چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

قصه هنوز روی لبان شهرزاد قصه‌گو نماسیده بود، وقتی در بیست‌وچهارم دی ماه سال 1383، کلاس چهارم و پنجم مدرسه روستای سفیلان شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال‌وبختیاری، در آتش سوخت.

بچه‌ها داشتند طرح آخرین آدم برفی را توی ذهن‌شان مرور می‌کردند که گرمای سوزان آتش، برف‌ها را آب کرد. کلاغه به خانه‌اش نرسیده بود، وقتی در ساعت 10 صبح، بچه‌های کلاس شماره چهار، به اسارت آتش درآمدند. علم آن‌قدر پیشرفت نکرده بود که یک کپسول آتش نشانی جان معلم و بچه‌ها را نجات دهد. معلم کلاس شماره شانزده، تلاش کرد که به‌داد بچه‌ها برسد، اما نتوانست.

آخر معلم کلاس شماره چهار، درکلاس حاضر نبود. معلم کلاس شماره شانزده، نمی‌خواست 32 خانوار این روستا یک شبه عزادار شوند. معلم کلاس شماره شانزده اسمش چه بود؟
- یزدان خسروی

پس چرا می‌گویی معلم اسمش چه «بود»؟ فهمیدم. خدایش بیامرزد. همان سرباز وظیفه که به جای خدمت کردن، درس می‌داد. همان مرحوم خسروی که وقتی دید بخاری «پی‌وی‌سی» کلاس شماره چهار آتش گرفت، برای نجات جان دانش‌آموزان، کلاسش را ترک کرد و به محل حادثه رفت. او بخاری را بغل کرد و خواست با خودش ببرد بیرون که بخاری توی بغلش ترکید. آتش با کمک نردبان نفت از سر و کول دیوار کلاس شماره چهار بالا رفت.

 بچه‌ها در دالان آتش ضجه زدند تا بلیت سفر آخرت‌شان صادر شد. هفت دختر و شش پسر. روی هم می‌شود تمام دانش آموزان کلاس شماره چهار روستای سفیلان.

«اکبر سعیدى»، رییس سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیارى، چندی بعد آخرین کورسوی التیام را هم مسدود کرد: «معلم مصدوم حادثه آتش سوزى مدرسه «سفیلان» لردگان، در یکى از بیمارستان‌هاى آلمان جان سپرد.

پزشکان آلمانى علت فوت «یزدان خسروى» را شدت جراحات وارده بر بدن او بر اثر آتش‌سوزى عنوان کردند.» سرباز معلم مدرسه روستاى سفیلان، در حادثه آتش‌سوزى این مدرسه دچار 85 درصد سوختگى شده بود.

نقل است‏‏، معلمی از بازی‌گوشی‌های شاگردانش به ستوه آمد. خطاب به دانش‌آموزان کلاس گفت: «دعا کنید، پدران‌تان بمیرند، بلکه دیگر مرا مجبور نکنند به شما درس بدهم.» از قضا، پدر یکی از دانش‌آموزان که از آن حوالی رد شد، این حرف معلم را شنید و آمد توی کلاس. پدر رو به دانش آموزان گفت: «دعا کنید که الفبا بمیرد.

 آن وقت همه از دست این معلم و کلاس راحت می‌شوید.» قضیه آتش‌سوزی در مدارس هم شبیه حکایتی است که نقل شد. یکی دعا می‌کند که بخاری‌ها جمع‌آوری شوند و دیگری از طرح مبصر بخاری حرف می‌زند. در این شرایط، پاک کردن صورت مساله، اولین وآخرین گزینه‌ای است که به فکر هر کسی می‌رسد.

آتش گرفتن یک بخاری، این بار در کلاس درس مدرسه شهید رحیمی روستای درودزن از توابع مرودشت، موجب سوختگی شدید معلم و دانش آموزان شد. هشت دانش‌آموز دبستان روستای درودزن از شدت سرما دور چراغ علاءالدین کلاس جمع شدند تا گرم شوند. اما برخورد دانش‌آموزی موجب سقوط علاءالدین و ایجاد آتش‌سوزی شد. 


مبصر بخاری!
در همین راستا، وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی صادر کرد که بر اساس آن، هر کلاس درس باید یک «مبصر بخاری» داشته باشد!
رهی، مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش دراین باره گفت: «براساس این طرح در هر کلاس درس یک دانش‌آموز آموزش‌های لازم درباره روشن، خاموش کردن و مواظبت از بخاری کلاس را می‌بیند و مبصر بخاری کلاس می‌شود.
 «مبصر بخاری» مواظبت می‌‌کند که دیگر دانش‌آموزان کلاس با بخاری بازی نکنند و حرارت بخاری بی‌مورد زیاد و کم نشود.

در نتیجه، حادثه آتش‌سوزی در کلاس روی نمی‌دهد.»سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تازه به این فکر افتاده که چراغ‌های علاءالدین، بخاری‌های غیر استاندارد و هیزم را هم باید از مدارس جمع آوری کرد. همچنین رهی درباره تدابیر دیگر نیز می‌گوید: «وزیر آموزش و پرورش دستورالعملی را برای پیشگیری از آتش‌سوزی در مدارس صادر کرد که به تمام ادارات آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد. براساس این دستورالعمل، در سه سطح، باید کمیته پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی تشکیل شود.

سطح اول در آموزش و پرورش استان است که رییس سازمان آموزش و پرورش استان از سوی وزیر آموزش و پرورش، رییس کمیته پیشگیری مقابله با آتش‌سوزی است.

اعضای این کمیته شامل مسوول واحد ارزیابی عمکرد آموزش و پرورش، مسوول حراست، مسوول تدارکات، مسوول دوره‌های تحصیلی، مسوول سلامت و تندرستی، مسوول واحد انجمن اولیا و مربیان، مسوول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعی آموزش و پرورش، نماینده هلال احمر و نماینده سازمان آتش‌نشانی هستند.

 سطح دوم در اداره و منطقه آموزش و پرورش و سطح سوم در مدارس تشکیل می‌شود که هم اکنون تمام مناطق آموزش و پرورش دارای کمیته پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی هستند.»

انواع نوشدارو
یکم) محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش درباره این حادثه گفت: «همان زمان که خبر این حادثه را شنیدم، گروهی را برای پیگیری به آن مدرسه فرستادم تا این حادثه را پیگیری کنند.»

دوم) تیم چهار نفره اعزامی به شیراز، ضمن مذاکره با اولیای دانش‌‏آموزان سوخته مدرسه درودزن، دستورات لازم را برای اقدامات بهتر و سریع‌‏تر صادر کرد و مقرر شد، تمام هزینه‌‏های بیمارستان در پایان به صورت یک جا پرداخت شود.

 سوم) برای ایجاد امید و تجدید روحیه در دانش‌‏آموزان حادثه‌‌دیده، یکی از آموزگاران مجرب شیراز هر روز در محل اسکان دانش‌‏آموزان حضور می‌یابد و کلاس درس تشکیل می‌‏شود.

چهارم) به دستور وزیر آموزش و پرورش، تاکنون مبلغ 15 میلیون ریال به آنان پرداخت شده است.

 پنجم) وزیر آموزش و پرورش گفت: «با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی دبستان روستای درودزن صحبت کردم و او گفت، اگر در زمان درمان این دانش‌آموزان نیاز به جراحی پلاستیک بود، هر کمکی که بتواند انجام می‌دهد.

ششم) با توجه به دوری مسافت روستای درودزن از بیمارستانی که دانش‌اموزان درآن بستری هستند، خانواده های این دانش آموزان، ردر خانه معلم استان فارس اسکان داده شدند.

هفتم) باقی بقایتان!

کد خبر 13297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز