شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور سابق آرژانتین روز جمعه 12 ژانویه(22 دی) در اسپانیا بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دستگیری ماریا استلا مارتینس موسوم به ایسابلیتا پرون (ایزابل پرون) در ارتباط با ناپدید شدن یک فعال چپ گرای آرژانتینی در سال 1976 انجام گرفت. روز جمعه پلیس اسپانیا پس از دریافت حکم بازداشت ایسابلیتا پرون که از سوی رائول اکوستا، قاضی آرژانتینی،صادر شده بود،وی را در اقامتگاهش در مادرید دستگیر کرد.

بازداشت ایسابلیتا در رابطه با قضیه ناپدید شدن اکتور الدو فاگتی در 25 فوریه ،یک ماه پیش از وقوع کودتا علیه دولت ایسابلیتا پرون ،1976 انجام می‌گیرد.ایسابلیتا در سال 1975 ،زمانی که رییس جمهوری آرژانتین بود سه فرمان حکومتی که ربودن اشخاص و ناپدید کردن آن‌ها را(با استفاده از جوخه‌های مرگ) تسهیل می‌کرد،به امضا رسانده بود.رائول اکوستا قاضی آرژانتینی نیز با استناد به این اقدام رییس جمهوری سابق ،حکم دستگیری وی را صادر کرده بود.

ساعاتی پس از دستگیری ایسابلیتا خوان دل اولمو قاضی اسپانیایی حکم آزادی موقت اسابلیتا را جهت طی شدن مراحل قانونی استرداد وی به آرژانتین را صادر کرد.از آن جایی که میان دولت ‌های اسپانیاقرار داد استرداد متقابل امضا شده است.

دل اولمو به هنگام بازجویی از ایسابل پرون از وی پرسیده بود که آیا مایل است به آرژانتین بازگردد یا خیر و او پاسخ منفی داده بود.در صورتیکه ایسابلیتا با این درخواست موافقت می‌کرد دادگاه اسپانیایی وی را تحت حظانت قضایی بلافاصله به دولت آرژانتین مسترد می‌کرد.

اما از آن جایی که پاسخ ایسابلیتا منفی بوده است، طبق مفاد امضا شده در قرار داد استرداد متقابل میان دولت‌های مادرید وبوئنوس آیرس عمل خواهد شد،بر اساس این قرار داد 40 روز به دولت آرژانتین مهلت داده خواهد شد که در خواست استرداد رییس جمهوری سابق این کشور را به صورت رسمی مطرح کند.البته مراحل استرداد ممکن است ماه‌ها به طول انجامد. تصمیم نهایی استرداد ایسابلیتا به آرژانتین نیز براساس قانون، به شورای وزیران اسپانیا محول خواهد شد.

در اولین واکنش رسمی نسبت به صدور حکم بازداشت ایسابلیتا نستور کرچنر رییس جمهوری آرژانتین گفته است:نمی‌توان برای هیچ فردی ،در صورتی که از سوی وی اعمالی در جهت تروریسم دولتی سر زده باشد ،مصونیت سیاسی قائل شد.او افزود:ما واقعیت را می‌خاوهیم ،اما واقعیتی که ازمصونیت سیاسی ناشی نشده باشد ومهم نیست انی واقعیت چه باشد.

ماریا استلا مارتینس موسوم به ایسابلیتا پرون پس از مرگ همسرش خوان دومینگو پرون ،از روسای جمهوری سابق آرژانتین،در سال 1974 به قدرت رسید ودر سال 1976 در پی یک کودتای نظامی قدرت را واگذار کرد و در سال 1981 به اسپانیا رفت.

کد خبر 13176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز