گروه بین‌الملل: پس از آرام شدن موج هیجان ناشی از انتشار خبر مرگ تحت تعقیب‌ترین مرد جهان اکنون ابعاد تازه‌تری از این ماجرا در حال افشا شدن است.

دولت آمریکا  مدعی است، این تصویر تیم امنیتی  اوباما هنگام مشاهده عملیات شکار بن‌لادن است

مقام‌های آمریکایی که پیش از این اعلام کرده بودند اسلام‌آباد در جریان حمله آنها به مخفیگاه اسامه بن‌لادن نبوده‌ است اکنون مقام‌های پاکستانی را حداقل به‌صورت غیرمستقیم متهم به مطلع بودن از محل اختفای وی کرده‌اند. جان برنان، مشاور ضد‌تروریسم کاخ سفید روز گذشته در مقابل سؤالات خبرنگاران که هنوز در تلاش برای کشف جزئیات تازه‌ای از این ماجرای داغ هستند، گفت: این غیرقابل تصور است که بن‌لادن بدون یک مجموعه پشتیبان توانسته باشد برای مدت زمانی طولانی در پاکستان بماند. اعلام خبر کشته شدن بن‌لادن در خانه‌ای 3 طبقه با فاصله‌ای حدود 200 متر از یک آکادمی نظامی پاکستان باعث به‌وجود آمدن پرسش‌های فراوان در این رابطه شده است.

مقام‌های آمریکایی با اعلام اینکه آزمایش‌های دی‌ان‌ای با 99 درصد اطمینان نشان می‌دهد که فرد کشته شده در عملیات سری آمریکا اسامه بن‌لادن بوده است هشدار داده‌اند که درباره زندگی طولانی مدت او در خانه‌ای تحت حفاظت در 61کیلومتری اسلام‌آباد تحقیق خواهند کرد. درحالی‌که برخی عقیده دارند که انجام عملیات ویژه آمریکا در خاک پاکستان به وسیله حداقل 4 فروند بالگرد بدون هماهنگی و همکاری مقام‌های اسلام‌آباد ممکن نبوده است آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور این کشور روز گذشته مشارکت مستقیم کشورش را در عملیات نیروهای آمریکایی رد کرد.

زرداری در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد با ابراز خرسندی از مرگ بن‌لادن تاکید کرد که «کشورش بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است.» زرداری با رد شایعات مطرح شده در رسانه‌ها اعلام کرد که پاکستان مانند هر کشور دیگری دلایل بسیار زیادی برای مقابله با القاعده دارد و این کشور بهای سنگینی برای مقابله با تروریسم داده است. وی همچنین با اعلام اینکه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پاکستان بارها هدف حملات شبه نظامیان قرار گرفته‌اند تاکید کرد: در این جنگ ما بیش از مجموع نیروهای کشته شده ناتو تلفات داده‌ایم. زرداری همچنین اعلام کرد هرچند کشورش و آمریکا فعالیت مشترکی در این عملیات نداشته‌اند اما دو طرف سابقه 10ساله همکاری و مشارکت را در پرونده خود دارند. پرویز مشرف، رئیس‌جمهور سابق پاکستان هم به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عملیات کماندوهای آمریکایی در داخل خاک پاکستان را نقض حاکمیت کشورش توصیف کرده بود.

درخواست برای تعلیق کمک

گروهی از سناتورهای آمریکایی هم پس از عملیات در پاکستان از دولت اوباما خواسته‌اند که کمک‌های چند میلیارد دلاری به اسلام‌آباد به حالت تعلیق درآید. این گروه از نمایندگان سنا با اعلام اینکه پاکستان باید تعهدات خود را ثابت کند تاکید کردند که کشته شدن بن‌لادن در پاکستان سؤالات زیادی درباره اطمینان به پاکستان به‌عنوان یک کشور متحد به‌وجود آورده است.

جزئیات تازه از عملیات

مقام‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرده‌اند در جریان این عملیات تعداد زیادی هارد دیسک رایانه به دست آمده است که کارشناسان این سازمان در حال بررسی اطلاعات آن هستند. گفته می‌شود در این عملیات که بن‌لادن در آن با اسم رمز «جرونیمو» شناخته می‌شد او با شلیک 2 گلوله یکی در بالای چشم چپ و دیگری در قفسه سینه کشته شده است. خبرگزاری‌های مختلف جهان روز گذشته در گزارش‌های متعددی اعلام کردند که بسیاری از مردم کماکان منتظر ارائه مدارکی مستند برای اثبات مرگ بن‌لادن هستند. مقام‌های واشنگتن اعلام کرده‌اند که عکس‌های جنازه وی و فیلم انداختن آن به دریا را در اختیار دارند اما به‌خاطر نگرانی از واکنش‌های احتمالی هنوز تصمیمی برای انتشار آن نگرفته‌اند. مقام‌های اطلاعاتی همچنین روز گذشته اعلام کردند که دختر 12 ساله بن‌لادن در جریان این حمله شاهد کشته شدن پدرش بوده است.

مراسم در پاکستان

اعضای تعدادی از گروه‌های افراط‌گرا از جمله لشکر طیبه با برگزاری مراسم اقامه نماز برای بن‌لادن از مسلمانان کشورهای مختلف خواسته‌اند که نام او را به‌عنوان «فردی بزرگ» زنده نگه دارند! اعضای این گروه درصدد معرفی بن‌لادن به‌عنوان شهید به مردم پاکستان هستند.

جنگ ادامه دارد

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با وجود کشته شدن بن‌لادن باردیگر تاکید کرد که جنگ‌های آمریکا ادامه خواهد یافت. وی در سخنرانی خود برای اعلام مرگ بن‌لادن گفت: جنگ برای متوقف کردن القاعده متوقف نشده است و آنها نمی‌توانند ما را شکست دهند.

تعطیلی سفارت آمریکا در اسلام‌آباد

آمریکا به‌دلیل ترس از اقدامات تلافی جویانه شبکه القاعده به‌دلیل کشته شدن بن‌لادن، روز گذشته سفارتخانه و کنسولگری‌های خود در پاکستان را تعطیل کرد. سفارتخانه آمریکا در پاکستان اعلام کرد: درهای سفارتخانه‌ آمریکا در اسلام‌آباد و 3 کنسولگری این کشور در شهرهای پیشاور، لاهور و کراچی تا اطلاع ثانوی به‌روی مردم بسته خواهد بود.

کد خبر 134142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز