سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: گاز همچنان خبر ساز است.هنوز مدت زیادی از انتقادهای گسترده مردم به قبض‌های گاز و قول دولت برای تعدیل قیمت گاز نگذشته که مسئولین شرکت گاز از افزایش 20‌درصدی قیمت گاز خبر می‌دهند.

گاز

به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد شرکت گاز منتظر بهانه‌ای بود که سیاست رسمی خود برای افزایش قیمت گاز در سال‌جاری را اعلام کند و مصوبه چند روز پیش مجلس هم این بهانه را به شرکت‌گازی‌ها داد تا نیت خود را عملی کنند.تنها 2 روز پس از اعلام خبر تعدیل گازبهای خانگی در 2هزار و 600 شهر و روستا از سوی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، معاون او دیروز از افزایش 20‌درصدی قیمت گاز خانوار در سال‌جاری براساس تصمیم اخیر مجلس خبر داد. اعلام این خبر در شرایطی رخ می‌دهد که هنوز مصوبه مجلس درباره محدود شدن اختیار دولت مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به میزان 20 درصد نهایی و به دولت ابلاغ نشده است و مشخص نیست که آیا دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها به این مصوبه تن خواهند داد یا اینکه افزایش کمتر از 20 درصد را برای قیمت گاز درنظر خواهند گرفت.

به گزارش همشهری، اعتراض از نحوه محاسبه قیمت گاز هنوز به قوت خود باقی است، تا آنجا که سرانجام شرکت ملی گاز تحت فشار اعتراض‌ها و انتقادها سناریوهای مختلفی برای تعدیل قیمت گازبهای خانگی را مطرح کرد و ستاد یادشده سرانجام به تغییر اقلیم بندی برخی شهرها و روستاهای سردسیر رضایت داد اما این خبر خوش اکنون به دغدغه جدی مردم تبدیل شده است که آیا منظور تعدیل قیمت گازبها، افزایش قیمت دوباره بوده است؟ مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه براساس مصوبه مجلس، مجوز افزایش 20‌درصدی گازبها در سال‌جاری ارائه شده است، گفت:

نرخ گازبهای امسال بخش خانگی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها نهایی خواهد شد. به گزارش شانا، مجتبی شیخ بهایی افزود: با نهایی شدن بخش خانگی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها که با توجه به مصوبه مجلس خواهد بود، گازبهای این بخش نیز مشخص و اعلام خواهد شد. او با بیان اینکه اقلیم بندی آب و هوایی از عمده موارد اعتراض مشترکان در استان‌های به‌ویژه سردسیر کشور است، گفت: در این زمینه نشست‌های متعددی با سازمان هواشناسی و ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها برگزار شد که به اصلاحات اقلیمی در 600‌شهر 29 استان کشور انجامید که اضافه پرداختی هزینه گازبهای خانوارهای این شهرها، بازپرداخت خواهد شد. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در این تغییرات پله اقلیمی این شهرها از 2 به یک تغییر و دامنه مصرف گاز آنها نیز تا حد 100 متر مکعب افزایش یافته است. وی با بیان اینکه اصلاح اقلیم‌بندی‌ها از هفته پیش آغاز شده است، اظهار داشت: این اصلاحات در قبوض گاز مصرفی خانوارها اعمال و گازبها براساس آن محاسبه و دریافت خواهد شد.

احتمال قطع گاز 18 درصد از مشترکان

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره وضعیت پرداخت قبوض گاز مشترکان گفت: تاکنون نزدیک به 82درصد مشترکان گازبهای خود را پرداخت کرده‌اند و 18 درصد باقیمانده مربوط به مشترکانی است که بیش از یک قبض گاز در دست دارند.شیخ بهایی با بیان اینکه گازبهای 85 درصد مشترکان رقمی کمتر از 40 هزار تومان بوده است، گفت: برای مشترکان تسهیلاتی فراهم شده است که قبوض در 2یا3قسط قابل پرداخت باشد، ضمن آنکه قطع گاز (بعد از طی چند مرحله اخطار) در مورد مشترکانی اعمال خواهد شد که در پرداخت نکردن گازبها استمرار دارند.او همچنین از کاهش زمان صدور قبض از 45 روز به 30 روز خبر داد.

کد خبر 134147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز