پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: این روزها بر روی شبکه منازعه جدیدی همراه با انتقادات شدید دولت آلمان در گرفته است که نشان می‌دهد "آیفون" کاربران خود را ردیابی می‌کند، اما این در حالی است که استیو جابز در پاسخ به این انتقادات، به سردی گفت: ما هیچکس را ردیابی نمی‌کنیم

steve jobs

به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته‌های اخیر دو محقق به نام‌های "آلاسدیر آلن" و "پیت واردن" نتایج تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می‌دهد از نسخه 4 به بعد سیستم عامل "آیفون" و "آی پد"، این سیستم عامل، موقعیت و حرکات کاربر را ردیابی و این اطلاعات را در فایل محرمانه‌ای ذخیره می‌کند. اطلاعات این فایل محرمانه حتی پس از فرمت کردن دستگاه نیز پاک نمی‌شوند.

سپس این دو محقق نرم افزاری را ساختند که قادر است این اطلاعات را به صورت گرافیکی بر روی یک نقشه جغرافیایی نشان دهد.

با بارگذاری این برنامه جانبی، کاربر می‌تواند بر روی صفحه نمایشگر "آیفون" و "آی پد نسل سوم" هر حرکتی را که در ماههای اخیر انجام داده است مشاهده کند.

منازعه درباره اینکه اپل قادر است اطلاعات کاربران خود را جمع آوری کند در روزهای اخیر این سئوالات را در بین کاربران شبکه برانگیخته است: آیا ما را جاسوسی می‌کنند؟ آیا حریم شخصی کاربران در خطر است؟ آیا این اطلاعات حساس به اشخاص ثالث فروخته می‌شوند؟

به گفته این دو محقق، اپل این اطلاعات را جمع آوری و حتی آنها را بر روی "بک- آپ" بعدی دستگاه‌های خود وارد می‌کند.

رد این نظریه

این درحالی است که "الکس لوینسون"، کارشناس سومی که با این دو محقق همکاری می‌کرد اظهارات همکاران خود را تکذیب کرد و گفت: "کوپرتینو این اطلاعات را جمع آوری نمی‌کند و این فایل مورد بحث در سیستم عامل آیفون مخفی نشده است."

وی افزود: "این فایل حتی اگر نه به این شکل، همیشه وجود داشته است. اما در نسخه‌های آخر این سیستم عامل تنها جای آن تغییر کرده است. این فایل در واقع یک فهرست ساده از اطلاعاتی است که برای انجام عملکردهای ساده آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرند."

"لوینسون" توضیح داد: "اپل برای یک سری دلایل باید جای این فایل را عوض می‌کرد. این فایل اطلاعات را انتقال نمی‌دهد و محرمانه نیست."

درحقیقت مسئله‌ای که موجب نگرانی کاربران اپل در سوء استفاده احتمالی شرکت استیو جابز از این اطلاعات شده این است که در قرارداد خدماتی که کاربر برای فعال کردن آیفون خود باید آنها را قبول کند، نوشته شده است: "به موجب این قرارداد، حق جمع آوری این نوع اطلاعات به شکل بی نام و غیرقابل وصول به اشخاص واقعی به اپل سپرده می‌شود".

نرم افزاری که اطلاعات جمع آوری شده بر روی فایل consolidated.db را بر روی نمایشگر قابل مشاهده می کند

همچنین این فایل مورد بحث که consolidated.db نام دارد با یک تکنیک نه چندان سخت، هربار که تلفن همراه و یا تبلت اپل به سایت فروشگاه چندرسانه‌ای آنلاین "آی- تیونز" کوپرتینو متصل می‌شود این اطلاعات "بک- آپ گیری" می‌شوند.

اما کاربرانی که قفل شکن غیرقانونی " jailbreak" را بر روی سیستم خود نصب کرده‌اند می‌توانند با فعال کردن گزینه " Untrackerd" (غیرردیابی) به طور مرتب اطلاعات این فایل را حذف کنند.

این درحالی است که اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی تلفن‌های همراه پیش از آنکه در آیفون اتفاق بیفتد توسط اپراتورهای تلفن های همراه جمع آوری می‌شد. اپراتورها در این مورد توضیح می‌دهند که این اطلاعات در پیدا کردن و شناسایی سارقان تلفن‌های همراه کاربرد دارند.

نرم افزاری که اطلاعات جمع آوری شده بر روی فایل consolidated.db را بر روی نمایشگر قابل مشاهده می‌کند.


نگرانی برلین

پس از انتشار این خبر، دولت آلمان از اپل خواست که در این مورد توضیحاتی ارائه کند. "ایلس آیگنر"، وزیر محافظت از حقوق مصرف کنندگان در این مورد گفت: "بعضی مسایل افشا شده‌ای وجود دارند که باید توسط اپل و در همکاری با مقامات ذی صلاح شفاف سازی شوند."


همچنین برلین می‌خواهد بداند که چه کسی به این اطلاعات دسترسی دارد و چه مکانیزم‌های محافظتی وجود دارند که از دسترسی احتمالی افراد فاقد صلاحیت به این اطلاعات ممانعت می‌کنند.

تکذیب استیو جابز

در پی انتشار این جدل‌ها در اینترنت، یک کاربر نگران آیفون ایمیلی را به استیو جابز فرستاد و تهدید کرد که یک تلفن همراه موتورولا Droid برپایه سیستم عامل "آندروئید" خریداری خواهد کرد.

رئیس اپل نیز با لحنی خشک و سرد ضمن تکذیب این اتهام در پاسخ به این کاربر گفت: "ما هیچ کاری از این قبیل انجام نمی‌دهیم."

این کاربر که خواننده سایت MacRumors است پس از خواندن این خبر این ایمیل را به استیو جابز فرستاد و خواهان کسب اطلاعات بیشتری درباره مسئله سرویس‌های مکان یابی سیستم عامل آیفون شد.

استیو جابز در این مورد نیز همانند موارد دیگر به خشکی پاسخ داد: "ما هیچکس را ردیابی نمی‌کنیم." و خاطرنشان کرد: "اطلاعاتی که سیستم عامل آندروئید از موقعیت کاربر جمع آوری می‌کند مستقیما به گوگل فرستاده می‌شوند."

رئیس اپل، اخباری که در این روزها درباره ردیابی توسط سیستم عامل iOS 4.2 آیفون  در روزنامه های مختلف منتشر شده است را اشتباه خواند.

باوجود این، پاسخ جابز این در را همچنان باز نگه می‌دارد که آیفون قطعاً اطلاعات مربوط به موقعیت کاربران خود را جمع آوری می‌کند اما از آنها برای ردیابی و یا برای شناسایی محل کاربر با اهداف بازاریابی استفاده نمی‌کند.

کد خبر 133646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز