همشهری آنلاین: تیمی از محققان مهندسی دانشگاه قطر در تلاش برای قابل تحمل کردن گرمای هوای این کشور میزبان جام جهانی 2022 هستند و دست به ساخت سیستم ابر مصنوعی زده‌اند که برای پرواز بر فراز محل‌های برگزاری مسابقات طراحی شده و بازیکنان و تماشاچیان را از نور مستقیم آفتاب در امان نگه می‌دارد

ورزشگاه جام جهانی قطر

به گزارش ایسنا، میانگین دمای هوای قطر در ماه‌های ژوئن و ژوئیه 41 درجه است که تا 50 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد.

این مساله مشکلات عدیده‌ای برای شرکت‌کنندگان در جام جهانی و همچنین تماشاچیان به وجود خواهد آورد و حتی مسئولان تلاش کردند تا زمان این مسابقات را به ماه ژانویه تغییر دهند که این درخواست مورد قبول واقع نشده‌است.

ورزشگاه‌های پیشنهادی برای مسابقات جام جهانی در سال گذشته رونمایی شدند که از آن جمله ورزشگاه بین‌المللی لوسیل بوده و قرار است تمام فناوری‌های موجود را برای پایین آوردن دمای داخل محیط تا 20 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار دهند؛ اما نگرانی‌ها در مورد زمین‌های تمرین هنوز به قوت خود باقی است.

این ابر مصنوعی توسط تیمی به رهبری دکتر سائول عبد‌الغنی، رییس دپارتمان مهندسی مکانیک و صنعتی در دانشگاه قطر ساخته شده ‌است.

به گفته دکتر عبد‌الغنی این ابرها از سازه‌های کربنی سبک ساخته شده و با خود میزان عظیمی از موادی همچون گاز هلیوم را حمل می‌کند.

این ابر همچنین در سمت بالای خود از صفحه‌های خورشیدی برخوردار خواهد بود که انرژی لازم را برای حرکت ابر از طریق دستگاه کنترل از راه دور تامین می‌کند.

هزینه اولیه ساخت این ابر حدود 500 هزار دلار بوده و احتمالا قیمت آن با تولید در مقیاس تجاری پایین خواهد آمد.

ساخت این ابرها به صورت واقعی هنوز مشخص نیست چرا که هنوز 11 سال تا این مسابقات زمان باقی است و مقامات امیدوارند که هوا در آن زمان کمی ابری باشد.

کد خبر 131325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز