دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: یکشنبه 25 اردیبهشت- روز بزرگداشت فردوسی در تقویم جمهوری اسلامی ایران- برنامه‌های گوناگونی برای گرامیداشت مقام این شاعر بزرگ ایرانی برگزار شد که همایش 2روزه هزاره سرایش شاهنامه از آن جمله بود.

شاهنامه فردوسی

این همایش روز 24 و 25 اردیبهشت برگزار و در آن برنامه‌های مختلفی اجرا شد؛ از جمله در روز دوم، غلامعلی حداد عادل و استادان و پژوهشگران ایرانی و خارجی شاهنامه، از برگ‌هایی از شاهنامه شاه‌طهماسب و نمایشگاه ایرانی آثار گنجینه در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند. محمود شالویی،‌ مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این باره گفت:‌ موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری فرهنگستان هنر امسال شاهنامه شاه‌طهماسب را برای نخستین‌بار منتشر می‌کند تا این اثر ارزشمند که 118 برگ آن در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و تصاویر برگ‌هایی از شاهنامه را که در خارج از کشور نگهداری می‌شود، مجموعاً در یک اثر نفیس برای استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان ارائه کند.

غلامعلی حداد عادل در بازدید از شاهنامه شاه‌طهماسب گفت: انتشار شاهنامه شاه‌طهماسب اتفاق خوشایندی است که موجب می‌شود نمونه ارزشمند و والای هنر ایرانی در اختیار هنردوستان ایران و دیگر کشورها قرار گیرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی پیامی صادر کرد. سیدمحمد حسینی در این پیام نوشت: فردوسی استاد بی‌همتای شعر و خرد پارسی و بزرگ‌ترین حماسه‌سرای جهان است و شاهنامه شاهکار ادبی جهان به شمار می‌رود... اهمیت فردوسی در آن است که با آفریدن اثر ‏همیشه‌جاوید خود، نه تنها زبان بلکه کل فرهنگ و تاریخ و در یک سخن، همه اسناد اصالت اقوام ایرانی را جاودانگی بخشید و خود نیز بر آنچه می‌کرد و بر عظمت آن آگاه بود و می‌دانست که با زنده نگه داشتن زبان ویژه یک ملت، در واقع آن ملت را زندگی و جاودانگی بخشیده است:

بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده ‏کردم بدین پارسی...

مراسم روز بزرگداشت فردوسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نیز برگزار شد. در این مراسم میرجلال‌الدین کزازی گفت: اگر فردوسی در سپیده‌دم تاریخ ایران سر برنمی‌آورد و شاهنامه‌ای را نمی‌سرود، هیچ‌یک از شاعران بزرگ ایران به آن پایه و مایه که رسیده‌اند، نمی‌رسیدند و فراتر از آن، اگر اکنون ما گرد همدیگر جمع شده‌ایم و به زبان شیو‌ای فارسی با یکدیگر سخن می‌گوییم، مدیون فردوسی و شاهنامه هستیم. زبان استوار و بی‌عیب و نقص برای شکوه و شگرفی شاهنامه کافی است.

کد خبر 135180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز