گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای‌عالی استان‌ها دیروز به مناسبت سالروز تاسیس شوراها طی نشستی با خبرنگاران رسانه‌های گروهی به تشریح عملکرد یک‌سال گذشته موانع و موفقیت‌های شورای شهر تهران پرداخت.

چمران

وی با اعلام اینکه سال گذشته شورای شهر 135 مصوبه در قالب 41 طرح و 67 لایحه داشت، گفت: در 24 مورد مصوبات شورای شهر با اعتراض از سوی فرمانداری مواجه شد که جز در یک مورد بقیه مصوبات در هیات حل اختلاف مرکزی مورد قبول واقع شد.چمران در توضیح عناوین مصوبات شورای شهر به چند مورد اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین آنها تصویب طرح تفصیلی شهر تهران در سال گذشته بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران از تصویب این طرح به‌عنوان مهم‌ترین افتخار شورای شهر نام برد که از امسال در کلیه مناطق شهری تهران به‌اجرا درآمده است.

به گفته چمران، با توجه به وسعت تهران تهیه این طرح کار بسیار بزرگ و مشکل و حتی خارق‌العاده‌ای نه در سطح کشور که در میان سایر کشورهای دیگر بود که طبق دستور شهردار تهران از ابتدای امسال در حال اجراست. الزام شهرداری تهران به کنترل هوشمند طرح ترافیک، تصویب اساسنامه سازمان نوسازی، سیاست‌های اقتصادی تولید و عرضه مسکن، مصوبه مربوط به ارائه تسهیلات به مودیان مالیاتی، ارائه تسهیلات تشویقی به نانوایان، ‌پیشنهاد به دولت درمورد کاهش آلاینده‌های هوا، مصوبه مجوز انتشار و فروش اوراق قرضه برای مترو و مجتمع‌های ایستگاهی، آیین‌نامه مالی معاملاتی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری، مصوبه مربوط به نوسازی 2هزار مینی بوس فرسوده تهران و پیشنهاد به دولت برای حل مشکل امحای پسماند‌های خطرناک بیمارستانی از جمله مصوبات مهم سال گذشته شورای شهر است.

چمران همچنین به‌طور ویژه به مصوبه احداث بوستان ولایت در سال گذشته سخن گفت و افزود: بخشی از اراضی پادگان قلعه مرغی در فضایی به مساحت بیش از 60 هکتار تبدیل به بوستان ولایت می‌شود که با توجه به 3 شیفت فعالیت پیشرفت کار بسیار خوب است و تا آخر اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد. رئیس شورای شهر ادامه داد: در اراضی باقیمانده به وسعت 300 هکتار نیز طرح احداث مرکز اقتصاد جهانی در دست بررسی است که می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای رشد و توسعه منطقه جنوب شهر باشد. رئیس شورای شهر تهران در ادامه توضیحات خود در باره مهم‌ترین اقدامات سال گذشته شورای شهر اظهار داشت: با تلاش شورای شهر و همکاری خوب شهرداری تهران حسابرسی شهرداری تهران، هم‌اکنون به روز و حتی درست‌تر از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی به‌صورت شفاف قابل ارائه در صحن شورای شهر است و میزان درآمد و مخارج مدیریت شهری به ثبت رسیده و قابل دسترس همه است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤال همشهری درباره آخرین خبرها و احتمالات تحقق اعتبارات مترو از سوی دولت به شهرداری‌ها گفت: مصوبه برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی که سال گذشته اجرایی نشد و تلاش بسیار نمایندگان مجلس برای تمدید مهلت پرداخت این اعتبار در سال‌جاری نیز متأسفانه به نتیجه نرسیده است هم‌اکنون بحث بر سر گنجانیدن 600 میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال 90 برای تهران و هزار وخرده‌ای میلیارد برای کل شهرهای کشور است که هنوز قطعی نشده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در باره جلسه روز گذشته اعضای شورا با رئیس‌جمهور در مورد مسائل شهر تهران خاطرنشان کرد: این جلسه روز گذشته برگزار شد و در مورد بسیاری از مسائل مرتبط با شهر تهران از جمله قیمت حمل‌ونقل عمومی به توافق رسیدیم اما توضیح نهایی این مذاکرات را پس از جلسه با وزیر کشور اعلام می‌کنیم. وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان پایبندی شهرداری تهران به مصوبات شورا در یک سال گذشته گفت: مصوباتی که جنبه اجرایی از سوی شهرداری دارد بلافاصله به اجرا می‌رسد، بعضی مطالعاتی و نیازمند زمینه‌سازی‌ است اما در مجموع شهرداری تهران مصوبات شورای شهر را حتی اگر موافق نظرش نیز نباشد به‌عنوان وظیفه خود دانسته و به‌خوبی انجام می‌دهد.

شوراها در جایگاه واقعی‌شان قرار ندارند

چمران رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از مصاحبه دیروز خود با خبرنگاران گفت که در9 اصل قانون اساسی در مورد اهمیت، جایگاه و حیطه وظایف شوراها تاکید شده به‌گونه‌ای که حتی قانون اساسی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران دولتی را ملزم به رعایت تصمیمات شورای شهر کرده که در عمل اینگونه نیست و شوراها با جایگاه قانونی خود فاصله بسیار دارند. وی در عین حال اظهار داشت که اوضاع به سمت بهبود جایگاه شوراها پیش می‌رود زیرا روزی از پذیرش من به‌عنوان رئیس شورای‌عالی استان‌ها در مجلس خودداری می‌شد اما حالا با تغییر نگاه نمایندگان مجلس حتی می‌توانم با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس از لوایح شورای‌عالی استان‌ها در مجلس دفاع کنم.

کد خبر 133399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز