سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

یکی از دلایلی‌که برخی مدام بی‌احتیاطی‌ می‌کنند، کج‌فهمی در مورد نصیحت‌های دیگران است.

وانت بار

برای نمونه خیلی‌ها هنگام ارتکاب تخلف رانندگی تصور می‌کنند تخطی از سرعت مطمئن فقط گاهی با جریمه‌شدن توام می‌شود. این نتیجه‌گیری به این دلیل است که روزی چندین و چند بار از این سرعت تخطی می‌کنند و اتفاقی برای آنها نمی‌افتد. این در حالی است که این توصیه و قانون راهنمایی و رانندگی علاوه بر گوشزد کردن قانونی لازم‌الاجرا، به این معنی است که بسیاری از راننده‌هایی که دچار حادثه می‌شوند جزو راننده‌هایی هستند که از سرعت مطمئن و مجاز تخطی کرده بودند. بنابراین به‌قول معروف حادثه خبر نمی‌کند. شاید کارگرانی هم که پشت این وانت نشسته‌اند به نوع دیگری دچار کج‌فهمی شده‌اند. برای نمونه تصور کرده‌اند ضرب‌المثل « لاجرم هر کس که بالاتر نشست استخوانش سخت‌تر خواهد شکست» فقط برای افراد قدرت‌طلب گفته شده است. حال آنکه در همین موقعیت نیز شکستن استخوان‌ها به یک ترمز ناقابل راننده بستگی دارد. از آنجا که شکستن استخوان‌ها بهترین حالت ممکن بعد از ترمز شدید راننده است بهتر است برای سلامتی خود و به دردسر نینداختن راننده‌های دیگر هم که شده از چنین رفتار‌هایی خودداری کنیم.

میدانی زیبا اما...

گاهی که از یک منظره یا یک سازه زیبا لذت می‌بری کافی است یک زباله در آن منظره یا رفتار فردی بی‌ملاحظه در آن سازه، تمام حواست را از این همه اتفاق خوب منحرف کند. برای نمونه هم بافت تاریخیِ میدان حسن‌آباد تهران و هم طراحی و اجرای سنگفرش‌های کف آن زیباست. اما در همین محدوده زیبا این اواخر و همزمان با اقدام شهرداری برای ساخت پیاده‌رو‌های جدید بعضی از راننده‌ها از روی جدول عبور کرده و خودرو را در محدوده‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید پارک می‌کنند. ماجرا به همین‌جا ختم نشده و برخی از مغازه‌داران نیز در این محوطه اقدام به تخلیه‌بار می‌کنند. شهروندان پیشنهاد می‌کنند، شهرداری با ایجاد ستون‌های بتونی یا افزایش ارتفاع جدول، مانع از ورود خودرو‌ها به این محوطه شود. در حال حاضر هیچ تابلوی پارک‌ممنوعی نیز در این قسمت وجود ندارد و ماموران راهنمایی‌رانندگی نیز در نبود تابلو‌های توقف ممنوع نمی‌توانند خودرو‌ها را جریمه کنند.

بارش آهن و آتش

اگر به خوبی می‌دانید که چقدر باید حواستان هنگام قدم‌ز دن در پیاده‌رو به کف زمین یا رفت و آمد موتورسواران باشد، بهتر است این یک مورد را هم به تجربه‌تان اضافه کنید که همیشه هم نباید نگاه‌تان به پایین و جلو باشد. شاید اگر گاهی سر به هوا شوید و نگاهی به بالا هم بیندازید بیشتر از اینکه به پایین نگاه کنید به سودتان تمام شود. یکی از مکان‌هایی که باید حواستان به بالا باشد محل ساخت و ساز و نصب داربست‌های فلزی‌ است. زیرا از بالای این داربست‌ها گاهی مهره و زانویی و گاهی هم هنگام فرزکاری، آتش می‌بارد. گفتنی است شاید این کارگران برای انجام کار روی داربست مهارت لازم را داشته باشند اما به‌هرحال مهارت آنها در انداختن قطعات‌آهنی روی زمین از ورزشکاران رشته پرتاپ دیسک بیشتر نیست که دورشان حفاظ‌های بلند می‌کشند. بنابراین بهتر است مهندسان ساختمان زیر داربست‌ها به جای گونی و غیره از حفاظ‌های مناسبی استفاده کنند که رهگذران به‌واسطه جرقه‌های آتش هنگام جوشکاری یا افتادن قطعات آهنی و غیره کارشان به بیمارستان کشیده نشود.

سیگار نکشید

سال‌ها پیش فقط در هواپیما سیگار کشیدن ممنوع بود و از تاکسی و قطار گرفته تا اتوبوس و هر وسیله حمل و نقل جمعی دیگری، محلی بود برای افرادی که به قول معروف سیگار به سیگار پیوند می‌زنند. این روز‌ها اما نه تنها در محیط‌های مسقف کسی سیگار نمی‌کشد بلکه کم‌کم فرهنگ سیگار نکشیدن در محیط‌های دیگر نیز در حال شکل‌گیری است. برای نمونه کمتر مشاهده می‌کنیم فردی در محیط باز مهد‌کودک‌ها یا هر فضایی که بیانگر حضور کودکان یا افراد سالمند باشد، اقدام به مصرف دخانیات کند.

کد خبر 132847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز