گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی هنوز حل نشده و برخی دانشگاه‌ها که وعده خوابگاه می‌دهند خلف وعده می‌کنند، از طرفی توزیع خوابگاه‌ها نامناسب است و خوابگاه‌های خصوصی نیز مشکلات زیادی دارند و وزارت علوم همچنان وعده امروز و فردا می‌دهد.

خواب گاه دانشجویی

با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها به‌تبع آن مشکلات تامین خوابگاه نیز افزایش یافته و وزارت علوم از تعهدات خود برای تامین خوابگاه عاجز است و توزیع نامناسب خوابگاه‌ها به سایر مشکلات خوابگاهی دامن می‌زند.معاون دانشجویی وزارت علوم در پاسخ به پرسش همشهری در باره متناسب نبودن توزیع خوابگاه‌ها اظهار کرد: توزیع خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به دانشگاه‌ها متناسب نیست و از طرفی برای دانشجویان نیز مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل وزارت علوم طرحی دارد که در مرحله اول آن بحث جابه‌جایی خوابگاه دانشگاه‌ها با یکدیگر انجام می‌شود، زیرا برخی از خوابگاه‌های دانشجویی در نزدیکی دانشگاه‌ خود نیستند و دانشجویان برای آمد و شد از محل خوابگاه به دانشگاه مشکل دارند.

به گفته محمود ملاباشی، هیات امنای دانشگاه‌ها اختیار دارند تا خوابگاه‌های ملکی نامناسب را بفروشند و معادل آن ملک دیگری با امکانات بهتر و دسترسی آسان‌تر در نزدیکی دانشگاه تهیه کنند. وی در ادامه از برون سپاری مدیریت اجرایی خوابگاه‌ها خبر دادو اعلام کرد: 20 درصد مدیریت اجرایی از امسال برون‌سپاری می‌شود، البته مدیریت نظارتی همچنان با وزارت علوم است.

بار گران خوابگاه‌ها

اکنون زندگی دانشجویی مشکلات خاص خود را دارد و محل اسکان دانشجویان را نمی‌توان خوابگاه نامید. ملاباشی، معاون دانشجویی وزیر علوم سال 86 به نکته ظریفی اشاره کرده بود؛ « باید بین خوابگاه‌های استاندارد و خوابگاه‌هایی که تنها برای گذراندن شب مناسب هستند تفاوت بسیاری قائل شد، نخستین رسالت ما این است که خوابگاه‌های دانشجویی را از نظر امکانات به یکدیگر و به حداقل‌ها نزدیک کنیم و خوابگاه‌هایی که از حداقل امکانات نیز برخوردار نیستند را تجهیز کنیم.»

آنچه محرز است اینکه وزارت علوم دچار کمبود اعتبارات در بخش خوابگاهی است و تاکنون نتوانسته با اجرای سیاست برون‌سپاری(خصوصی‌سازی) و خودگردانی از بار مشکلات خود در این باره بکاهد.
همچنین مسئولان وزارت علوم سعی داشتند با اجرای طرح بومی گزینی تا حدی از فشار تهیه خوابگاه برای دانشجویان بکاهند که موفقیت چندانی در این باره نداشته‌اند، برای مثال طرح بومی گزینی در دانشگاه سیستان و بلوچستان با وجود فاصله چند صد کیلومتری دانشگاه با برخی از شهرهای استان چندان مثمر‌ثمر نبوده‌است. از سوی دیگر با توجه به نرخ اجاره بهای مسکن ارائه وام‌های ناچیز دانشجویی مجال اجاره آپارتمان و سوئیت را به دانشجویان نمی‌دهد.

در نشست هفته خوابگاه‌های دانشجویی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان از پاسخ به پرسش همشهری در باره آمار دانشجویانی که خوابگاه ندارند طفره رفت و تنها به بیان این جمله بسنده کرد: هم‌اکنون 206 هزار دانشجو در خوابگاه‌های ملکی وزارت علوم و خوابگاه‌های استیجاری و خودگردان ساکن هستند.

باز هم وعده‌ای دیگر

مسئولان وزارت علوم در باره تسهیلات خوابگاه وعده می‌دهند؛ این بار رئیس صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان خوابگاه‌های غیر‌دولتی وعده داد که از مهر ماه امسال نرخ اجاره‌بهای خوابگاه‌های غیردولتی با نظر مشترک صندوق رفاه و تعاونی خوابگاه‌داران غیردولتی طوری تعیین می‌شود تا به دانشجویان فشار کمتری وارد شود. بنا بر تعریف کیوان مرادیان، خوابگاه‌های ملکی متعلق به وزارت علوم است و خوابگاه‌های استیجاری خوابگاه‌هایی هستند که صندوق رفاه دانشجویان ودیعه آن را تامین می‌کند و خوابگاه‌های خودگردان نیز صد در صد مربوط به بخش خصوصی است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پاسخ به اصرار همشهری در باره اعلام آمار دقیق از تعداد دانشجویانی که فاقد خوابگاه هستند گفت: « 60 درصد دانشجویان متقاضی خوابگاه‌ها هم‌اکنون در خوابگاه‌ها اسکان دارند و 40 درصدی که خوابگاه ندارند بیشتر بومی هستند و از نظر ما مشکل اسکان ندارند!

کد خبر 134406

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز