مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

عباس ثابتی راد: سخن گفتن از مسائل اداری خیلی جذاب نیست، آن هم در مورد سازمان و نهادی که بسیار عریض و طویل است.

شهر تهران

 اما برای همه شهروندان جذاب است که بدانند چطور شهر تهران درگذشته با ثروتی که داشت نمی‌توانست چندان توسعه‌ای پیداکند؛ نه مجموعه‌های بزرگ فرهنگی ورزشی قابل توجهی ساخته می‌شد نه بزرگراهی به پایان می‌رسید و نه گره‌های ترافیکی باز می‌شد. اما در طول سال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های عمرانی غیرممکن در شهر پی‌ریزی و ساخته شد. هر ماه و هر فصل یک اتفاق بزرگ در شهر رخ می‌دهد. در هر سازمان و نهادی، حوزه اداری - مالی، موتور محرک آن تلقی می‌شود. اگر موتور محرک به‌درستی کار کند، آن سازمان و نهاد می‌تواند خیلی زود به نهادی تأثیر‌گذار تبدیل شود. در طول سال‌های گذشته معاونت مالی و اداری شهرداری تهران توانست موتور محرک خوبی باشد برای شهرداری؛ این را می‌توان از بخشی از سخنان ناصر امانی، قائم مقام معاونت اداری مالی شهرداری تهران فهمید.

ماجرا از چند سال پیش شروع شد؛ از روزی که طرح حساب‌های شهرداری از نقدی به تعهدی تبدیل شد؛ اتفاقی که یکباره بودجه شهرداری تهران را از 900 میلیارد تومان در سال 84 به 1200 میلیارد در سال 85 رساند و امروزه با بودجه‌ای معادل 8 هزار میلیارد تومان تقریبا یک دهم بودجه کشور را به‌خود اختصاص داده است؛ بودجه‌ای که کمترین کمک را از دولت می‌گیرد و بیشترین سهم درآمدش از طریق فعالیت‌های خودش است.قائم مقام معاونت اداری مالی شهرداری تهران در این باره می‌گوید: مدیریت نقدینگی عملا توانست شهرداری تهران را چند گام به جلو ببرد. در واقع سیستم حسابداری جدید و تبدیل از حساب‌های نقدی به حساب‌های تعهدی ایده شخص آقای قالیباف بود. در واقع این مدیریت بر اعتبارات غیرنقدی بود که توانست باعث افزایش سرمایه‌های شهرداری شود.

شهرداری تهران بیش از 30هزار میلیارد تومان در شهر تهران سرمایه داشت که این سرمایه‌ها عموما راکد بود، این در حالی است که با ثبت و به‌کارگیری این سرمایه ثروتی قابل توجه به شهرداری تزریق شد تا شهرداری بتواند فعالیت‌های گسترده عمرانی‌‌اش را در طول چند سال اخیر شروع کند.ناصر امانی افزایش درآمد شهرداری تهران را ناشی از جذب سرمایه‌های مردمی می‌داند و می‌گوید: دولت کمک بسیار کمی به شهرداری تهران می‌کند. در طول سال‌های اخیر نیز این کمک‌ها به دلایل مختلف همراه با تاخیر بوده است. همچنین در طول سال‌های اخیر عوارض کسب و پیشه تغییر چندانی نداشت و ساخت و ساز نیز در سطح شهر تغییر نکرده است؛ بنابراین سعی کردیم با جذب سرمایه‌های مردمی و شفاف‌سازی‌ مالی افزایش درآمد داشته باشیم.

گام‌های استوار برای اجرای فرمان

شهرداری تهران در سال گذشته در همایش مبارزه با فساد اداری توانست مقام اول را به دست آورد. امانی در این مورد بیشتر توضیح می‌دهد: امسال دهمین سالگرد پیام رهبری برای مبارزه با فساد اداری است. ایشان در سال 80 خطاب به سران سه‌قوه این پیام را صادر کردند. با وجود گذشت 10 سال از صدور این پیام هنوز رئیس ستاد مبارزه با فساد اداری گزارشی ارائه نکرده است. اما شهرداری تهران برای تحقق این فرمان مقام‌معظم رهبری با توجه به اختیارات، اقداماتی آغاز کرده است که مهم‌ترین بخش آن شفاف‌سازی‌ فعالیت‌های شهرداری در تمام حوزه‌هاست؛ به‌ویژه شفاف‌سازی‌ در حوزه مالی.در واقع همین شفاف‌سازی‌ یکی از عواملی بود که شهرداری تهران در سال گذشته در میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف مقام برتر را کسب کرد.امانی همچنین با اشاره به شفاف‌سازی‌ در فعالیت‌های شهرداری معتقد است: شفاف‌سازی‌ به این معناست که در رابطه مالی میان مردم که مشتریان شهرداری تهران هستند و پیمانکاران و سایر نهادها در حوزه مالی اقتصادی شفاف‌سازی‌ به‌وجود آید؛ به این معنا که هیچ لایه پنهانی در شهرداری تهران نباشد و همه اطلاعات برای دستگاه‌های نظارت و عموم شهروندان قابل دسترس باشد.قائم مقام معاونت اداری مالی شهرداری تهران نمی‌گوید که در شهرداری تهران هیچ خطایی رخ نمی‌دهد، اما معتقد است که ممکن است خطایی صورت گیرد اما این خطا براساس هوشمند بودن سامانه‌های شهرداری قابل ردیابی است.

خداحافظ رانت‌خواری!

برای سال‌های سال، حضور دلالان مختلف در عرصه شهرسازی شهرداری تهران، نارضایتی‌های بسیاری به‌وجود آورده بود. اگر کسی می‌خواست در شهر ساختمانی بسازد در گیرودار مشکلات اداری کلافه می‌شد و به ناچار به دلالان روی می‌آورد و ماجرا از همین جا شروع می‌شد. اما چند سالی است که دیگر این عرصه نه در اختیار دلالان که مبتنی بر سازو کاری است نوین.
امانی می‌گوید: در حوزه شهرسازی نارضایتی‌های عمومی بسیار زیاد بود. اما با تلاش‌های انجام شده دیگر این عرصه به مانند سابق، محلی برای گسترش فساد نیست. در واقع این دومین حوزه برچیدن فساد اداری بود. ما با شفاف‌سازی‌ در عرصه شهرسازی علاوه بر استقرار سامانه‌های هوشمند، بنا بر اصل 44 قانون اساسی به‌خصوصی‌سازی‌ و برون‌سپاری روی‌آوردیم. در واقع این اقدام امکان هیچ گونه تخلف و اشتباه فردی و گروهی را باقی نگذاشت و هر آنچه در این عرصه اتفاق می‌افتد در سامانه‌های هوشمند به ثبت می‌رسد. تمام مسئولان مربوطه از شهرداران نواحی تا شهرداران مناطق دیگر امکان برخورد سلیقه‌ای و غیرفنی با شهروندان را ندارند و هر دستوری که در مورد پرونده‌ای داده می‌شود، قابل ردیابی و پیگیری است.
امانی می‌گوید: ما تلاش کردیم تا نقش عامل انسانی و خطاهای فردی را در مواجهه با شهروندان کاهش دهیم.

پایتخت الکترونیک

سئول نخستین شهر الکترونیک جهان است. گسترش اینترنت در شهرهای جهان اکنون بسیاری از فعالیت‌های شهری را آسان کرده است. شهروندان برای دسترسی به مشکلات و موضوعات مرتبط با شهرداری که اتفاقا کم هم نیست، دیگر نیازی به حضور در این مراکز ندارند بلکه با توجه به فضای مجازی نیازهایشان را مرتفع می‌کنند. شهرداری تهران نیز از چندی پیش با گسترش فضای ‌آی‌تی زمینه بهره‌گیری شهروندان از این فناوری را فراهم کرده است.ناصر امانی در این باره می‌گوید: هوشمند‌سازی‌ شهرداری تهران یکی دیگر از نکاتی بود که در بحث سلامت اداری و کاهش فساد اداری توانست کمک بسیاری به شهرداری تهران کند. وی همچنین اظهار می‌دارد: 3موضوع اصلی که مورد توجه قرار گرفت (شفاف‌سازی‌ در همه حوزه‌ها، کوچک‌سازی‌ شهرداری و در نهایت ایجاد شبکه‌ای هوشمند برای رفع نیاز شهروندان) باعث شد تا زمینه مبارزه با فساد اداری فراهم شود.

بدهکاری یک حسن است

ماجرای بدهی شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته سریال تکراری و خسته‌کننده‌ای است. بسیاری از پیمانکارانی که از سال‌ها پیش برای فعالیت‌های مختلف با شهرداری تهران همکاری کرده بودند نتوانستند با شهرداری تسویه حساب کنند. شاید به همین دلیل هراز گاهی پیمانکاری، شهرداری را متهم به بی‌توجهی به پیمانکاران می‌کرد یا باعث بروز برخی موضوعات می‌شد. اما در انتهای سال قبل، معاون اداری مالی شهرداری تهران اعلام کردکه تمامی بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران تا پایان سال 88 تا نیمه نخست سال 90 پرداخت می‌شود.قائم‌مقام اداری مالی شهرداری هم در این باره بیشتر توضیح می‌دهد: بدهکار بودن شهرداری تهران به‌عنوان یک سازمان بزرگ اصلا عیب نیست بلکه حسن است؛ اینکه بدهکاریم یعنی اینکه شهرداری در حال فعالیت است، اگر فعالیتی نباشد که بدهی‌ای هم نخواهد بود. شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته با همکاری بخش خصوصی توانسته فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشد اما بخشی از این بدهی متعلق به سال‌های قبل از 84 است؛ روزگاری که شاید شهرداری فعالیت عمرانی کمتری داشت.

امانی می‌گوید: قرار بر این است که تا پایان شهریور ماه سال‌جاری تمامی بدهی‌های پیمانکاران تا تاریخ پایان سال 88 پرداخت شود. مجموع این رقم هم چیزی در حدود هزار‌و‌200میلیارد تومان است. البته شهرداری هنوز با برخی از پیمانکارانی که در سال‌های اخیر مشغول فعالیت بوده‌اند به‌طور کامل تسویه حساب نکرده است. در واقع حساب‌های شهرداری از ابتدای سال گذشته تاکنون پرداخت نمی‌شود چرا که بخش عمده‌ای از پیمانکاران همچنان مشغول به فعالیت هستند.به گفته امانی، اولویت تسویه حساب مالی شهرداری با پیمانکارانی است که چند ده سال از شهرداری طلب داشتند. پرداخت بدهی شهرداری به پیمانکاران در بودجه 90 پیش‌بینی شده و مورد تصویب شورای محترم شهر تهران نیز قرار گرفته است.

توجه بیش از پیش به کارکنان شهرداری

شهرداری تهران با داشتن ده‌‌ها هزار کارمند و کارگر، یکی از نهادهای پرتوان پایتخت است. شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ سازمان و ارگان و وزارتخانه‌ای به اندازه شهرداری تهران کارمند و مشغول به کار ندارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهری همواره توجه به مسائل رفاهی و اداری کارکنان شهرداری است.قائم مقام اداری مالی شهرداری تهران در این باره می‌گوید: در حوزه کارکنان 3 دغدغه اصلی که مورد تأکید شهردار تهران نیز است عبارتند از: امنیت شغلی، افزایش رفاه و معیشت و ثروتمند‌سازی‌.وی با اشاره به حوزه امنیت شغلی می‌گوید: وضعیت اشتغال کارکنان شهرداری چه کارکنان مستقیم و چه در شرکت‌های تابعه کاملا روشن است. به‌عنوان مثال طی 2 سال گذشته 2 هزار و 500 نفر از کارکنان قراردادی به کارکنان استخدامی تبدیل شده‌اند و این مورد در تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها بی‌سابقه است. در حوزه نیروهای قراردادی نیز 2 شرکت قوی در شهرداری تأسیس شده که با کارکنان شهرداری قرارداد بسته‌اند؛ شرکت خدمات اداری شهر و شرکت هادیان شهر.ما تمامی مصوبات اداره کار را حتی پیش‌تر از بسیاری از سازمان‌ها و نهادها اجرا می‌کنیم و تلاش داریم تا کارکنان شهرداری کمترین دغدغه را در مورد امنیت شغلی‌شان داشته باشند. افزایش رفاه و معیشت نیز موضوع دیگری است که مورد توجه مدیران شهرداری قرار دارد. شهرداری تهران در حوزه وام نیز تسهیلات ویژه‌ای به کارکنانش اعطا کرده است. نکته سومی که امانی به آن اشاره کرد، ثروت‌سازی‌ برای کارکنان شهرداری است. این طرح در قالب برنامه‌هایی نظیر ارائه سهام بانک شهر، ایجاد صندوق ذخیره کارکنان و تشکیل شرکت تعاونی بزرگ شهریار اجرا شده است.

کد خبر 134902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز