دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: حدود 4هزار اختراع امسال در کشور به ثبت رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین گشایش هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری کشور که صبح دوشنبه 25 دی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: ثبت اختراع باید به ارقام پنج رقمی برسد تا نشان‌دهنده حرکت و جنبش نوآوری و تولید فناوری در کشور باشد و مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و نیز دانشگاه‌ها مراکزی هستند که در این زمینه باید فعال شوند.

محمدمهدی زاهدی به عوامل موثر بر پژوهش کشور اشاره کرد و گفت: تعداد پژوهشگران یک کشور از شاخص‌های ارزیابی جهانی برای تعیین میزان پیشرفت آنهاست. آمارگیری جامعی در کشور در این مورد وجود ندارد، اما تخمین‌ها حدود 1200پژوهشگر را برای کشور نشان می‌دهد که از متوسط جهانی که 1400نفر است پایین‌تر است و افزایش پژوهشگر، نیازمند افزایش مراکز تحقیقاتی است که باید ایجاد شوند.

منصور کبگانیان - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم- نیز در این آیین گفت: پتانسیل پژوهشی کشور بیش از آنچه در ذهن‌ها می‌گذرد است و در صورتی که زیرساخت‌های پژوهش در کشور به‌درستی پشتیبانی شوند، بازده بالایی از پژوهش به دست می‌آید.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 360 نشریه علمی در کشور منتشر می‌شود که این رقم در چند سال اخیر رشد سه برابری داشته است.

همچنین وجود 416 موسسه پژوهشی ملی و بخشی در سطح کشور، موتورهایی قوی برای تولید علم و فناوری محسوب می‌شود.

کد خبر 13421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز