شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: روسای کمیسیون آموزش مجلس و سازمان سنجش با تکذیب اظهارات یکی از مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر جایگزینی امتحانات نهایی سوم دبیرستان به جای کنکور اعلام کردند:

آزمون

«هنوز تصمیمی برای جایگزینی امتحانات نهایی سوم دبیرستان به جای کنکور گرفته نشده است.»رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به اعلام جایگزینی امتحانات نهایی سال سوم به جای کنکور به همشهری گفت: اعلام خبر جایگزینی امتحانات نهایی سوم دبیرستان به جای کنکور در سال 93 کاملا اشتباه است و این نوع اظهارات در حد رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست.

علی عباسپور تهرانی‌فرد تصریح کرد: هر گونه تصمیم‌گیری درباره نحوه حذف کنکور بر عهده کارگروه کمیته ماده4 قانون حذف کنکور است و این کمیته تا کنون در‌باره چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی پس از حذف کنکور تصمیمی نگرفته است. به گفته وی، شاید کار‌گروه تصمیم بگیرد سوابق تحصیلی سال سوم و پیش‌دانشگاهی و در صورت حذف، سال چهارم دبیرستان ملاک ورود به دانشگاه باشد. رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به پرسش همشهری درباره کیفیت برگزاری امتحانات نهایی در آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: این موضوع مهمی است و ما راجع به سلامت، امنیت و استاندارد امتحانات با وزیر آموزش و پرورش مذاکره و مسائلی را با وی مطرح کرده‌ایم.

امتحانات یک سال، ملاک گزینش دانشجو نیست

در همین حال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز همچون رئیس کمیسیون آموزش مجلس بر این نکته تاکید کرد که ملاک گزینش دانشجو نمی‌تواند صرفا امتحانات یک سال تحصیلی باشد. محمد‌حسین سرور‌الدین با اشاره به مصوبات کار‌گروه کمیته حذف کنکور در این خصوص با تکذیب اظهارات رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش اعلام کرد: بر اساس آخرین تصویب این کارگروه، امتحانات نهایی در سطح خاصی یا امتحانات سال خاصی به عنوان جایگزین حذف کنکور مطرح نشده است.

وی به مهر گفت: «کارگروه موظف به حذف کنکور و جایگزینی سوابق تحصیلی است و هنوز مشخص نیست سوابق تحصیلی چگونه محاسبه شود اما آنچه مسلم است اینکه هدف این نیست که تنها امتحانات یک سال تحصیلی ملاک گزینش قرار گیرد.» وی افزود: قانونگذار در ماده4 قانون حذف کنکور کمیته‌ای را به عنوان کارگروه حذف کنکور تعیین کرد و اعضای این کارگروه شامل وزرای آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و رئیس سازمان سنجش و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هستند. سرور‌الدین که دبیر و سخنگوی کارگروه حذف کنکور نیز هست می‌گوید: «هر نظر دیگری غیر از مصوبات کارگروه، رسمی و قانونی نیست و اظهار نظر شخصی تلقی می‌شود.»

رئیس سازمان سنجش با تاکید بر لزوم دقت در اطلاع‌رسانی در زمینه حذف کنکور گفت: آنچه در کارگروه، رسمی و قانونی شده این است که سوابق تحصیلی باید جایگزین کنکور شود و کنکور حذف شود اما اینکه سوابق تحصیلی چه تعریفی دارد هنوز مصداقی ندارد و مشخص نیست. وی اظهار داشت: بر اساس تصمیم کارگروه حذف کنکور تنها برای کنکور سال90، نمرات سال سوم نظری به عنوان 25درصد وزن گزینش در آزمون سراسری در نظر گرفته شده و آن نیز به دلیل مسائل فنی بوده است.

اظهار نظر اشتباه

هفته گذشته عبدالامیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان رفته‌رفته جایگزین کنکور می‌شود و پس از حذف کنکور در سال93 امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان جایگزین کنکور ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور خواهد شد. اظهارات رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش یقینا آخرین اظهارات در این باره نخواهد بود و کشمکش بر سر اجرای قانون حذف کنکور همچنان ادامه دارد .

کد خبر 134946

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز