شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین : دکتر کامران دانشجو وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت استاد شهید آیت ا... مرتضی مطهری (ره) ، روز معلم و استاد را به همه استادان و معلمان عالیقدر، دانشجویان و دانش آموزان تبریک گفت .

کامران دانشجو

 به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، متن پیام به شرح ذیل است :

 بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم فی­قرآنه الکریم :

اقرأ و ربک الاکرم* الذی علم بالقلم* علم الانسان ما لم یعلم. (سوره مبارکه علق- آیات 3- 5)

فرا رسیدن 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید آیت­ا... مرتضی مطهری (ره) و روز معلم یادآور جایگاه والای علم و معرفت و مقام والای استاد و معلم در تفکر دینی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

اولین معلم و مربی انسان، خالق و آفریدگار اوست. خداوندی که آدمی را به خواندن فرا می­خواند و با قلم صنع از یک­سو و بیان بلیغ از سوی دیگر، بشریت را از وادی جهالت و حیرت به عالم تفکر و معرفت و از حضیض ناسوت به اوج ملکوت برمی­کشد و پایه و اساس اعتقاد به توحید را بر مبنای آیات آفاقی و انفسی و مطالعه در آفرینش (تأمل درونی و تدبر برونی) قرار می­دهد : «سنریهم آیاتنا فی­الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق» . (سوره فصلت- آیه 53)

بنابراین روز معلم روز توجه به حق تعالی و معلم اول انسان و روز بزرگداشت علم، عالم، معلم و متعلم است. معلم در ارتباط با متعلم قدر و منزلت می­یابد و عنوان پدر معنوی (اَبُ علَّمک) را در کنار پدرنسبی شخص (اَبُ وَلَّدَک) به­دست می­آورد.

مقام و شأن معلم در فرهنگ دینی تا حدی است که علیرغم نهی صریح از انقیاد در مقابل دیگران «لا تکن عبد غیرک فقد جعلک­الله حرا» آموزش هر چند اندک، سزاوار اظهار کوچکی است، «مَن عَلَّمَنی حَرفاً، قَد صَیّرنی عَبداً.»

اختصاص یک روز به­عنوان روز معلم قطعاً جنبه نمادین دارد تا در این روز با بررسی ابعاد شخصیت استاد شهید، حکیم متأله و معلم نمونه مسیر تعلیم و تربیت اسلامی بازشناسی شود.

اینجانب روز معلم و استاد را به همه استادان و معلمان عالیقدر، همچنین تمامی دانشجویان و دانش­­آموزان عزیز تبریک عرض می­نمایم و امیدوارم به لطف الهی و برنامه­ریزی و جدیت در سال«جهاد اقتصادی» شرایط خدمتگزاری برای قشر فرهیخته و ممتاز فرهنگی و دانشگاهی بیش از پیش فراهم گردد و شأن شایسته و قدر و منزلت بایسته استاد و معلم مورد توجه همگان به­ویژه مسئولان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

کد خبر 133781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز