همشهری آنلاین: شمار کشته شدگان تظاهرات روز شنبه مردم قندهار افغانستان در اعتراض به اهانت به قرآن مجید در آمریکا به هشت نفر و زخمی های این رویداد به حدود پنجاه نفر رسید.

8 کشته در تظاهرات مردم قندهار در اعتراض به اهانت به قرآن مجید در آمریکا

به گزارش ایرنا،زلمی ایوبی سخنگوی استاندار قندهار روز شنبه گفت: دو خبرنگار که خشونت‌های تظاهرات مردمی در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم از سوی آمریکایی‌ها را پوشش می‌دادند، نیز در این رویداد زخمی شده‌اند.

در ادامه تظاهرات ضد آمریکایی در نقاط مختلف افغانستان، صبح روز شنبه صدها نفر از اهالی شهر قندهار در جنوب این کشور در اعتراض به سوزاندن نسخه هایی از قرآن توسط کشیش ایالت فلوریدا، دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و با سر دادن شعارهای 'مرگ بر آمریکا'، 'زنده باد اسلام'، 'آمریکا دشمن اسلام است' و 'مرگ بر دشمنان قرآن'؛ خواهان محاکمه عاملان اهانت به کتاب مقدس مسلمانان شدند.

پس از آن که نیروهای پلیس از تظاهرکنندگان خواستند علیه آمریکا شعار ندهند؛ مردم خشمگین با پلیس درگیر شدند.

در نتیجه تیراندازی پلیس به سوی مردم معترض، هشت نفر کشته شدند و بیش از پنجاه نفر دیگر نیز زخمی شدند.

اعتراضات علیه آمریکا از هفته گذشته در افغانستان آغاز شد و روز جمعه در شهر مزار شریف مرکز استان 'بلخ' در شمال این کشور با هجوم به دفتر نمایندگی سازمان ملل، هشت کارمند خارجی این سازمان کشته شدند.

کشته شدن اعضای خارجی سازمان ملل، موجب ناراحتی 'حامد کرزی' رییس جمهوری افغانستان شد؛ وی این عمل را غیر انسانی و خلاف معیارهای اسلامی و افغانی خواند.

در همین حال، 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل از دولت افغانستان خواست عاملان کشتار کارمندان این سازمان را به دادگاه معرفی کند.

بازداشت 25 نفر به اتهام حمله به دفتر سازمان ملل در مزار شریف

در همین حال فرمانده پلیس حوزه شمال افغانستان از بازداشت 25 نفر به اتهام حمله به دفتر نمایندگی سازمان(UNAMA) در شهر مزار شریف افغانستان خبر داد.

محمد داوود داوود روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: این افراد در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارند.

وی افزود: با وجود آن که تظاهرکنندگان روز جمعه به پلیس اطمینان دادند که راهپیمایی و تظاهرات آنان به شکل مسالمت آمیز راه اندازی خواهد شد؛ اما این راهپیمایی ناگهان به خشونت گرایید.

به گفته وی؛ تعدادی از افراد مسلح به تحریک گروه هایی ناشناس در میان تظاهرکنندگان وجود داشتند که با استفاده از فرصت، به محوطه دفتر نمایندگی سازمان ملل حمله کردند و هشت کارمند خارجی این نهاد را به قتل رساندند.

وی با اطمینان گفت: به زودی سازمان دهندگان اصلی این خشونت به چنگ پلیس خواهد افتاد.

این اولین بار نیست که کارمندان سازمان ملل متحد در افغانستان هدف حمله افراد مسلح قرار می گیرند.

تعدادی از شورشیان وابسته به گروه طالبان دو سال قبل در حالی که لباس پلیس بر تن داشتند، به خوابگاه کارمندان سازمان ملل در شهر کابل حمله کردند و با محافظان خوابگاه درگیر شدند.

در این درگیری هشت کارمند خارجی سازمان کشته و چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند.

همچنین در حادثه ای مشابه در استان هرات، سال گذشته جنگجویان طالبان با ورود به ساختمان دفتر سازمان ملل، تعدادی از کارمندان خارجی این سازمان را به قتل رساندند.

کد خبر 131142

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز