گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین نشست خبری خود در سال 90، از پیشنهاد طرح تنفس 10 سال جنگل‌های شمال خبر داد.

محیط زیست

به گفته وی، این طرح از سوی سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست مطرح شده و اجرای آن منوط به تصویب مجلس است. از سوی دیگر، گفته می‌شود قرار است با تغییر ساختار کلی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست درهم ادغام شوند. این نکته‌ای است که محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در آخرین نشست خبری درسال 89 و نخستین نشست خبری خود در سال‌جاری نیز تلویحا به آن اشاره کرد.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران در این باره، با تاکید براینکه ادغام 2 سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع در قالب یک سازمان باعث تضعیف هر دو سازمان می‌شود، گفت: در حال حاضر که این دو سازمان به‌طور جداگانه و نسبتا مقتدر در حال فعالیت هستند و هریک از این دو، اداره کلی مستقل در استان‌ها دارند بازهم بیلان کار محیط‌زیست و منابع طبیعی منفی است و هم از نظر حفاظت محیط‌زیست و هم از نظر منابع طبیعی با مشکلات متعددی مواجه هستیم. بنابراین وقتی بیلان کار 2 سازمان با تشکیلات جداگانه منفی است چگونه می‌خواهند با ادغام این‌دو سازمان که قطعا به محدود شدن تجهیزات و نیروی انسانی منجر خواهد شد، حفاظت از محیط‌زیست و صیانت از منابع طبیعی را ارتقا دهند.

مهندس کاظم نصرتی نصرآبادی، تصریح کرد: تنها درصورتی ادغام این دو سازمان باعث ارتقای وضعیت فعلی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور می‌شود که این دو سازمان در قالب یک وزارتخانه باهم ادغام شوند. با شکل‌گیری وزارتخانه، از یک سو، امکانات و تجهیزات لازم افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، این وزارتخانه باید پاسخگو باشد. به گفته وی، امروز یکی از مشکلات اصلی محیط‌زیست و منابع طبیعی این است که هیچ‌کس در این زمینه ملزم به پاسخگویی نیست و در خلأ این پاسخگویی است که هر روز بر معضلات این دو حوزه افزوده می‌شود.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به اینکه سالانه حدود 100 هزار هکتار از جنگل‌های شمال که معادل 5 درصد مساحت کل این رویشگاه‌هاست براثر عوامل انسانی و طبیعی تخریب می‌شود، گفت: طرح تنفس10 ساله جنگل‌های شمال یک اصطلاح غلطی است که طی چند سال اخیر هرازگاهی تکرار می‌شود. جنگل‌ها جزء منابع زیستی با اهمیتی هستند که شرایط زیستی مناسبی را برای انسان فراهم می‌سازند بنابراین، مطرح کردن طرحی با این عنوان، نادرست است. حتی اگر هدف از اجرای چنین طرحی، تعطیلی طرح‌های بهره‌برداری باشد بازهم اطلاق چنین عنوانی به طرح مذکور مناسب نیست زیرا جنگل یک جامعه زنده و پویاست که نیاز به مدیریت دارد و از آنجایی که این جنگل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد تنها با استفاده از متخصصان کارآزموده و مجرب علوم جنگل می‌توان آن را مدیریت کرد.

وی که پیش از این سال‌ها معاون سازمان جنگل‌ها در جنگل‌های شمال بوده است، تاکید کرد: این تصور که ما برای حفاظت باید درجنگل‌ها را ببندیم، تصور باطلی است زیرا اگر با حفاظت، مسئله حل می‌شد، با وجود گارد حفاظت سازمان محیط‌زیست و یگان ویژه حفاظت سازمان جنگل‌ها درحال حاضر نباید مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد درحالی‌که ارزیابی عملکرد این نهادها خلاف آن را نشان می‌دهد.

کد خبر 132089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز