت هوشمندانه و چند لایه دولت بر بازار خبر داده و گفت: شرایط و نبض بازار در اختیار ارکانی است که از طرف دولت کار نظارت را بر عهده دارند به‌طوری که قیمت 270 قلم کالا به‌صورت روزانه در نقاط مختلف کشور اخذ، مقایسه و روند تغییرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بازرسی انبارهای فولاد

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تشریح پشت‌پرده افزایش قیمت فولاد گفت: برخی برای سودهای مقطعی و عرضه کالا در زمان اوج تقاضا، فولاد احتکار کرده‌اند که از این پس با آنها مقابله خواهد شد. شهرام میرآخورلو به مهر گفت: بررسی‌های به عمل آمده کارشناسی، این نتیجه را نشان می‌دهد که این افزایش قیمت‌ها، ناشی از عوامل اقتصادی بازار نیست. وی تصریح کرد: از روز گذشته انبارها و قیمت‌ها تحت کنترل قرار گرفته است و با هر کسی که محصولات فولادی را با قیمت‌های بیشتر از نرخ‌های تعیین شده به مصرف‌کننده عرضه کند، برخورد جدی صورت می‌گیرد.

کد خبر 135603

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز