گروه اقتصادی: در شانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی ایران مشخص شد که ایران با فروش نفت به شرکت واسطه کرسنت به توافق رسیده است اما مشخص نشد که این توافق، منافع بلندمدت کشور را محقق خواهد کرد یا اینکه مذاکره‌کنندگان ایرانی برای رهایی از طرح شکایت کرسنت در نهادهای بین‌المللی در برابر خواسته‌های طرف مذاکره نرمش نشان داده‌اند.

به گزارش همشهری، یک هفته پیش از برگزاری شانزدهمین ضیافت نفتی‌ها خبر توافق ایران با کرسنت فاش شد اما مقامات دولتی ایران نه این خبر را تایید کردند و نه تکذیب و تنها مدیر ایرانی شرکت یادشده هرگونه توافق را رد کرد و از پیگیری پرونده فروش گاز به امارات در نهادهای بین‌المللی خبر داد. کمیسیون اصل 90 مجلس هم که به این موضوع ورود کرده، اخیرا ضمن ابطال قرارداد قبلی، از امضای قرارداد جدیدی خبر داد. اما روز گذشته هم وزیر نفت و هم معاون اول رئیس‌جمهور به‌طور ضمنی بر بازشدن گره ایجادشده در پرونده کرسنت صحه گذاشتند. محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم آغاز به کار نمایشگاه شانزدهم نفت، گاز و پتروشیمی در تهران با اعلام اینکه مطابق برنامه زمانبندی طرح توسعه تمامی فازهای این میدان مشترک گازی در 35ماه به پایان می‌رسد، اعلام کرد: همچنین گاز تولیدی برخی از فازهای پارس‌جنوبی به‌صورت پیش‌فروش به یکی از کشورهای همسایه فروخته شده است.

او تنها توضیح داد که قیمت پیش فروش گازهای پارس‌جنوبی، مناسب و مطلوب است. اما مسعود میرکاظمی وزیر نفت هم در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قرارداد کرسنت در دولت، از آمادگی کشورمان برای صادرات گاز به تمامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد و تصریح کرد: برای اصلاح قرارداد کرسنت باید با بخش‌های مختلف توافق شود. او بدون اشاره به اینکه منظورش از توافق با بخش‌های مختلف چه بوده است اظهار کرد: این قرارداد در سنوات گذشته امضا شده است که متأسفانه منطق و عدالت در این قرارداد گازی رعایت نشده بود. وزیر نفت گفت: هم‌اکنون مباحث قراردادی در حال رسیدگی و انجام است.

میرکاظمی با بیان اینکه ایران آمادگی صادرات گاز به تمامی کشورها درصورت حفظ منابع ملی دوطرف را دارد، اظهارداشت: بر این اساس مذاکراتی با برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای صادرات گاز آغاز شده است. وزیر نفت گفت: هم‌اکنون اصلاح قرارداد کرسنت مسیر خود را در دولت طی می‌کند و اصلاح این قرارداد گازی به امور حقوقی ریاست‌جمهوری واگذار شده است.

واگذاری مالکیت پالایشگاه‌ها به خارجی‌ها

وزیر نفت همچنین در مراسم آغاز به کار نمایشگاه یادشده از امکان واگذاری مالکیت پالایشگاه‌های نفت، گاز و مجتمع‌های پتروشیمی به سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و افزود: تامین امنیت جهانی انرژی بدون حضور ایران بی‌معناست.

خیر مقدم معاون اول به خارجی‌ها

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه به زودی پشت‌پرده تحریم‌ها را افشا می‌کندهم با خیر مقدم به شرکت‌های خارجی حاضر در این گردهمایی بین‌المللی، خواستار امضای قراردادهایی با برخی از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی حاضر در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران شد. حسین پرسان، مدیر شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی نیز با اشاره به شکسته‌شدن رکورد حضور شرکت‌های خارجی در این گردهمایی بین‌المللی، اعلام کرد: امسال برای نخستین بار شرکت‌های نفت و گاز آمریکا و کانادا در نمایشگاه نفت تهران حضور پیدا کرده‌اند.

کد خبر 132398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز