چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: گزارش همشهری مبنی بر دوام نداشتن ارزش سکه در بازار درست از کار درآمد و در روزی که هر اونس طلا در بازارهای جهانی از 1500 دلار عبور کرد و رکورد تازه 1502 دلار را ثبت کرد، در بازار داخلی ایران پس از نزدیک به 25 روز التهاب قیمت، ارزش انواع سکه فروریخت

به گزارش خبرنگار ما، ارزش هر سکه طرح قدیم و جدید در بازار آزاد شهر تهران به‌ترتیب 15 و 21 هزار تومان افت کرد و نیم سکه و ربع سکه هم با کاهش 11 و 25 هزار تومانی مواجه شد اما به گفته کارشناسان قیمت انواع سکه به‌ویژه ربع سکه هنوز با حباب قیمت مواجه است و پیش‌بینی می‌شود درصورت تداوم سیاست حراج شمش و سکه در بانک کارگشایی و البته 300 شعبه بانکی، سقوط ارزش سکه تداوم پیدا کند. رئیس‎کل بانک مرکزی هم در واکنش به نوسان قیمت طلا به مردم توصیه کرد به قیمت‌های واقعی و جهانی سکه توجه داشته باشند و بدون لحاظ این نرخ‌ها از بازار آزاد طلا نخرند.

به گزارش همشهری، محمود بهمنی پس از بازگشت از واشنگتن در گفت‌وگو با تلویزیون به تجار و متقاضیان طلا توصیه کرد که اگر دنبال خرید طلا هستند حتماً شمش بخرند. وی خطاب به مردم و متقاضیان این روزهای خرید سکه تأکید کرد: چرا این افراد سکه می‌خرند که در آینده در ضرب و فروش متحمل ضرر و زیان شوند؟ رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: کنترل قیمت برای کسانی که از بازار و واسطه‌ها سکه می‌خرند از دست بانک مرکزی خارج است؛ این امر به‌طور کلی اشتباه است. به گفته بهمنی، ازنظر نظام بانکی ورود دلالان به بازار طلا و فروش سکه با قیمت‌های بالاتر از بانک مرکزی به هیچ وجه توجیه علمی و اقتصادی ندارد.

سکه هنوز هم حباب دارد

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با همشهری از ریزش زیاد ارزش سکه در بازار خبر داد و گفت: دیروز همه فروشنده بودند و کمتر کسی خریدار سکه بود. او اقدام بانک مرکزی مبنی بر گسترش شعب فروش سکه و میزان عرضه را مناسب و خوب ارزیابی و تصریح کرد: حباب قیمت در حال شکسته شدن است و بانک مرکزی باید به سیاست حراج ادامه دهد و انتظار می‌رود با شیب ملایمی در روزهای آینده قیمت انواع سکه به‌ویژه ربع سکه کاهش یابد که در این صورت خریداران بانک‌کارگشایی کمتر هم خواهد شد. او تاکید کرد: انتظار می‌رود بانک‌های عرضه‌کننده سکه نظارت بیشتری بر رفتار خریداران داشته باشند و با شناسایی دقیق خریداران از شکل‌گیری دوباره بورس بازی در بازار سکه جلوگیری کنند.

کشتی آرای افزایش جهانی قیمت طلا را طبیعی می‌داند و احتمال می‌دهد قیمت طلای جهانی بازهم افزایش تدریجی داشته باشد اما نباید فراموش کرد که با وجود ریزش قیمت سکه بازهم به نسبت قیمت جهانی، حباب وجود دارد؛ البته در بازار طلا با نوسان قیمت مواجه نیستیم چرا که رشد قیمت طلا متناسب با بازار جهانی بوده و تنها التهاب در بازار سکه به‌وجود آمده است.

کد خبر 132965

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز