دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

کامران محمدی: چرا باید چنین اتفاقی روی دهد؟

اینکه رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ناگهان و بی‌هیچ توضیح روشن و مقدمه‌ای، کارش را رها کند و استعفا کند و برود و... از آن جالب‌تر، چندین ماه از رفتنش بگذرد و کتابخانه ملی کشور که سازمان اسناد کشور نیز هست، همچنان بدون رئیس بماند و آب از آب تکان نخورد. اما حالا که نزدیک نمایشگاه کتاب هستیم، کتابخانه ملی را رها کنیم به حال خودش. مسئولان سرشان گرم کارهای مهم‌تری است. این همه مدت گذشت، کتابخانه ملی کشور رئیس نداشت و کارش روی روال همیشه ادامه یافت، حالا چند ماه دیگر هم رویش، واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟ در تمام این مدت طولانی بی‌رئیس چه اتفاقی افتاد؟ تقریبا هیچ. هیچ جز یک نکته که به شکل اعجاب‌آوری باز هم دودش به چشمی رفت که همه دودهای عالم کتاب، از آتش گور هر کسی که بلند شده باشد، می‌چرخد و می‌چرخد و راست می‌رود توی عنبیه‌اش.

اینکه در کتابخانه ملی در این مدت و پیش از آنچه گذشته است، سخت می‌شود فهمید. اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک کشور بدون رئیس چه حالتی پیدا می‌کند، سخت می‌شود فهمید و شاید باید از کارکنانش پرسید اما اینکه در طول این مدت، صدور فیپا برای کتاب، آن هم درست در ماه‌های آخر سال و منتهی به نمایشگاه کتاب، کند و کندتر می‌شود و دودش اتفاقا بدون اینکه زیاد هم بچرخد، راست می‌رود در چشم ناشر (و نویسنده) خیلی ساده می‌شود فهمید و مثل روز روشن است. آنقدر روشن که سروصدایش کم‌وبیش به رسانه‌ها هم رسید و گل که البته بود و خوبش هم بود، به سبزه نیز آراسته شد.

روال صدور مجوز پیش از انتشار کم بود، فهرست‌نویسی پیش از انتشار هم به آن اضافه شد و کلا قرار است هر چه مربوط به پیش از انتشار کتاب می‌شود، یکی یکی تکلیفش همین شود. روال بسیار طولانی و کلافه‌کننده صدور مجوز پیش از انتشار در سال‌های گذشته همواره بزرگ‌ترین گله ناشران بوده است و به تنهایی برای آزردگی، کند شدن کار و تلخکامی ناشر و نویسنده کافی است، حالا باید نگران پیش از آن نیز باشیم. کاش بیش از این یکی، دیگر مشکلی پیش نیاید!

اما قسمت بانمک‌تر ماجرا را بدون شرح و توضیح بخوانید: بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد (یعنی رئیس اول ماجرای صدور مجوز) چند روز پیش در واکنش به گله ناشران درباره تعلل کتابخانه ملی در صدور فیپا، فهرست‌نویسی و شناسه کتاب گفت: نباید این موضوع جنبه اداری به‌خود بگیرد و کتابخانه ملی نباید در این زمینه فرصت سوزی و تعلل کند. همان طور که چرخه صدور مجوز را تندتر خواهیم کرد درصورت تداوم نارسایی‌ها در ارائه فیپا معاونت امور فرهنگی سیاست‌های لازم را اتخاذ خواهد کرد. همه تلاش ما براین است تا موانع پیش روی تولید علم را برداریم. قطعاً با حذف موانع اداری می‌توانیم شاهد بالندگی و شکوفایی تولید علم باشیم. بنابراین روان‌سازی تولید چاپ و نشر کتاب، کمک بزرگی به تحقق این هدف می‌کند.

کد خبر 133378

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز