گروه شهری: درحالی‌که شهردار و اعضای شورای شهر قم با اجرای مونوریل قم از فراز حرم مطهر حضرت معصومه(س) مخالفند، از ابتدای هفته جاری، عملیات اجرای این پروژه با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آغاز شده است.

qom monorail

مسیر مونوریل قم که از رودخانه این شهر به سمت خیابان امام خمینی در دست ساخت است، بارها از سوی اعضای شورای شهر به‌دلیل عبور از حریم میراثی درجه یک مورد انتقاد قرار گرفته بود، شهردار قم نیز اعلام کرد که نخواهیم گذاشت مونوریل قم از مقابل حرم حضرت معصومه(س) عبور کند.از سوی دیگر باقر پناهی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران و عضو شورای شهر قم در گفت‌وگو با همشهری از آغاز به کار مجدد این پروژه از ابتدای هفته جاری خبر داد. با وجود اینکه محافل مختلف مذهبی و سیاسی و مدیران شهری اجرای این پروژه را بی‌توجهی به بافت مذهبی و میراثی حرم مطهر حضرت معصومه (س) دانسته‌اند اما دستور مستقیم رئیس‌جمهور و حمایت سازمان قطار شهری قم باردیگر اجرای این پروژه را به همراه داشته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی 19 دی، رئیس‌جمهور طی دستور موکد خواهان عبور مونوریل از بالای صحن مطهر حضرت معصومه (س) شده و از وزارت کشور و معاونت برنامه‌ریزی هم خواسته است که اولا هرگونه کمک به شهرداری قم منوط به همکاری با اجرای مونوریل شود و ثانیا تمام اعتبارات به حساب سازمان قطار شهری قم واریز شود.

اجازه عبور نمی‌دهیم

شهردار قم در این باره به شبکه خبری قم گفت: فعلا اجازه عبور مونوریل از مقابل حرم را نمی‌دهیم تا اینکه در جلسه با آقای رئیس‌جمهور دلایل و استدلال‌های خود را مطرح کنیم. محسن عابدینی‌پور درخصوص روند اجرای پروژه مونوریل قم گفت: مونوریل تا اینجای کار روند خوبی را پشت سر گذاشته است و فقط در بخش عبور از مقابل حرم حضرت معصومه(س) دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. وی افزود: قرار بر این است که ما در یک جلسه در حضور رئیس‌جمهور دلایل خود را درخصوص عبور مونوریل از مقابل حرم از زیر سطح ارائه کنیم. شهردار قم با اشاره به وضعیت اجرای پروژه مونوریل قم در شرایط کنونی، گفت: در حال حاضر در 2 بخش پروژه روند اجرایی در حال انجام است و در مقابل حرم اقدامی صورت نمی‌گیرد.وی افزود: اجازه نخواهیم داد که مونوریل از مقابل حرم حضرت معصومه (س) عبور کند، مسیر پروژه مونوریل ۲۷ کیلومتر است و این قطعه از مسیر فقط 6 کیلومتر طول دارد. عابدینی‌پور گفت: شرایط برای اجرای این پروژه در ۲۱ کیلومتر دیگر فراهم است و می‌توان در آن جبهه‌ها کار کرد.

طرحی بدون مطالعه

رئیس کمیسیون توسعه و عمران و عضو شورای شهر قم در این باره به همشهری گفت: مسیر پیشنهاد شده از حریم میراثی درجه یک حرم مطهر حضرت معصومه(س) عبور می‌کند که این موضوع مغایر با قوانین حفظ میراثی است. محمدرضا باقر پناهی با اشاره به مطالعات انجام شده در این پروژه، اظهار داشت: شورای شهر پیشنهاد داده تا مطالعات این طرح را در اختیار بگیرد اما تاکنون حتی یک صفحه نیز در اختیار شورای شهر قرار نگرفته است. وی با اشاره به طرح جامع حمل‌ونقل شهری قم تصریح کرد: این خط مونوریل نمی‌تواند جایگزین خط B اتوبوس تندرو شود، به‌ویژه اینکه 2 نوع سیستم حمل‌ونقل انبوه در شهر قم توجیه نخواهد داشت.

مهدی خرمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اراک نیز با اشاره به مغایرت اجرای مونوریل از فراز صحن جوادالائمه صحن مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: تاکنون بی‌سابقه است که سیستم حمل‌ونقلی برای شهری پیش‌بینی شود و این طرح بدون توجه به نقاط سفر به اجرا در آید. به گفته این استاد دانشگاه، مونوریل قم بدون توجه به نیاز‌سنجی‌ها و مبادی و مقاصد سفر و نقاط پرجمعیت شهر، در دست ساخت است. وی عبور مونوریل از فراز صحن مطهر حضرت معصومه (س) را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: این سیستم از فراز صحن جوادالائمه عبور می‌کند. با ساخت مونوریل در مسیر یادشده تا ارتفاع 10متری حرم مطهر حضرت معصومه (س) غیرقابل دیدن خواهد بود و به لحاظ مذهبی این اتفاق می‌تواند بسیار غیرقابل توجیه باشد.

شایان ذکر است، چندی پیش ساخت مونوریل قم به‌دلیل عبور از فراز آسمان حرم و اختلاف نظر بین مسئولان در این مورد متوقف شده بود. مدیریت شهری سپس تصمیم گرفت که مونوریل در آن قسمت از زیر زمین عبور کند اما با دستور جدید رئیس‌جمهور قرار است این قطار همچنان از آسمان حرم حضرت معصومه(س) و از فراز صحن جواد‌الائمه این حرم عبور کند.

کد خبر 135198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز