گروه شهری‌: با واگذاری 1500 دستگاه اتوبوس ،‌ 1000 دستگاه مینی بوس و 1500 دستگاه ون به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت تا پایان سال موافقت شد.

این اقدام  به ‌منظور تحقق (هرچند دیرهنگام) تبصره 13 قانون بودجه سال 85 است که به امر توسعه حمل و نقل عمومی اهتمام دارد.

این در حالی است که ولی آذرنوش نماینده اردبیل در مصاحبه با ایسنا گفته است: ‌با وجود تأمین یک هزار میلیارد تومان اعتبار به‌منظور خرید 6 هزار و500  دستگاه اتوبوس‌، 12 هزار و500  دستگاه مینی‌بوس و تاکسی این اعتبار هنوز جذب نشده و جای کار بسیار دارد. 

وی از دولت و شهرداری‌های سراسر کشور خواست درکنار تلاش برای جذب هرچه سریع‌تر این اعتبارات، توجه ویژه‌ای به بحث مترو وسرمایه‌گذاری در این زمینه ‌داشته باشند.

بنا براین گزارش با در نظر گرفتن اینکه براساس برنامه 5 ساله چهارم توسعه باید سهم ناوگان حمل ونقل عمومی در کشور به 75 درصد برسد، سید بهلول حسینی رئیس کمیته راه و ترابری کمیسیون عمران مجلس از روند پیشرفت و افزایش سهم حمل و نقل عمومی طبق برنامه چهارم ابراز نارضایتی کرده می گوید: چنانچه در بخش حمل و نقل اعتبارات لازم اختصاص نیابد قطعا به اهداف مورد نظر در برنامه 5 ساله توسعه نخواهیم رسید.

وی معتقد است در 2 سالی که از عمر برنامه 5 ساله چهارم توسعه می گذرد سرعت افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به نسبت سهم75 درصدی پیش بینی شده در قانون نبوده است.

در هر حال موافقت وزارت کشور در واگذاری حدود 4هزار دستگاه اتوبوس،‌‌ مینی بوس و تاکسی آنهم در 2 ماه پایانی آخر سال نوید روزهای پرتحرک و تحولی را در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری می دهد.

به گفته تشکری بر اساس توافقات صورت گرفته چنانچه شرکت‌های راه اندازی در بخش حمل و نقل عمومی تمایلی به استفاده از خودروهایی که به عنوان ون یا تاکسی پیشنهاد شده ، نداشته باشند می توانند خودروی مورد نظرشان را  انتخاب کرده و از تسهیلات وام پیش بینی شده استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: طبق توافق انجام شده به ازای هر یک دستگاه تاکسی 5 میلیون تومان،  برای یک دستگاه ون 10 میلیون تومان و برای یک دستگاه مینی بوس 20 میلیون وام با کارمزد 7 درصد پیش بینی شده که با این وضعیت به نظر می رسد افرادی‌ که قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارند اما با مشکل تامین منابع مالی مواجه اند، با این حرکت موانع از سر راهشان برداشته شود.

وی با اشاره به این که 3هزارو 500 دستگاه مینی‌بوس قرار است جایگزین مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت شود، گفت: بر اساس توافق انجام شده در صورتی که ستاد تبصره 13 بتواند مینی‌بوس‌های لازم را تأمین کند، از محل اعتبارات این تبصره، مینی‌بوس‌های با سن بالای 20 سال از رده خارج خواهند شد.

کد خبر 13358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز