گروه سیاسی: کنفرانس بین‌المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه در تهران آغاز شد.

peace conference

 این کنفرانس که با حضور آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت و با حضور بیش از 150 نخبه خارجی و صدها نفر از نخبگان ایرانی فعال در حوزه صلح و مقابله با تروریسم در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، تا عصر امروز ادامه دارد.

اختتامیه این کنفرانس در تالار وحدت برگزار خواهد شد. مباحث اصلی این کنفرانس ایجاد تفاهم، تفکر خردمندانه و تلاش عادلانه در سطح جهانی برای ریشه‌کنی و امحای تروریسم است. در آیین گشایش این کنفرانس، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب طی سخنانی تروریسم را مانع بزرگی برای تحقق صلح در جهان خواند.‌ رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه جمهوری اسلامی هیچ چهره‌ای جز چهره اسلام را ندارد و جهت تحقق آرمان‌های بزرگ اسلام و انسانیت حرکت می‌کند، اظهار داشت: ‌جمهوری اسلامی ایران جمهوری انسانیت، فطرت و همکاری در راه تقوا‌ست.

تسخیری در مورد صلح عادلانه نیز اظهار داشت که دین اسلام ارحم الراحمین است و مسئله امنیت را دنبال کرده و آن را یکی از نعمت‌های الهی می‌داند.‌ رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه ما هیچ صلحی را که ضد‌عدالت باشد، نمی‌پذیریم چرا که مطلوب فطرت نیست، تروریسم را یکی از موانع بزرگ صلح عادلانه خواند. رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب تروریسم را ضد‌بشریت خواند و تصریح کرد:

همه بشریت باید با همکاری با یکدیگر صلح عادلانه را محقق کنند و اینکه یک کشور مدعی مبارزه با تروریسم شود و خود را قاضی و پلیس اجرایی قرار دهد، پذیرفته شده نیست بلکه باید یک حرکت از مجموعه بشریت صورت گیرد. او در پایان تاکید کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی این هدف به‌طور کامل اعلام شده و بر همکاری عادلانه و مثبت در راه تحقق صلح جهانی عادلانه تأکید شده است. نباید اجازه داد کشورهایی که خود اساس تروریسم هستند مدعی رهبری مبارزه با آن شوند.

در این همایش علاوه بر آیت‌الله تسخیری، فضل‌الله موسوی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، حسن رحیم‌پور ازغدی استاد دانشگاه و عضو سابق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، چندان مظفر فعال صلح هندی، مال هلباوی رئیس مؤسسه ارتباطات اسلامی انگلیس و همچنین سینتیا مک کیتی عضو سابق کنگره آمریکا سخنرانی کردند.

مک کیتی ،عضو سابق کنگره آمریکا گفت: به‌عنوان یک آمریکایی از سیاست‌های کشورم ناراحتم و اقدامات نخستین رئیس‌جمهور آمریکایی آفریقایی باعث شرمندگی شده است. ‌ همچنین در حاشیه کنفرانس بین‌المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه و با حضور همسر شهید علی‌محمدی و خانواده شهدای ترور شده توسط گروهک ریگی نخستین جلد دایره‌المعارف شهدای ترور کشور رونمایی شد.

کد خبر 134987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز