گروه بین‌الملل:‌ عملیات انتقام‌جویانه شبه‌نظامیان طالبان به خاطر مرگ اسامه‌بن‌لادن روز گذشته باعث کشته شدن حداقل 80 نفر و زخمی شدن بیش از 120 نفر دیگر در پاکستان شد.

پاکستان

2 عامل انتحاری روز گذشته به فاصله چند دقیقه از یکدیگر مواد منفجره همراه خود را در نزدیکی یک مرکز آموزش نظامی پاکستان در شمال غرب این کشور منفجر کردند که براثر آنها صدها نفر کشته و زخمی شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقریبا تمامی قربانیان این حمله را دانشجویان این مرکز در منطقه چارسده تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود این دو عامل انتحاری که سوار بر موتورسیکلت بوده‌‌اند، در بامداد روز گذشته هنگام سوار شدن دانشجویان این مرکز به اتوبوس‌ها مواد منفجره همراه خود را در نزدیکی در ورودی این مرکز منفجر کرده‌اند. وضعیت حداقل 40 نفر از مجروحان این حمله وخیم گزارش شده است و به همین خاطر به احتمال زیاد تلفات این حادثه افزایش خواهد یافت.

آکادمی پلیس که در روز جمعه هدف حمله قرار گرفت یکی از مراکز متعدد آموزش نیروهای شبه‌نظامی در مناطق ناآرام پاکستان است. این نیروها هرچند وظیفه رویارویی مستقیم با شبه‌نظامیان را برعهده دارند اما معمولا از امکانات حفاظتی چندانی برخوردار نیستند. روز گذشته شبه‌نظامیان طالبان پاکستان با قبول مسئولیت این حمله اعلام کردند که این عملیات نخستین انتقام آنها به خاطر کشته شدن اسامه بن‌لادن به دست نیروهای آمریکایی به حساب می‌آید. فردی به نام احسان‌الله احسان به‌عنوان سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان در تماس با خبرگزاری فرانسه از نقطه نامعلومی گفت: این حمله نخستین عملیات در انتقام از شهادت اسامه بن‌لادن است؛ منتظر حملات بزرگ‌تر در افغانستان و پاکستان باشید.

پاکستان به‌دنبال بازنگری در همکاری‌های ضد‌ترور با آمریکا

مقام‌های دولت پاکستان درحالی‌که به‌شدت تحت فشار احزاب مخالف به خاطر عملیات نیروهای آمریکایی در این کشور هستند اعلام کرده‌‌اند که قصد بازنگری در همکاری‌های ضد‌تروریستی خود با آمریکا را دارند. تلاش پاکستان برای تجدیدنظر در همکاری‌های ضد‌تروریستی با آمریکا، در حالی اعلام شده که سناتور جان کری قرار است به پاکستان سفر کند تا روابط پرتنش میان واشنگتن - اسلام‌آباد را بهبود بخشد. واشنگتن در زمان حمله به محل اختفای اسامه بن‌لادن، پاکستان را در جریان این موضوع قرار نداده بود و این موضوع باعث انتقادهای فراوان از دولت پاکستان شد.

مخالفان در پاکستان، آصف علی زرداری و یوسف رضا گیلانی، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور را تحت فشار قرار دادند و خواستار استعفای آنها به‌دلیل عدم‌موضع‌گیری قاطعانه شده‌اند. یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان هم به تازگی در گفت‌وگو با مجله‌ تایم بار دیگر به کمبود اعتماد میان آمریکا و پاکستان اشاره کرد و گفت که به‌عنوان یک سیاستمدار منتخب مردم پاکستان، باید از 2 گزینه انتخاب مردم پاکستان یا بهبود روابط با آمریکا، مردم پاکستان را انتخاب کند. نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد: اگر مردم پاکستان علیه آمریکا هستند، من نمی‌توانم به خاطر آمریکا در برابر مردم خود بایستم.

من باید با مردم کشورم باشم. نخست‌وزیر پاکستان اخیرا در نطقی در پارلمان نسبت به انجام اقدامات یکجانبه آمریکا در خاک پاکستان هشدار داد. گیلانی گفت: زمانی که کمبود اعتماد میان 2 کشور وجود دارد مشکلاتی نیز در تبادل اطلاعات ایجاد می‌شود؟ وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا میان 2 کشور کمبود اعتماد وجود دارد، گفت: این از طرف ما نیست، باید از مقامات آمریکایی پرسید.

افزایش تدابیر امنیتی برای نیروهای ویژه آمریکا

مقام‌های دولت آمریکا به خاطر ترس از عملیات انتقام‌جویانه شبه‌نظامیان پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن تدابیر امنیتی ویژه‌ای را برای اعضای یگان ویژه‌ای که عملیات 2 می را انجام دادند در نظر گرفته است. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا با اعلام نگرانی اعضای این یگان و خانواده‌هایشان اذعان کرد که تهدیدها علیه نظامیان آمریکایی پس از کشته شدن بن‌لادن شدت گرفته است.

کد خبر 134825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز