اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز دوفوریت لایحه پیشنهادی شهرداری تهران را مبنی بر تامین بخشی از هزینه‌های طراحی و احداث بوستان ولایت به تصویب رساندند.

نقشه اجرایی

براساس ماده واحده این لایحه و به‌منظور رفع بخشی از محدودیت‌های جنوب شهر تهران و در چارچوب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال به‌عنوان ردیف اعتباری سرمایه‌ای از محل درآمد عوارض حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به بودجه سال 1390 شهرداری تهران اضافه شد.

از این مبلغ جهت ایجاد فضاهای ورزشی، فرهنگی، آموزشی و تفریحی مناسب در بوستان ولایت استفاده خواهد شد. در همین ارتباط سخنگوی شهرداری تهران گفت: شورای اسلامی شهر به شهرداری تهران اجازه داد سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته توسط سرمایه‌گذاران در مجموعه سابق قلعه‌مرغی را بتواند در قالب اعتبارات نقد و غیرنقد، تهاتر، کارسازی و درنهایت توافق کند به‌طوری‌که مدیریت شهری بتواند در آینده با نظر شورای شهر کاربری‌ها و فضاهای مناسب تفریحی، فرهنگی و آموزشی در این منطقه محروم تهران ایجاد و از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی با کمک بخش خصوصی نسبت به احداث و اجرای کامل این مجموعه اقدام کند.
وی افزود:

همچنین مقرر شد رقم بودجه تصویبی برای اجرای این مجموعه و تصمیمات متخذه درخصوص جبران سرمایه‌گذاری‌هایی که سرمایه‌گذاران در مجموعه سابق قلعه مرغی داشته‌اند به سرجمع بودجه74.749 میلیارد ریالی شهرداری تهران اضافه و به‌عنوان متمم بودجه سال 90 شهرداری مصوب شود.

براساس تبصره این ماده واحده به شهرداری تهران اجازه داده شد بابت جبران سرمایه‌گذاری انجام گرفته حداکثر 500 میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران مربوطه در مجموعه سابق قلعه‌مرغی و جلب نظر آنان حداکثر یک سوم از کل آورده و سرمایه‌گذاری تعهد شده از سوی سرمایه‌گذاران را از محل عوارض حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان منابع نقدی پرداخت کند و باقیمانده اعتبار لازم را به‌صورت غیرنقدی از محل شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در قالب تهاتر، معاوضه، واگذاری املاک و مستغلات، توافق و کارسازی کند.

در جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران همچنین اعتراض فرمانداری تهران نسبت به مصوبه تعیین قیمت بلیت متروی تهران در سال 1390 مبنی بر افزایش حدود چهارصددرصدی قیمت انواع بلیت‌های تک سفره و اعتباری مبلغ دار مورد بررسی قرار گرفت. در جوابیه این اعتراض که به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسیده، آمده است: به‌علت تشویق افراد به استفاده از بلیت مترو در تمام ردیف‌های تصویبی از نوع تک‌سفره حداکثر بین 26تا 30درصد بوده است که این افزایش به‌علت تشویق افراد به استفاده از بلیت‌های اعتباری صورت گرفت.

همچنین در بند دیگر این مصوبه آمده است: در راستای اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها و افزایش چند برابری قیمت برق مصرفی در خطوط مترو در سال 89 شرکت بهره‌برداری متروی تهران در 3ماهه آخر سال 89 افزایش نرخ نداشته است و قرار نیست در سال‌جاری قیمت بلیت‌ها افزایش چندین درصدی داشته باشد.

به همین منظور متوسط دریافتی از هر مسافر برای تهیه بلیت در سال 1390 مبلغ 170تومان است که این رقم در سال گذشته 135 تومان بوده است و این افزایش ناشی از تورم سنواتی است. همچنین در ادامه جلسه اعتراض فرمانداری تهران نسبت به تبصره 23 بودجه سال 90 شهرداری تهران مبنی بر واقعی‌کردن نرخ بلیت‌های مترو و اتوبوس درصورتی‌که بسته حمایتی دولت در تامین بخش‌هایی از این هزینه‌ها براساس اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها ارائه نشود نیز بررسی شد و شورای شهر براساس ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی پاسخ پیشنهادی را مصوب کرد.

بر این اساس چنانچه دولت به هر دلیلی قیمت فروش کالا یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمت کمتر از بازار تکلیف کند می‌تواند مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولتی در سال‌جاری پرداخت یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر کند.

دیروز شورای شهر همچنین اعتراض فرمانداری تهران نسبت به مصوبه مجوز تاسیس موزه تخصصی زنان را مورد بررسی قرار داد و پاسخ آن را نیز به تصویب رساند.رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این اعتراض گفت: فرمانداری معتقد است بنابر قانون، تاسیس و راه‌اندازی و نگهداری موزه، جزء وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است به همین دلیل این کار را از حدود وظایف شهرداری خارج شمرده‌اند. این درحالی است که به گفته خادم، در متن مصوبه شورای شهر تاکید شده است که ایجاد موزه دائمی زنان می‌بایست با کسب مجوز از دستگاه‌های اجرایی ذیربط و همکاری سازمان‌های اجرایی مربوطه باشد بنابراین اعتراض وارد نیست.

در ابتدای سیصدوچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که دیروز برگزار شد مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به نزدیکی سالروز شهادت شهیدان صیاد شیرازی و آوینی، یاد و خاطره آنها را گرامی داشت. وی همچنین با توجه به نزدیکی 20فروردین روز ملی هسته‌ای این موفقیت بزرگ را به مردم تبریک گفت.در همین حال شهردار منطقه 19 نیز از اتمام 25درصد از عملیات احداث فازیک پارک ولایت خبر داد که متن کامل آن در صفحه3 آمده است.

کد خبر 131539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز