آرش نهاوندی: چند دهه قبل زمانی که سخن از ثبت رکورد به میان می‌آمد اغلب تصور می‌شد که رکوردی در رشته‌های شنا، دوومیدانی یا انجام کارهای محیرالعقول به ثبت رسیده اما اکنون فناوری جدید آنچنان پیشرفت کرده است که کشورها، در زمینه رشته‌های مرتبط با تکنولوژی‌های روز تلاش می‌کنند تا بتوانند رکوردهایی از خود به جای بگذارند و نام خود را برای همیشه در تاریخ جاودان کنند.

تراشه

ایران نیز از سال‌ها قبل در زمینه فناوری‌های نوین دست به کار شده و تیم‌های مختلفی در کشور برای شرکت در مسابقات و ثبت رکورد در رشته‌های مختلف روباتیک و رایانه‌ای تشکیل شده‌ است. ابتدا ایران در رشته‌های روباتیک به موفقیت‌هایی دست یافت و اکنون نیز در رشته سخت‌افزار رایانه تلاش دارد تا به جایگاهی در خور خویش در عرصه جهان دست پیدا کند. بنابر اخبار انتشار یافته اخیرا نیز یکی از تیم‌های ایرانی که در زمینه اورکلاکینگ فعال است توانسته یک رکورد جهانی از خود بر جای بگذارد.

در روزهای ابتدایی سال 1390، تیم اورکلاکینگ شهر سخت‌افزار(SSA) موفق به ثبت بالاترین رکورد جهان در نرم‌افزار wPrime شد. این رکورد در شاخه تراشه‌های 2هسته‌ای به‌دست آمد و تیم شهر سخت‌افزار برای این منظور از تراشه Core i5670 شرکت اینتل استفاده کرد.

اورکلاکرهای ایرانی موفق به ثبت زمان 7‌ثانیه و 31صدم ثانیه در نرم‌افزار wPrime و در حالت thread4 شدند. برای رسیدن به این زمان اورکلاکرهای ایرانی تراشه اینتل را تا مرز MHz6750 مگاهرتز اورکلاک کردند. تیم شهر سخت‌افزار برای رسیدن به این رکورد از مادربرد P55A-UD7 گیگابایت بهره جسته است که به علت کیفیت و امکانات خاص به‌کار رفته در آن مثل PCB دو اونس مس و مدار تغذیه 24 فاز، از بهترین گزینه‌ها برای اورکلاکرهای حرفه‌ای به‌حساب می‌آید.

برای رسیدن به بالاترین ضریب اطمینان روی P55A-UD7، اورکلاکرهای ایرانی اقدام به عایق‌بندی با وازلین و استفاده از یکی از بهترین سیستم‌های خنک‌کننده جهان با نام KingP!N F1 Gemini Rocket Base کرده‌اند.

رکورد اورکلاکرهای ایرانی در شرایطی به دست آمد که در سال 2010 نیز تیم اورکلاکینگ ایران موفق شد در مسابقات جهانی اورکلاکینگ در تایپه مقام دوم جهان را کسب کند. ایران در سال 2010 همچنین توانسته بود قهرمانی در مسابقات ایسوس 2010 را از آن خود کند. برای نخستین بار در سال‌2007 مسابقات اورکلاکینگ با همکاری یک شرکت ایرانی و تحت نظارت مستقیم یک شرکت خارجی در ایران برگزار شد. در واقع این مسابقات هم مسابقه بود هم ورک‌شاپ. در حدود 650‌نفر از سراسر ایران برای شرکت در این ورک‌شاپ‌ها ابراز علاقه کردند. از میان این افراد تعداد 25‌نفر انتخاب شدند که آنان مبانی تئوری اورکلاک را گذراندند و پس از آن نخستین مسابقه اورکلاک در ایران برگزار شد. در این مسابقات یک نفر برای شرکت در مسابقات جهانی انتخاب شد. نخستین فستیوال اورکلاک نیز در سال 1387 در ایران برگزار شد. مدیران مربوطه که تجربه برپایی سمینارها و کارگاه‌های آموزشی در ابعاد کوچک‌تر در دیگر نقاط جهان را داشتند، نخستین فستیوال اورکلاکینگ ایران را بزرگ‌ترین رخداد برگزار شده توسط این شرکت در رابطه با اورکلاکینگ در جهان دانستند.

اورکلاکینگ چیست؟

اورکلاکینگ جریانی است که طی آن، یک رایانه را مجبور می‌کنند تا در فرکانس‌ها و سرعت‌هایی بالاتر از مقدار تعیین شده و استاندارد آن توسط شرکت سازنده، کار کند.

تراشه مرکزی CPU، حافظه Ram و کارت گرافیکی VGA از جمله قطعاتی هستند که قابلیت اورکلاکینگ را دارا هستند. انجام اورکلاکینگ معایب و مزایایی دارد که به ترتیب به آن اشاره می‌شود.

مزایا: صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی، بهره‌مندی از رایانه‌ای با سرعت و کارایی بیشتر، تجربه هیجان و لذت.
معایب و نگرانی‌ها: معیوب شدن رایانه و قطعات آن درصورت اورکلاکینگ نادرست، خارج‌شدن قطعات از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش، کوتاه شدن عمر قطعات درصورت اورکلاکینگ طولانی مدت. اورکلاکینگ دلایل متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تمایل بعضی از کاربران به داشتن رایانه‌ای با سرعت و کارایی بیشتر، علاقه برخی از کاربران به شکستن رکوردهای جهانی، اشاره کرد.

قطعات مناسب برای اورکلاکینگ

محدودیتی در اورکلاک کردن قطعات مختلف وجود ندارد و تمام قطعات مختلف را می‌توان اورکلاک کرد ولی میزان اورکلاکینگ و افزایش سرعت به کیفیت و قابلیت‌های قطعه انتخابی بستگی دارد. به هر میزان از حافظه‌های پرسرعت‌تری استفاده شود شانس برای رساندن CPU به فرکانس‌های بالاتر بیشتر می‌شود.

اورکلاکینگ از طریق بایوس سیستم انجام می‌شود که اطلاعات و تنظیمات مربوط به بخش‌های مختلف سخت‌افزاری را در خود ذخیره کرده است. اطلاعات قطعاتی مثل پردازنده و حافظه (رم) نیز در این قسمت وجود دارد و برای اورکلاکینگ باید این اطلاعات را تغییر داد. برای شروع اورکلاکینگ باید هدف را مشخص کنید؛ به این معنی که قصد افزایش کارایی کدام قطعه‌ را دارید.
اگر هدف راندمان کلی سیستم باشد باید قطعاتی مثل رم، پردازنده، تراشه و برخی بخش‌های دیگر به‌طور همزمان اورکلاک شوند. اما گاهی فقط به توان پردازنده نیاز دارید یا فرکانس رم مهم است. با این حال باید گفت که فرکانس پردازنده بیشترین تأثیر را در عملکرد خواهد داشت به همین دلیل تمرکز بیشتری روی پردازنده انجام می‌شود.

 

کد خبر 132443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز