گروه سیاسی: رئیس‌جمهور دیروز با همتای ترکمنستانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش فارس، موضوع گفت‌وگوی تلفنی محمود احمدی‌نژاد و قربانقلی بردی محمداف صادرات گاز این کشور به ایران بوده است.

 محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان و قربانقلی‌ بردی

در مراسمی که آذر ماه سال‌گذشته با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان و قربانقلی‌ بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد منطقه ویژه اقتصادی سرخس برگزار شد، پروژه فاز دوم خط لوله انتقال گاز شمال و شمال‌شرق کشور (میامی سنگ‌بست) و فاز دوم خط لوله انتقال گاز وارداتی از کشور ترکمنستان (پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سنگ‌بست) مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت. طول این لوله‌ها 500 کیلومتر و به قطر 48 اینچ است و بالغ بر 5 هزار و 500 میلیارد ریال هزینه دربرداشته است.

فاز دوم خط لوله انتقال گاز شمال و شمال‌شرق کشور از میامی تا سنگ‌بست به طول 380کیلومتر، قطر 48 اینچ و ظرفیت انتقال روزانه 58میلیون مترمکعب گاز از فاز دوم خط لوله انتقال گاز وارداتی از کشور ترکمنستان از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد تا سنگ‌بست به طول 120کیلومتر، قطر 48 اینچ و ظرفیت روزانه 45 میلیون مترمکعب گاز است. براساس این گزارش، کل مسیر خط انتقال گاز شمال - شمال‌شرق کشور به طول 1059 کیلومتر، شامل 2 پروژه بزرگ ‌خط انتقال گاز ‌در حدفاصل پارچین- میامی- سنگ‌بست و خط انتقال گاز ‌ترکمنستان به ایران از مرز سرخس تا سنگ‌بست است که برای راه‌اندازی این خطوط لوله ‌در مجموع یک میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. اجرای این طرح علاوه بر اینکه ظرفیت صادرات ایران از مناطق شمال‌غربی به کشورهای اروپایی را افزایش می‌‌دهد، کمبودهای گاز و احتیاجات آتی گاز در منطقه شمال شرق کشور به‌ویژه استان‌های سمنان، مازندران، گلستان، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی را تا افق چشم‌انداز 20ساله تامین خواهد کرد.

کد خبر 133631

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز