سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: با گذشت بیش از یک ماه از پایان مهلت دستگاهها برای ارائه گزارش اقدامات انجام شده در کاهش آلودگی هوا ، بسیاری از دستگاهها تا کنون این گزارش را ارائه نکرده و برخی هم گزارش عملکرد سال‌های قبل خود را ارایه کرده‌اند!

مهندس بزرگیان، مدیر کل محیط زیست استان تهران و دبیر کمیته کاهش آلودگی هوای تهران  با اشاره به این که وضعیت آلودگی هوا در پایتخت بحرانی است و نمی‌توان به باد تکیه کرد، می‌گوید: وضعیت آلودگی هوای پایتخت اگر وزش باد و بارندگی امسال را در نظر نگیریم، «بحرانی» است.

وی با اشاره به این که تا 18 آذر ماه دستگاههای اجرایی مهلت داشتند که گزارش خود را در زمینه اقدامات انجام شده در کاهش آلودگی هوا ارائه کنند، می‌افزاید: بسیاری از دستگاهها تا کنون این گزارش را ارائه نکرده‌اند و برخی هم گزارش عملکرد سال‌های قبل خود را ارائه کرده‌اند!

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر این که کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران ضعیف است، می‌گوید: افراد عضو در این کمیته اختیار تصمیم‌گیری ندارند.
وی تاکید می‌کند: برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت باید کمیته‌ای در سطح عالی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و دبیری سازمان محیط زیست تشکیل شود و در آن رؤسای دستگاهها عضو باشند. از سوی دیگر شورای نظارتی نیز متشکل از نمایندگان 3 قوه باید بر عملکرد این کمیته نظارت کنند.


مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این که نباید با مقوله آلودگی هوا سیاسی برخورد کرد، گفت: متأسفانه برخی با مقوله آلودگی هوا سیاسی برخورد می‌کنند و برخی هم از کنار آن می‌گذرند که این برخوردها باید هرچه سریعتر متوقف شود.


وی با تاکید بر این که آلودگی هوا یک بحران ملی است، گفت: این بحران همپای زلزله خطرناک است و خسارات آن بیش از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.


مدیر کل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: باید نگاه، برنامه‌ریزی و متولی آلودگی هوا تغییر کند. از سوی دیگر کاهش آلودگی هوای تهران نیازمند اعتبارات ویژه است. بزرگیان گفت: بخش اعظم کار در کاهش آلودگی هوا بر عهده وزارتخانه‌های نفت، صنایع کشور و شهرداری است و اگر هر یک از آنها کار خود را انجام ندهند، محیط زیست به عنوان متولی نظارت، اهرمی برای الزام کار به این بخشها را در اختیار ندارد، لذا تشکیل دادگاه ویژه آلودگی هوا در تهران ضروری است.


وی افزود: 49 قانون، مصوبه و بخشنامه در خصوص آلودگی هوا داریم و بر این اساس 9 مورد وظیفه بر عهده هیأت وزیران، 8 مورد وزارت صنایع و مراکز زیر مجموعه، ناجا و مراجع قضایی، 5 وظیفه بر عهده وزارت کشور، شهرداری، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست، 4 وظیفه بر عهده متقاضیان تأسیس شرکت، 3 مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اطلاع‌رسانی در زمینه آلودگی هوا، 2 وظیفه بر عهده شرکتهای خودروساز که تولید خودرو و واردات قطعه می‌کنند، وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای تولیدی و خدماتی و یک وظیفه نیز بر عهده وزارت مسکن، مؤسسات تحقیقاتی، پژوهشی و مؤسسه استاندارد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مراکز خدماتی و عمومی همانند هتلها گذاشته شده است.


مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به این که برای دستیابی به وضعیت مطلوب تمامی دستگاهها باید وظایف خود را کامل انجام دهند، گفت: وسایط نقلیه موتوری، کارخانجات و منابع تجاری و خانگی که به طور کلی منابع ثابت و متحرک خوانده می‌شوند مهمترین عوامل آلوده‌کننده هوا هستند.

کد خبر 13477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز