ترور صیاد شیرازی در کارنامه تروریستی منافقین از جهات بسیاری مهم است. ادله‌ای که مجاهدین خلق برای این ترور ارائه می‌کنند حاکی است که برای این عمل صرف‌نظر از دلایلی که سازمان به آن اتکا می‌کند باید به‌دنبال دلایل و انگیزه‌های پنهان دیگری گشت.

شهید صیاد شیرازی

دلایل منافقین در اطلاعیه‌های نظامی خود که تماما در ویژه نامه نشریه مجاهد به همین مناسبت انتشار یافت حول 3 محور جمع‌بندی شده است.نقش صیاد شیرازی در دفاع از تمامیت ارضی ایران در جنگ با عراق، نقش شیرازی در مهار و کنترل غائله کردستان در بدو انقلاب سال 57 و نقش وی در عملیات موسوم به فروغ جاویدان که منافقین با پشتوانه ارتش عراق خاک ایران را مورد تعرض نظامی قرار دادند.

عملیات که تمام شد در جاده کرمانشاه - اسلام آباد غرب هزاران کشته از آنان به جا مانده بود. اجساد پسران و دخترانی که با ملت خود بسیار ناجوانمردانه رفتارکرده بودند. کسانی که روز تنهایی میهن به یاری اردوی خصم شتافته بودند. حالا من از این عملیات نتیجه می‌گیرم که چقدر خداوند متعال ما را و رزمندگان اسلام و انقلاب را دوست دارد که در هرزمان طوری مقدر می‌کند که بسیاری از مشکلات ما باید با حالت سرافرازانه حل شود.

خداوند می‌فرماید: بجنگید تا آن کفار که من می‌خواهم به دست شما عذابشان بدهم و به ما قول و وعده می‌دهد تا آنها را خوار کند و به شما پیروزی وعده می‌دهد تا قلب‌های شما را شفا بخشد. کدام قلب‌ها؟ قلب‌هایی که قبل از این عملیات گرفته و غم زده بود.

رزمندگان اسلام قلب و دلشان با امامشان برای همیشه گره خورده بود. امام اشاره‌ای دارند که پذیرش قطعنامه مثل نوشیدن زهر بود برای رزمندگان اسلام که سال‌ها فداکاری کرده بودند. در حالی که 8سال تلاش شده بود بعد از آن ما دلمان می‌خواست به‌صورتی دیگر نبرد تمام می‌شد. دلمان گرفته بود. اما خداوند با این پیروزی بزرگ و با این کشتار دسته جمعی بدترین و خبیث‌ترین دشمنانمان به دست ما، موجب رضایت خاطر رزمندگان اسلام شد و پایان نبرد 8 ساله دفاع مقدس با این عملیات درخشان مرصاد انجام گرفت.»

پدر صیاد شیرازی از تیره عشایر بود و پس از استخدام در«امنیه» که بعدها به ژاندارمری تغییر نام داد، مجبور شد که هر چند سال یک بار محل و شهر زندگی خود را ترک کند.

شیرازی در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و با نمرات خوبی سال آخر تحصیلی را به پایان رساند؛ اما در همان سال به‌دلیل اخراج پدرش از ژاندارمری و مشکلات مالی نتوانست ادامه تحصیل دهد و در مازندران شروع به تدریس کرد و خود را برای کنکور سال بعد آماده ساخت.

آن شهید پس از گذراندن دوران 3ساله دانشکده، در لباس مقدس نظامی مشغول خدمت به هموطنان خود شد. صیادشیرازی افسر توپخانه شد و به اصفهان سفر کرد که البته خدمت در این خطه با سختی‌ها و مشقت‌های خود همراه بود و پس از آن نیز به لشکر تبریز منتقل شد. در دوره ۹ ماهی که در این لشکر بود درجه ستوان دومی را دریافت کردوپس از آموزش سربازان جوان به کرمانشاه انتقال یافت.

در سال ۱۳۵۲ وی عازم شهر مشهد و در آنجا قصد کرد تا با دختر عموی خود ازدواج کند؛ اما به‌دلیل اینکه محمود، عموی صیاد شیرازی از مخالفان شاه بود ساواک با این ازدواج موافقت نکرد، اما سرانجام با اصرار شهید صیاد شیرازی ارتش با این وصلت موافقت کرد.

در همان سال به‌دلیل لیاقت و دقت‌هایش در کار برای تکمیل تخصص‌های توپخانه از طرف ارتش به آمریکا اعزام شد تا دوره هواسنجی بالستیک را بگذراند.

ارتش برای استفاده از دانش نظامی صیادشیرازی، او را در سال ۱۳۵۳ به مرکز توپخانه اصفهان منتقل کرد.
شهید صیاد شیرازی همزمان با اوج‌گیری مبارزات ملت مسلمان ایران به رهبری امام‌خمینی(ره) تقیه را کنار گذاشت و در ارتش علناً به دفاع از علمای اسلام و حکومت اسلامی پرداخت.

در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ به‌دلیل این مبارزات دستگیرشد اما دیری نپایید که انقلاب به پیروزی رسید و او هم مانند همه مردم ایران آزاد شد. اختلافات وی با بنی‌صدر نخستین رئیس‌جمهور، موجب برکناری وی و خلع درجات شهید شد، اما دیری نپایید که بنی صدر سقوط کرد و شهیدرجایی به ریاست‌جمهوری رسید و سروان با 2 درجه به غرب کشور اعزام شد.
سرهنگ با تأسیس قرارگاه حمزه سید‌الشهدا، لشکرهای ۶۴ ارومیه و ۲۸ کردستان و تیپ‌های ۲۳ نیروهای ویژه هوابرد و تیپ ۳۰ گرگان، شهرهای بوکان و اشنویه را آزاد کرد.

درهفتم مهرماه ۱۳۶۰ به خاطر رشادت‌ها و لیاقت‌ها توسط رهبر معظم انقلاب، امام‌خمینی(ره) به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد.

وی در سال ۱۳۶۵از فرماندهی استعفا داد و با پیشنهاد آیت‌الله‌ خامنه‌ای، به سمت نمایندگی امام در شورای‌عالی دفاع منصوب شد.

یکسال بعد در سال ۱۳۶۶ به درجه سرتیپی نیز نایل آمد و پس از آن شهید صیاد شیرازی در مقام جانشینی ریاست ستاد کل به خدمت مشغول شد.

امیرسپهبد صیاد شیرازی پس از عمری تلاش و مجاهدت در فروردین ۱۳۷۸ به دست منافقان کوردل به شهادت رسید و موجی از دین خواهی را بر انگیخت.

سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، پیش از این در نوشتاری به‌خصوصیات مختلف امیر شهید سپهبد علی صیاد شیرازی پرداخته است. او در مورد سوابق خدمتی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی شهید صیاد شیرازی آورده است: امیر شهید سپهبد علی صیاد شیرازی از مصادیق بارز تدابیر مبارک مقام معظم فرماندهی کل قوا بود که سوابق خدمات نظامی وی در انقلاب اسلامی را می‌توان ارتباط با جریانات هدایت انقلاب امام خمینی(ره) از یکسال قبل از انقلاب از طریق سرلشکر پاسدار شهید کلاهدوز، سرتیپ شهید حسن اقارب‌پرست، ارتباط و پیمان با برادرانی چون سردار سرلشکر پاسدار صفوی و حجت‌الاسلام آقای سالک از بدو پیروزی انقلاب در همکاری برای امنیت پادگان‌های شهر اصفهان و انسجام نیروهای مؤمن و انقلابی ارتش در اصفهان و ارتباط مستقیم با رهبر معظم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) نام برد.

شهید صیاد شیرازی از روزهای اول پیوستن ارتش به مردم به‌عنوان حامی امام و ملت و میهن به صحنه آمد و با جمع کردن یاران انقلابی خودش در راه سازماندهی ارتش اسلام تلاش کرد. او به‌عنوان یک سرباز مجاهد از نخستین روزهای پیدا شدن ابرهای تیره دشمنی استکبار شرق و غرب و منافقین در برابر اسلام نورانی با گام‌های استوار به صحنه آمد، بی‌نام و نشان به‌عنوان یک فرمانده با بسیج یاوران خودش در راه پاکسازی میهن عزیز و دفاع از خون مطهر شهیدان و برای تثبیت میهن عزیز اسلامی، در خط مقدم، سینه به سینه با گروهک‌هایی که انقلاب و آزادی را هدف قرار داده بودند روبه‌رو شد و مقاومت‌های بسیار خوب و تلاش‌های بسیار موفقی در آزادسازی شهرهای کردستان و پاکسازی آن سرزمین عزیز برای میهن داشت و هنگامی که استکبار جهانی از سایر اقدامات در تهاجم به انقلاب اسلامی ناامید شد و صدام پلید را با ارتش تا دندان مسلح‌اش که انگیزه قدرت‌طلبی داشت تشویق کرد که به انقلاب اسلامی حمله بکند، صیادشیرازی در لباس یک افسر و به‌عنوان الگو و نمونه یک افسر اسلامی به میدان رفت و فداکاری‌ها، دشمن‌شناسی‌ها، بصیرت و تلالو شخصیت او باعث شد که از سوی امام به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب بشود. این کارگزار فداکار ایران بزرگ وقتی در این شغل مقدس قرار گرفت رایحه شخصیت تزکیه شده‌اش جلوه‌های زیبا، نورانی و رنگارنگی را آفرید که همه دل‌های عاشق معنویت و نورانیت را شاد کرد.

او به‌زودی دست دوستی به‌سوی فرماندهان ارتش و سپاه دراز کرد. نیروهای ارتش را منسجم و سازماندهی کرد و یک قدرت انقلابی در ارتش برای مقابله در برابر تجاوز دشمنان سازماندهی کرد و در کنار فرماندهان سپاه قرار گرفت و با وحدت، محبت و صمیمیت در یک قرارگاه مشترک با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح‌های بزرگی را برای پاکسازی میهن اسلامی از گام‌های پلید چکمه پوشان آمریکایی تدارک دید.

عملیات‌های پیروز فتح‌المبین و بیت‌المقدس و پاکسازی هزاران کیلومتر از خاک مقدس میهن ما محصول این روح بزرگ و این شخصیت خودساخته و این مردی بود که در عین عظمت نظامی و دانش نظامی و شجاعت و بزرگواری از تواضع، خشوع و مردم‌داری، مردم‌دوستی و خاکی بودن و بسیجی بودن توانست پیروزی‌های عظیمی را برای ملت ایران تدارک ببیند و او سهم عظیمی در کنار فرماندهان سپاه و پیروزی‌ها داشت.

صیاد شیرازی به‌عنوان یک کارگزار موفق نظام که خداوند مزد جهاد او را شهادت قرار داد هرگز از مبارزه خسته و مایوس نشد. هرگز روحیه نشاط و شادابی و تحرک خودش را از دست نداد و مانند یک گیاه پرطراوت در تابش آفتاب انقلاب اسلامی و با آبیاری خون شهیدان روز به روز شخصیت او بارورتر شد و تا پایان دفاع مقدس و تا روزی که امام و ولی‌فقیه مصلحت دانست در مبارزه جانانه خودش با دشمنان انقلاب اسلامی کوشش کرد و در کنار امام(ره)، ملت، بسیجیان، ارتش و سپاه ایستاد.

در ادامه عمر پر برکتش دست بیعت با ولی امر مسلمین نایب امام زمان ارواحنالتراب مقدمه الفداء حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز داد و در ستاد کل نیروهای مسلح تلاش‌های موفقی را در بازسازی و سازماندهی و تحکیم پایه‌های بنیه دفاعی در ارتش، سپاه، بسیج و صنایع دفاعی داشت و به خدماتش به‌صورت جانانه به‌نحوی ادامه می‌داد که او را باید مناره مسجد نماز نیروهای مسلح خواند، او اسوه همه سربازان اسلام است. او الگوی همه شجاعان ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی است.

کد خبر 131781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز