یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

گروه اندیشه: آنتونی گیدنز - متولد 18 ژانویه 1938– جامعه‌شناس انگلیسی، به دلیل نظریه ساختاربندی و دیدگاه کل گرایانه‌اش درباره جوامع مدرن، مشهور شده است.

او را یکی از چهره‌های برجسته رشته جامعه‌شناسی در دوران مدرن می‌‌دانند که حداقل 34 کتاب دارد که به 29 زبان ترجمه شده است. او را بعد از جان مینارد کینز؛  بنیانگذار اقتصاد کلان، مشهورترین عالم اجتماعی انگلستان توصیف کرده‌اند.

گیدنز در ادمونتون لندن در خانواده‌ای  طبقه متوسط به دنیا آمد و بزرگ شد. او فرزند یک دفتردار اداره راه و ترابری لندن بود و اولین عضو خانواده‌اش بود که به دانشگاه رفت. اولین مدرک دانشگاهی‌اش را در سال 1959 از دانشگاه هال گرفت و مدرک ارشدش را از مدرسه اقتصادی لندن اخذ کرد و سپس مدرک دکترایش را از دانشگاه کمبریج در سال 1974 گرفت.

در سال 1961 شروع به کار در دانشگاه لیسستر کرد، ‌جایی که او روانشناسی اجتماعی را آموخت.وی سال‌های زیادی در کمبریج کار کرد و در سال 1987 به سمت پرفسور تمامی، ارتقا یافت. او یکی از بنیادگذاران انتشارات polity است(1985) که یکی از ناشران اصلی جهانی علوم اجتماعی است.

 از 1997 تا 2003 او مدیر مدرسه اقتصادی لندن و یکی از اعضای شورای مشورتی موسسه‌ای برای تحقیق در سیاست عمومی است.  رهیافت سیاسی «راه سوم »گیدنز مورد توجه رهبران سیاسی جهان بود. او در بحث‌های سیاسی انگلیس مشارکت می‌‌کند، از حزب کارگر با حضور در رسانه‌ها و نوشتن مقالاتی (که اکثر آنها درnew stateman چاپ می‌‌شود) حمایت می‌‌کند.

او یکی از شرکت‌کنندگان منظم در تحقیق و فعالیت‌های پیشروانه اتاق فکر policy network   است. او در سال 2004 مقام اشرافی بارون گیدنز را از ساف گیت در London Borough of Enfield دریافت کرده و اکنون  در مجلس اعیان برای حزب کارگر حضور دارد.

در زندگی آکادمیک او، سه مرحله قابل ذکر را می‌‌توان برشمرد: مرحله نخست، شامل نگاهی نو به جامعه‌شناسی، ارائه فهمی نظری و روش شناختی از رشته جامعه‌شناسی بر مبنای باز تفسیر انتقادی جامعه‌شناسان کلاسیک است. مهم‌ترین تالیفات وی در این حوزه عبارت است از سرمایه‌داری و نظریه اجتماعی مدرن(1971) و قواعد جدید روش جامعه‌شناختی(1976). در مرحله دوم، گیدنز نظریه ساختار‌بندی را توسعه داد که شامل  تحلیل عاملیت و ساختار بود که هیچ  یک بر دیگری مقدم نیست.

کارهای او در این دوره مثل مسایل اصلی در نظریه اجتماعی(1979) و تاسیس جامعه(1984) برای او در زمینه جامعه‌شناختی شهرت جهانی به همراه آورد. علایق مرحله اخیر او مدرنیته، جهانی شدن و سیاست به خصوص تاثیر مدرنیته بر زندگی شخصی و اجتماعی است.

کد خبر 13302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز