علی شاکری: الله‌کرم استکی، بازیکن تیم سپاهان ازجمله هندبالیست‌هایی محسوب می‌شود که در تمامی موفقیت‌های به‌دست آمده از سوی تیم‌های هندبال ایران در سال‌های اخیر در رده‌های سنی مختلف گرفته تا کسب مدال‌های برنز و نقره تیم ملی بزرگسالان در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه و 2010 گوانجو نقشی کلیدی داشته است.

ورزش - هندبال

او با داشتن فیزیکی مناسب و تکنیکی بالا در یک مقطع به‌طور همزمان به عضویت تیم‌های ملی در 3 رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در آمد و بارها نیز تا یک‌قدمی لژیونر شدن در تیم‌های اروپایی پیش رفت. گل ثانیه‌های پایانی او در مرحله نیمه نهایی بازی‌های آسیایی گوانجو هرگز از ذهن دوستداران هندبال به این آسانی‌ها پاک نخواهد شد. در حالی که دو تیم مساوی بودند او با ضربه‌ای بی‌مهار و از راه دور ژاپن را تسلیم کرد و تیم ایران را در میان حیرت کارشناسان، راهی فینال ساخت. جذب سرمربی خارجی جدید برای تیم ملی و دربی شهر اصفهان بهانه‌ای بود تا در باره رفتن ماچک پس از بازی‌های آسیایی گوانجو و آمدن ریمانیچ نروژی با این ملی‌پوش موفق به گفت‌وگو بنشینیم. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • از آمدن ریمانیچ به‌عنوان سرمربی جدید و احتمالی تیم‌ملی شروع کنیم، فکر می‌کنید که او بتواند جانشین خوبی برای ماچک باشد؟

من شناخت چندانی از او ندارم ولی در مورد ماچک معتقدم حیف شد که او رفت و به‌نظر من مسئولان ورزش در حق هندبال کم لطفی کردند و با اتلاف وقت و تاخیر در تمدید قراردادش باعث شدند تا قطری‌ها با قراردادی بالاتر از پیشنهاد ایران، او را جذب کنند. خود ماچک به من می‌گفت ایران و بازیکنانش را دوست دارد و حتی حاضر است با 3 تا 4هزار دلار کمتر از پیشنهاد قطری‌ها همچنان در ایران کار کند و به قطر نرود.

  • در مورد سرمربی سابق تیم‌ملی که فقط 4ماه در ایران بود خیلی‌ها معتقدند که او چندان تفاوتی با مربیان پیشین تیم ملی نداشت و بدون او نیز تیم ملی می‌توانست نایب قهرمان بازی‌های آسیایی گوانجو شود، نظر شما چیست؟

من چنین اعتقادی ندارم و او واقعا یک مربی تأثیرگذار و از همه مهم‌تر روانشناس بزرگی بود که با برقراری ارتباطی خوب با بازیکنان، برای تمامی حریفان برنامه داشت. در اینکه در تیم ما بازیکنان خوبی حضور داشتند شکی نیست، اما او نیز با وجود مدت زمان کم حضورش در ایران با آنالیز درست حریفان سهم پررنگی در کسب مدال نقره گوانجو داشت. او قبل از هر بازی نقاط ضعف و قوت حریفان را برای ما شرح می‌داد و جالب اینکه همه آنچه را که او می‌گفت، عملا در روز بازی رنگ واقعیت به‌خود می‌گرفت و به همین دلیل بچه‌ها اعتقاد خاصی به او پیدا کرده بودند.

  • اینکه یک مربی بتواند در کمتر از چند ماه تیمی را از مقام هفتمی جام ملت‌های آسیا در لبنان تا رسیدن به نایب‌قهرمانی بازی‌های آسیایی ارتقا دهد، هضمش کمی سخت و غیرقابل باور است.

ما در لبنان بدشانس بودیم وگرنه پتانسیل هندبال ایران در میان کشورهای آسیایی بسیار بالاست و خود عرب‌ها همواره غبطه قد و قامت بازیکنان ایران را می‌خورند و می‌گویند شما شبیه به اروپایی‌ها هستید و از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردارید. من فکر می‌کنم ما بیشتر چوب بی‌برنامگی و نداشتن مربی خوب را می‌خوریم وگرنه توانایی بازیکنان ما با کمتر کشوری قابل مقایسه است.

  • شما هم عضو تیم ملی در بازی‌های آسیایی دوحه بودید و هم عضو تیم گوانجو، کدام‌یک از این دو تیم قوی‌تری بودند؟

تیم دوحه تیم قدرتمندی بود و هر 14 بازیکن آن جزو بزرگان هندبال ایران بودند.

  • شما هم سابقه کار کردن با مربیان روسی مثل یوری کلیم‌اف را داشتید و هم با ماچک کار کردید . این دو چه تفاوت‌هایی با هم داشتند؟

کلیم‌اف مربی‌ای آرام، باشخصیت و صبور بود که کمتر در برابر بی‌انضباطی بازیکنان از خود واکنش نشان می‌داد ولی ماچک در این زمینه درست برعکس او بود و تیم کاملا در کنترل او قرار داشت. به‌‌لحاظ فنی هم ماچک به‌روزتر و باهوش‌تر از کلیم‌اف بود و با شناخت کافی نسبت به حریفان، برنامه‌های تاکتیکی متنوع‌تری داشت.

  • یادم می‌آید خود شما در دوران کلیم‌اف در جریان مسابقات جام ملت‌های آسیا در اصفهان با وجود درخواست او برای زدن پنالتی در بازی رده‌بندی با عربستان از زدن پنالتی طفره رفتید و آن حرکت شما باعث کلی حرف و حدیث شد.

من در لحظه اعلام پنالتی در میدان نبودم و بدنم کاملا سرد بود. حساسیت بازی بالا بود و تیم برنده این بازی هم راهی جام‌جهانی می‌شد. ترس از گل‌نشدن و اینکه خاطره بدی از من در اذهان بماند، باعث شد تا ضربه پنالتی را نزنم و قصدم از این کار هرگز نافرمانی از دستور مربی نبود؛ اگرچه آن پنالتی نیز توسط هانی زمانی گل نشد و تیم ایران هم با 2گل اختلاف به جام‌جهانی صعود نکرد.

  • تیم ملی هندبال قرار است شهریورماه در مسابقات انتخابی المپیک لندن در کره‌جنوبی حاضر شود. با توجه به راهیابی تنها یک تیم به المپیک از مرحله اول رقابت‌های انتخابی، چه شانسی به تیم ایران در این رقابت‌ها می‌دهید؟

با توجه به میزبانی کره‌ای‌ها پیش‌بینی واقعا کار سختی است ولی فکر می‌کنم تیم ایران درصورت برنامه‌ریزی مناسب و داشتن یک سرمربی توانمند ناامید نخواهد بود. البته حتی دوم شدن هم فاجعه نیست چون می‌توانیم بار دیگر شانس خود را در دیگر مسابقه انتخابی آزمایش کنیم.

  • شما در سال‌های اخیر تنها بازیکنی بودید که بارها زمزمه پیوستنتان به اروپا به گوش رسید ولی هرگز از حد شایعه‌های مرسوم در رسانه‌ها فراتر نرفت.

من قرار بود در بوندس لیگای آلمان بازی کنم و همه مقدمات هم با کمک آقای توکلی عضو فدراسیون جهانی و فدراسیون هندبال در دوران تصدی آقای رحیمی فراهم شد اما مشکل گرفتن رضایت‌نامه از باشگاه سپاهان، اجازه رفتن را از من گرفت. قبل از بازی‌های آسیایی اخیر هم در تورنمنت مجارستان یک تیم دانمارکی خواستار پیوستن من و برادرم سجاد برای بازی در لیگ این کشور شدند که در حال بررسی هستیم.

  • هم اکنون دستمزد یک بازیکن طراز اول و ملی‌پوش در لیگ برتر هندبال چقدر است و آیا موفقیت‌های تیم ملی در 2 دوره اخیر بازی‌های آسیایی تأثیری هم در افزایش قرارداد بازیکنان هندبال داشته است؟

تقریبا بین 45 تا 50میلیون تومان است و هنوز تا رسیدن به سقف رشته‌هایی مثل فوتبال، بسکتبال و والیبال فاصله بسیاری دارد. مشکل بزرگ هندبال کم‌توجهی رسانه‌ها و به‌خصوص صدا و سیما به این رشته است و حتی شهرآورد مهم اصفهان بین 2تیم مدعی سپاهان و ذوب‌آهن هم پخش تلویزیونی نمی‌شود. این بی‌توجهی‌ها به‌طور طبیعی بی‌علاقگی و عدم حمایت اسپانسرها را از هندبال به همراه دارد.

  • کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی چند سکه طلا برای بازیکنان تیم ملی هندبال به همراه داشت؟

با توجه به اینکه هندبال در زمره ورزش‌های گروهی بود، به هرکدام از بازیکنان 38 سکه تمام بهار آزادی تعلق گرفت.

کد خبر 133215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز