گروه بین‌الملل: تظاهرات مردم افغانستان در اعتراض به اهانت یک کشیش آمریکایی به قرآن کریم در شهرهای بزرگ این کشور همچنان ادامه دارد.

اعتراض افغانستان

روز گذشته هزاران نفر از مردم شهر قندهار اقدام به برگزاری تظاهرات علیه اهانت به قرآن کریم کردند که با به خشونت کشیده شدن این تجمع، حداقل 9نفر کشته و بیش از 73نفر دیگر زخمی شدند. هنوز مشخص نیست که این افراد به دست چه کسی کشته یا مجروح شده‌اند اما منابع بیمارستانی اعلام کرده‌اند که برخی از این افراد با اصابت گلوله کشته شده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با شعار مرگ بر آمریکا اعتراض خود را نسبت به توهین به قرآن کریم اعلام کردند. مقام‌های دولتی افغانستان اعلام کرده‌اند که معترضان خشمگین برخی ساختمان‌های دولتی‌ و مغازه‌ها را در شهر به آتش کشیده‌اند. زلمی ایوبی، سخنگوی والی قندهار روز گذشته اعلام کرد: راهپیمایی حق مردم است اما تعدادی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات خودروهای مردم و مغازه‌ها را آتش زده‌اند.

روز جمعه هم به‌دنبال تظاهرات در شهر شمالی مزارشریف، شماری از شبه‌نظامیان طالبان به دفتر سازمان ملل حمله کردند که در جریان این درگیری حداقل ۱۲ نفر کشته شدند. طالبان مسئولیت حمله به دفتر سازمان ملل را که در جریان آن 7 نفر از پرسنل آن کشته شدند به‌عهده گرفته است.

یک سوئدی، یک نروژی، یک شهروند رومانی و 4 نگهبان نپالی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در جریان این حمله کشته شدند و بخشی از این ساختمان هم به آتش کشیده شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد پلیس ولایت بلخ گزارش داده است که بیش از ۲۰ نفر از جمله طراح اصلی این حمله دستگیر شده‌اند. حمله به دفتر سازمان ملل و کشته شدن کارمندان آن از سوی محافل داخلی و بین‌المللی از جمله بان‌کی مون، دبیر‌کل سازمان ملل متحد محکوم شده است. مقام‌های دولتی افغانستان اعلام کرده‌اند که شبه نظامیان طالبان در تلاش برای سوءاستفاده از تظاهرات مردمی در این کشور هستند.

مزار شریف از مناطق امن افغانستان به حساب می‌آید و یکی از 6منطقه‌ای است که قرار است تا 2ماه دیگر مسئولیت تامین امنیت آن از نیروهای ناتو به نیروهای افغان منتقل شود. این در حالی است که روز جمعه همچنین پس از برگزاری نماز جمعه نمازگزاران تظاهرات آرامی را در شهرهای کابل و هرات علیه اهانت به قرآن‌کریم برگزار کردند.

تظاهرات گسترده در افغانستان برای اعتراض به آتش زدن قرآن کریم توسط تری جونز، کشیش یک کلیسا در ایالت فلوریدا آغاز شده است. این کشیش افراط‌گرا اعلام کرده است که 2هفته پیش در حضور پیروانش محاکمه‌ای برای قرآن برگزار کرده و یک نسخه از کتاب مقدس مسلمانان را آتش زده است.

این کشیش چند ماه پیش هم قصد این کار را داشت اما با تظاهرات گسترده مسلمانان در کشورهای مختلف جهان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مجبور به موضع‌گیری در این رابطه شد و این برنامه لغو شد. تری جونز پس از این مسئله اعلام کرد که به‌صورت موقت از تصمیم خود منصرف شده است. این کشیش افراط‌گرا اما روز جمعه بار دیگر با صدور بیانیه‌ای بر اقدام خود در توهین به قرآن کریم تاکید کرد. خشم مردم افغانستان نسبت به دولت آمریکا به‌ویژه با انتشار تصاویر جدیدی از کشتار غیرنظامیان به‌شدت افزایش یافته است.مجله رولینگ استون به تازگی تصاویر افشاگرانه‌ای از کشتار مردم افغانستان توسط نیروهای آمریکایی منتشر کرده است.

کرزی: آمریکایی‌ها پس از مصرف مواد‌مخدر، مردم ما را می‌کشند

حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان چند روز پس از انتشار تصاویر مجله رولینگ استون در واکنش به این موضوع اعلام کرد که سربازان آمریکایی پس از مصرف مواد‌مخدر برای تفریح اقدام به قتل غیرنظامیان می‌کنند. این نخستین واکنش علنی حامد کرزی درباره اقدام 5نظامی آمریکایی از گردان پنجم استرایکر است که به قتل و توطئه در مرگ 3مرد افغان در جنوب این کشور متهم هستند.

کرزی در مراسم فارغ التحصیلی هزاران معلم در شهر کابل گفت: آنها جوانان و پیران ما را برای سرگرمی به قتل رساندند. رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد: این سربازان آمریکایی شب از تریاک و ماری جوانا استفاده کردند و صبح به کشتن مردم پرداختند. وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) به‌دنبال انتشار این تصاویر در بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی در این رابطه اذعان کرد: این عکس‌ها ‌تکان‌دهنده است و با عادت‌ها و ارزش‌های ارتش آمریکا به‌شدت مغایرت دارد! جرمی مورلوک، 23ساله، یکی از این نظامیان است که هفته گذشته پس از پذیرفتن 3مورد اتهام قتل عمد و عذرخواهی در دادگاه، به 24سال حبس محکوم شد. مورلوک نخستین سرباز از 5نظامی آمریکایی است که به قتل خودسرانه 3روستایی افغان در سال گذشته میلادی متهم شده است.

حمله به پایگاه ناتو و کشته‌شدن 6سرباز آمریکایی

مقام‌های دولت افغانستان و ناتو روزگذشته اعلام کردند که شبه‌نظامیان برقع‌پوش با پرتاب نارنجک به یکی از پایگاه‌های نیروهای ائتلاف خارجی حمله کردند که تمامی آنها کشته شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز‌، در این حمله 3نفر از نیروهای ناتو یا افغان به‌صورت جزئی آسیب دیدند. پایگاه فونیکس که روز گذشته مورد حمله قرار گرفت بزرگ‌ترین پایگاه در نزدیکی فرودگاه پایتخت محسوب می‌شود.

طالبان مسئولیت حمله اخیر به پایگاه فونیکس را به‌عهده گرفته است. روز گذشته همچنین در درگیری میان سربازان آمریکایی و شبه نظامیان در نقاط دوردست مرزی افغانستان و پاکستان، این نیروها از 3جهت مورد حمله قرار گرفتند که طی این حمله 6 نفر از آنها کشته و حداقل 15 نفر دیگر زخمی شدند.

کد خبر 131154

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز