پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

ابومحمد مصلح‌بن عبدالله، مشهور به سعدی و مشرف‌الدین، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایران‌زمین است.

شهرت او بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی او است. مقامش نزد اهل ادب تا آنجاست که به وی لقب استاد سخن داده‌اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات وی است. در دوران ابوبکربن‌سعدبن زنگی شیراز پناهگاه دانشمندانی شده بود که از دم تیغ تاتار جان سالم به‌در برده بودند. در دوران وی سعدی مقامی ارجمند در دربار به‌دست آورده‌بود. در آن زمان ولیعهد مظفرالدین‌ابوبکر به نام سعدبن‌ابوبکر که تخلص سعدی هم از نام او است به سعدی ارادت بسیار داشت. سعدی در خانقاهی در شیراز که اکنون آرامگاه او است و در گذشته محل زندگی او بود، به خاک سپرده شد . اول اردیبهشت در اجلاس شاعران جهان در شیراز، از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به‌عنوان روز سعدی نامگذاری شده است .

مرگ سهراب

سهراب سپهری، نقاش و شاعر معاصر در 15 مهر 1307 شمسی در کاشان به دنیا آمد. او از مهم‌ترین شاعران معاصر است و شعرهایش به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی ، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است . سهراب در غروب یکم ‌ اردیبهشت سال 1359 به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. صحن امامزاده سلطان‌‌ علی روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان میزبان ابدی سهراب شد. آثار نقاشی او در بسیاری از نمایشگاه‌های نقاشی به نمایش گذاشته شده است . سهراب در آغاز کار شاعری تحت‌ تأثیر شعرهای نیما بود ازجمله مجموعه شعرهای دیگر سهراب سپهری می‌توان به مرگ رنگ، زندگی خوا‌ب‌ها ، شرق اندوه ، صدای پای آب، مسافر و ... اشاره کرد .

به سلطنت رسیدن نخستین پادشاه انگلستان

پیش از تشکیل حکومت پادشاهی در بریتانیا، انگلیس به صورت ملوک‌الطوایفی اداره می‏شد و به چندین واحد جغرافیایی تقسیم شده بود. اِگبرت که شاه یکی از این مناطق بود، پس از جنگ با سایر شاهان محلی، آنها را مطیع خود کرد و در 21 آوریل سال 827 میلادی به‌عنوان نخستین پادشاه انگلستان و سرسلسله ساکسون‏های غربی، بر تخت سلطنت نشست. این سلسله تا سال 1016میلادی که دانمارک، انگلیس را تصرف کرد بر این کشور پادشاهی کرد.

مردخای وانونو

مردخای سابقا تکنیسین هسته‌ای نیروگاه اتمی دیمونا رژیم صهیونیستی بود که در سال ۱۹۸۶ میلادی در مصاحبه با ساندی تایمز اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد. وی پس از خروج از فلسطین اشغالی ، در سال ۱۹۸۵ میلادی به یک گروه مسیحی مخالف جنگ‌افزارهای هسته‌ای در استرالیا پیوست و همزمان تغییر دین داد و به مسیحیت گروید . موساد تصمیم به دستگیری وی گرفت، اما از آنجا که مردخای وانونو در محدوده پادشاهی انگلیس اقامت گزیده بود و موساد بنابر قراردادهای امنیتی، نمی‌خواست در خاک بریتانیا دست به آدم‌ربایی بزند، از این روی، یک مامور اطلاعاتی زن با نام عملیاتی «سیندی»، ماموریت‌یافت تا به‌عنوان یک «توریست آمریکایی» و به صورت ظاهرا «اتفاقی» با وی آشنا شود و پس از طرح دوستی، وانونو را متقاعد کند، برای تعطیلات آخر هفته به شهر رم سفر کنند . پس از آن کماندوهای موساد وی را دستگیر و طی عملیاتی به اسرائیل منتقل کردند . وی در دادگاهی، به اتهام جاسوسی و خیانت به کشور و به علت «افشای اسرار هسته‌ای کشور» به مدت ۱۸سال زندانی شد. او در 21 آوریل 2004 میلادی آزاد شد ولی اجازه خروج از اسرائیل و مصاحبه با خارجی‌ها را نداشت.

نبرد سن‌جاسینتو

نبرد سن‌جاسینتو نبردی بود بین قوای تگزاسی و ژنرال سانتا‌آنای مکزیکی که در ۲۱آوریل ۱۸۳۶ میلادی رخ داد و منجر به شکست مکزیک و استقلال تگزاس از مکزیک و تشکیل جمهوری تگزاس شد. این نبرد که در نزدیکی شهر هیوستون امروزی رخ داد، به رهبری ژنرال ساموئل هیوستون ۱۸دقیقه بیش نپایید و قوای ژنرال هیوستون نیروی برتر ارتش مکزیک به فرماندهی آنتونیو لوپزدو سانتا ‌ آنا را از پای‌درآوردند . یادبود سن‌جاسینتو را برای بزرگداشت این واقعه بنا کردند.

کد خبر 132881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز