گروه سیاسی: یک روز پس از انتشار خبر ارسال نامه‌ای از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور و گلایه وی از اجرا نشدن قانون تاسیس وزارت ورزش و جوانان، مجلس بازهم اجرا نشدن این قانون را تخلف دانست و از دولت خواست هر چه سریع‌تر وزیر وزارتخانه را معرفی کند.

جزئیات طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان به وزارتخانه در جلسه علنی 12دی‌ماه 89 به تصویب رسید. براساس این مصوبه از تاریخ تصویب این قانون، سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان با اعتبارات، ‌نیروی انسانی و امکانات ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شود و اقدامات قانونی برای انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به آن به عمل می‌آید.

از زمان تصویب این طرح و بنا به گفته سید جلال یحیی‌زاده رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس؛ سازمان تربیت بدنی رویه عدم‌پاسخگویی در برابر مجلس را در پیش گرفته، به‌طوری که در 7 سال گذشته هیچگاه این سازمان تا به این اندازه در مقابل مجلس چنین روالی در پیش نگرفته بود.

از همین رو هم بود که مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و مهدیشهر در جلسه علنی روز سه‌شنبه در قالب تذکری استدلال کرد که مجلس رای به ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان داده و قرارداد میلیاردی اخیر سازمان تربیت بدنی با کارلوس کی‌روش مربی پرتغالی تیم ملی از وجاهت قانونی برخوردار نیست.

با وجود اینکه برخی رسانه‌ها 20فروردین را آخرین مهلت دولت برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر این وزارتخانه عنوان کرده‌اند دیروز اما یحیی‌زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه تخلف دولت در اجرا نکردن قانون وزارت ورزش و جوانان مشهود و آشکار است، گفت: من در صحبتی که با رئیس مجلس داشتم به ایشان اعلام کردم آیا شما در نامه خود به رئیس‌جمهور مهلتی را برای تشکیل وزارت ورزش مشخص کرده بودید که ایشان عنوان کردند که زمانی برای اجرای قانون تعیین نشده بود و باید تاکنون قانونی که در مجلس تصویب شده از سوی دولت اجرا می‌شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در روزهای اخیر چنین عنوان شده که فرصت 3ماهه دولت برای معرفی وزیر ورزش و جوانان رو به اتمام است درحالی‌که از ابتدا زمانی برای این کار مشخص نشده بود و دولت تنها در مدت 3ماه موظف بود سرپرست این وزارتخانه را معرفی کند تا پس از آن همان فرد یا شخص دیگری را به مجلس پیشنهاد کند، درحالی‌که چنین اتفاقی با گذشت حدود 3ماه هنوز اتفاق نیفتاده و این در واقع سرپیچی از اجرای قانون است و یک تخلف آشکار محسوب می‌شود.

مدت‌هاست مهلت گذشته است

در تایید این سخنان، حسن غفوری فرد، دیگر عضو فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه از زمان تصویب و تأیید قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان مدت‌ها گذشته است، اظهار داشت: تأخیر دولت در تشکیل این وزارتخانه تخلف آشکار دولت از قانون است و چنین اقداماتی موجب تضعیف اصل قانون‌مداری دولت می‌شود.

وی با اشاره به عدم‌تعیین محدودیت زمانی خاص در قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، گفت: اصل بر این است که هر قانونی که تصویب می‌شود و به تأیید می‌رسد، باید پس از مدت 15 روز اجرایی شود و مهلت 15 روزه دولت برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان مدت‌هاست که سپری شده است.

آب و برق 2 سازمان قطع می‌شود

سید جلال یحیی‌زاده روز گذشته درخصوص اینکه گفته می‌شود با توجه به اجرا نشدن قانون وزارت ورزش، رئیس سازمان تربیت بدنی نیز از اختیارات قانونی و حتی حق امضا نیز برای اداره این سازمان برخوردار نیست، تاکید کرد: با توجه به اینکه این قانون در صحن علنی مجلس تصویب شده و نمایندگان مردم به آن رای اعتماد داده‌اند این قانون باید اجرا شود و در شرایط فعلی حتی وجود سازمان تربیت بدنی قانونی نیست و حق امضا که سهل است بلکه آب و گاز سازمان تربیت بدنی هم قطع می‌شود!

اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس درباره تصرفات سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی در بیت‌المال را همایون حمیدی سرپرست سازمان ملی جوانان به‌جا ندانسته و یادآور شد: بالاخره رئیس‌جمهور هم به لحاظ قانونی یک اختیاراتی دارد و اظهارنظر در مورد شرعی و غیرشرعی بودن فعالیت این سازمان هم به مراجع برمی‌گردد.وی در گفت‌وگو با فارس درباره تاخیر در تشکیل وزارت ورزش و جوانان گفت که تصمیم‌گیری در این مورد برعهده شخص رئیس‌جمهور است.سازمان ملی جوانان نیز از 28 آذرماه سال گذشته که مهرداد بذرپاش از ریاست آن برکنار شد با سرپرست اداره می‌شود.

کد خبر 131669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز