چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

سعید مروتی: یکی از اتفاق‌های مثبت آیین‌نامه اکران سال 90 حذف اکران تک‌سئانس است؛ اکرانی که سال گذشته صدای همه را درآورد.

نه سینمادار از این شیوه اکران راضی بود و نه فیلمساز که این شیوه نمایش را فیلم‌سوزی می‌دانست. تنها عامل اکران تک سئانس فیلم‌ها بالا بردن آمار آثار به نمایش درآمده در طول سال بود؛ اینکه گفته شود نسبت به دوره معاونت سابق سینمایی تعداد بیشتری فیلم اکران شده و از ظرفیت‌ها استفاده بهتری شده‌است. نارضایتی گسترده سینماگرانی که میان اکران نشدن و اکران تک سئانس باید یکی را انتخاب می‌کردند در نهایت باعث شد در آیین‌نامه شورای صنفی دیگر جایی برای این شیوه نمایش عمومی وجود نداشته باشد. در عوض قرار است گروه «هنر و تجربه» تشکیل شود تا سر‌فیلم‌هایی که به هر دلیل امکان در اختیار گرفتن گروه سینمایی ندارند بی‌کلاه نماند.

تشکیل گروه سینمایی برای فیلم‌های متفاوت مسبوق به سابقه است. می‌توان به گروه آسمان باز اشاره کرد که در نیمه اول دهه 80 تشکیل شد و در عمل فروش آثاری که در قالب این طرح به نمایش درآمدند پایین بود که خیلی زود به فراموشی سپرده شد. در دوران حضور محمود اربابی در اداره کل نظارت و ارزشیابی هم جلسات زیادی برای سامان بخشیدن به اکران آثار متفاوت تشکیل و طرحی برای نمایش این فیلم‌ها نیز تدوین شد که این هم البته به جایی نرسید.

شیوه اکران تک‌سئانس نیز در سال 89 شکست را تجربه کرد تا در سال 90 نوبت به تشکیل گروه «هنر و تجربه» برسد. به گفته حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی اکران، در این گروه 6 سالن به نمایش فیلم‌هایی می‌پردازند که سازندگان‌شان علاقه‌مندان به اکران در قالب «هنر و تجربه» هستند. اختصاص 6 سالن مشخص اتفاق مثبتی است و این انسجام می‌تواند باعث شود تا مخاطب علاقه‌مند به دیدن آثار متفاوت بداند در چه سینماهایی می‌تواند فیلم مطلوب خود را تماشا کند. یکی از معضلات اصلی اکران تک‌سئانس سردرگم کردن مخاطب بود و خیلی وقت‌ها به‌دلیل به‌حدنصاب‌نرسیدن تعداد تماشاگر، فیلم در همان تک‌سئانس در نظر گرفته شده هم به نمایش درنمی‌آمد. ضمن اینکه این شیوه اکران چنان آشفته بود که خیلی وقت‌ها تماشاگر نمی‌دانست فیلم‌ها را باید در چه سینماها و چه سئانس‌هایی تماشا کند.

تعیین سالن می‌تواند اکرانی متمرکز را به همراه داشته باشد و این، نکته مثبتی است. در مورد نحوه انتخاب سینماها هم باید دقت نظر صورت گیرد. چون در سال‌های گذشته و در طرح‌های مشابه شاهد بوده‌ایم که سینماهایی برای اکران آثار خاص در نظر گرفته می‌شدند که از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ تناسبی با چنین فیلم‌هایی نداشتند. در واقع انتخاب غلط سالن، می‌تواند گروه «هنر و تجربه» را هم به سرنوشت آسمان باز و طرح اکران فیلم‌های فرهنگی و... دچار کند. نکته دیگر طول زمان اکران است. طبیعی است فیلمی که تعداد محدودی سالن در اختیار دارد برای یافتن مخاطب نیاز به «زمان» برای اکران دارد. اکران دو سه ‌هفته‌ای دردی از هیچ فیلمی دوا نمی‌کند. هنوز سازوکار اجرایی گروه «هنر و تجربه» اعلام‌نشده ولی این گفته سخنگوی شورای صنفی که 40 تا 45 فیلم در سال می‌توانند در قالب این طرح اکران شوند، نکته‌ای است که نشان می‌دهد باز هم قرار است کمیت در اولویت قرار گیرد. اکران 40فیلم در 10ماه یعنی هر ماه باید 4فیلم روی پرده بیاید. شاید هم شورای صنفی سازوکار مناسبی برای اکران دارد و باید صبر کرد و دید جزئیات طرح چیست.

کد خبر 132302

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز