گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر با یادآوری سالروز تاسیس شوراهای اسلامی شهر تهران گفت: 9

شورای شهر

اردیبهشت سالروز فرمان تاریخی امام(ره) در مورد تدوین قانون شوراهاست، که ایشان دستوری جامع و کامل برای اداره امور شهرها و استان‌ها صادر کردند، و خواستار آن شدند که قانون شوراها تدوین و هر چه سریع‌تر برای اجرا به دولت ابلاغ شود.وی اضافه کرد: تشکیل شوراها خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی را در کشور سبب شده و عملکرد 12‌ساله شوراها نشان می‌دهد چگونه با امکانات کم، ارتقای ‌مدیریت شهری به نحو مطلوب به‌وجود آمده است. دیروز همچنین اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال 90 بررسی شد. در پاسخ به این اعتراض عنوان شد افزایش نرخ 15درصدی کرایه تاکسی‌ها در دی ماه سال گذشته در حد اعمال افزایش نرخ بنزین و گاز بود.

براساس پاسخ شورای شهر این نرخ باتوافق به عمل آمده تا سقف 15 درصد افزایش نسبت به قیمت‌های مصوب قبلی اعمال شد و اکنون با توجه به افزایش نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات که موجب افزایش هزینه زندگی رانندگان تاکسی در سال‌جاری خواهد شد و به‌منظور امکان ادامه فعالیت رانندگان تاکسی در سطح شهر تهران شورای شهر با افزایش میانگین 15 درصدی نسبت به آخرین نرخ مصوب که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه بوده موافقت شده است، در موارد استثنا افزایش بیش از 15 درصد و یا کمتر از آن به‌منظور گرد نمودن مبلغ کرایه‌ها بوده است.
همچنین در بخش دیگر این پاسخ آمده است که در اجرای بند 27 ماده 71 قانون شوراها تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری برعهده شورای شهرهاست و چنانچه قانونی در لغو این امتیاز تصویب شود اعلام تا اقدام لازم صورت پذیرد در غیراین صورت بخشنامه‌های مقامات دولتی قادر به توقف اختیارات مصرح در قانون نیست.

هشدار افزایش آلودگی هوای تهران

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح جدید مجلس مبنی بر افزایش معافیت خودروهای جدید از 2 به 5 سال برای مراجعه به مراکز معاینه فنی هشدار داد.
معصومه ابتکار گفت: مراجعه به معاینه فنی برای خودروهای نو بعد از 2 سال انجام می‌شد که متأسفانه مجلس شورای اسلامی در بحث جرایم، موضوع معاینه فنی را از 2 سال به 5 سال افزایش داده؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا این زمان برای معاینه فنی خودروها یک سال است. بر این اساس همچنین دیروز طرح پایش و ممنوعیت ادارات در مصرف محصولات آزبستی به تصویب نهایی رسید.

براساس این مصوبه به دولت ومجلس پیشنهاد شد که نسبت به پیگیری مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست در ارتباط با ممنوعیت استفاده ازآزبست و محصولات آن اهتمام ورزیده و از ورود و مصرف محصولات آزبستی در کشور ممانعت کند. همچنین براساس این طرح شهرداری تهران مکلف شد با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست تدابیر لازم را برای اندازه‌گیری و گزارش‌دهی مستمر درباره میزان آزبست در مناطق مختلف شهر را به انجام برساند.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران خواستار آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان در این باره شد زیرا آگاهی مصرف‌کنندگان از اینکه در لنت ترمز غیراستاندارد و یا مصالح ساختمانی غیراستاندارد از آزبست استفاده شده است، می‌تواند در کنترل آلودگی‌ها مؤثر باشد.یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نیز درجریان بررسی این طرح گفت: در سال 88 سه نمونه در شهر تهران اندازه‌گیری شد که در آن مقدارآزبست در شهر تهران بین 30 تا 50 برابر شهرهای پاک اعلام شد. وی یادآور شد: منشا اصلی آزبست در شهرها سایش لنت ترمز و صفحه کلاج است که به‌صورت غیراستاندارد تولید می‌شود. از سوی دیگر در این جلسه گزارش حسابرسی‌های قانونی در باره عملکرد مالی شهرداری‌های مناطق 7، 13و 20 برای سال مالی منتهی به سال 87 ارائه شد. حسابرس قانونی در جریان این گزارش موارد اشکال، اشتباه و موارد نقض عملکرد این مناطق را ارائه کرد و شهرداران این مناطق نیز توضیحات لازم را ارائه کردند.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به همکاری این مناطق برای تهیه گزارش حسابرسی، گفت: این مناطق با اشکالات کمتری روبه‌رو بودند اما باز هم شاهد عدم‌همکاری در مورد املاک ثبت شده در سازمان املاک و مستغلات بوده‌ایم. حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت معرفی سازمان‌ها و شرکت‌هایی که کماکان با حسابرسان همکاری نمی‌کنند، گفت: مثل اینکه این سازمان‌ها همه پاسخگویی‌ها را برای روز قیامت گذاشته و جواب هیچ فرد یا مرکز دیگری را نمی‌دهند.نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: بیش از چهار ماه است که در موارد متعدد شفاهی و کتبی خواستار ارائه توضیحات از این سازمان‌ها شده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم و در مورد حسابرسی‌ها هم همکاری لازم را ندارند.

کد خبر 133529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز