خیزش‌های اسلامی مردم آزادیخواه کشورهای منطقه، رایزنی‌های متعددی را در فضای جهان باعث شده است.

طرح - ماهواره

برخی از تحلیل‌گران با اشاره به ساختار اجتماعی و تاریخی این منطقه، سعی می‌کنند حضور برخی از جنبه‌های تکنولوژیک مانند اینترنت و ماهواره را به اصلی‌ترین عامل این خیزش‌ها بدل کنند و تحلیل‌گران دیگری نیز الگوبرداری متعدد مردم این کشورها از دیگر حرکت‌های آزادیخواهانه را عامل اصلی جنبش‌های اخیر می‌دانند.

ولی در این بین، چیزی که بیشترین تأثیر را بر تحلیل‌گران کشورهای مختلف دارد، ریشه‌یابی اصلی این رویدادهاست که مانند قطعات بازی دومینو در کشورهای مختلف تکرار می‌شود. ریشه‌یابی این حرکات، نیاز به تفسیری عمیق از وقایع جهان معاصر و همچنین روشن‌بینی ارتباط دادن آنها با یکدیگر در طول زمان دارد تا بتواند امکان پیش‌بینی آینده را محقق کند.

از این روست برخی از تحلیل‌ها، به زودی به‌عنوان اصلی‌ترین نظر غالب مطرح می‌شود و سایر تحلیل‌گران سیاسی سعی می‌کنند نظر خود را بر مبنای این تحلیل، تنظیم کنند. یعنی یا آن را تأیید کنند یا نشانه‌هایی علیه آن ارائه دهند تا بطلان آن را باعث شوند.نظر مقام معظم رهبری درباره آینده کشورهای عرب منطقه، در اوج درگیری مردم با رژیم‌های منحطی چون استبداد مبارک در مصر، یکی از این تحلیل‌هاست. ایشان در خطبه‌های نماز جمعه بهمن ماه گذشته تهران، با ارائه تحلیلی به زبان عربی، مستقیما مردم عرب منطقه را مخاطب قرار دادند تا علاوه بر شفاف‌سازی‌ موضع ایران اسلامی، پیام جهانی انقلاب ایران را به گوش آنها برسانند.

این خطبه به همراه سخنرانی معظم‌له ابتدای سال‌جاری در مشهد مقدس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تحلیل غالب و محوری درباره رویدادهای اخیر خاورمیانه مطرح شده، به شکلی که بسیاری از رسانه‌های جهانی و منطقه‌ای با بازتاب دادن برخی از جملات ایشان، برای اثبات یا ابطال آن، مطالبی را منعکس کردند.رسانه‌هایی چون خبرگزاری «شین‌هوا» و خبرگزاری «فرانسه» به‌طور مشروح، بیانات رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس را پوشش دادند و مباحثی چون محکومیت حمله نظامی به لیبی و دروغ‌گویی اوباما را تیتر کردند.

سی‌ان‌ان عربی در خصوص سخنان رهبرمعظم انقلاب در مشهد مقدس گزارش داد: «رهبر ایران در سخنان خود، انتقادات تند و مستقیمی را متوجه عربستان سعودی کرد و آنها را به دخالت نظامی در بحرین متهم کرد و اظهار داشت که دخالت نظامی سعودی‌ها اشتباه بزرگی است».

سی‌ان‌ان همچنین با استفاده از تعبیری کنایه‌آمیز تحلیل کرد: «رهبر ایران سعی کرد تا جنبه قومی و مذهبی در حرکت مخالفان بحرینی را منتفی بداند.»

این رسانه آمریکایی بدون توجه به حضور اهل سنت در حرکت‌های اعتراضی به آل‌خلیفه در بحرین، تلاش کرد این اعتراضات را مختص شیعیان وانمود کند و ادامه داد: «رهبر ایران تأکید کرد که حمایت کشورش از شیعیان بحرین به‌دلیل مسائل مذهبی نیست». رسانه‌های منطقه‌ای نیز بسیاری از تحلیل‌های خود درباره وقایع اخیر خاورمیانه را بر محوریت فرمایشات ایشان بنا نهادند. از جمله روزنامه «الرأی» چاپ اردن به سخنان رهبر معظم انقلاب در حمایت ایران از جنبش‌های انقلابی در منطقه که شعار اسلام و آزادی سر می‌دهند، اشاره کرد و نوشت: «رهبر ایران اعلام کرد که در حمایت خود از انقلاب‌های مردمی در منطقه، به شیعی یا سنی بودن آنها کاری ندارد.»

پایگاه «القناه» نیز بیانات رهبر معظم انقلاب درباره دروغگویی آمریکا در حمایت از مردم ایران را مورد توجه قرار داد و از قول ایشان نوشت: «آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که مخالف دیکتاتوری هستند و از مردم حمایت می‌کنند اما در ادعای خود صادق نیستند و دروغ می‌گویند».پایگاه «الوفد» هم در خبر خود درباره سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس نوشت: «شکست‌های پی‌درپی آمریکا ادامه خواهد یافت».

این پایگاه افزود: «رهبر ایران حرکت جدید در منطقه را حرکت اسلامی و با اهداف اسلامی دانست و تأکید کرد که این حرکت، طبق وعده الهی پیروز خواهد شد.»

روزنامه کویتی «السیاسه» نیز پشتیبانی ایران از جنبش‌های انقلابی منطقه را تیتر کرد و با اشاره به تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره سیاست‌های آمریکا در منطقه نوشت: «آمریکا تا آخرین لحظه از دیکتاتورهای سقوط یافته در منطقه حمایت می‌کرد».

پایگاه «الیوم‌السابع» نیز خبر خود را به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره بحرین و انتقاد از عربستان سعودی اختصاص داد.پایگاه «سبق» نیز که در برابر حمله نظامی عربستان به مردم بی‌دفاع بحرین و کشتار آنها توسط نیروهای سعودی سکوت کرده بود، این سخنان را انتقاد ایران از اقدام نظامی عربستان که خروج از اصول بین‌الملل است، دانست.

کد خبر 131464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز