پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۵ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانیل اورتگا روز پنجشنبه 11 ژانویه (21 دی) به عنوان رییس جمهوری جدید نیکاراگوئه سوگند خورد.

در مراسمی نمادین اورتگا با حضور 2 هزار شخصیت برجسته سیاسی، حمایل ریاست جمهوری مزین به رنگ‌های پرچم نیکاراگوئه را از دستان انریکه بولانیوس رییس جمهوری سابق این کشور دریافت کرد تا رسما کار خود را در مقام رییس جمهوری جدید کار خود را آغاز کند.

همزمان با سوگند اورتگا مبنی بر رعایت و احترام به قانون اساسی نیکاراگوئه،که پیش از مراسم بر تن کردن حمایل انجام گرفت، بیست و یک توپ به افتخار رییس جمهوری جدید شلیک شد.

در ادامه این مراسم خایمه مورالس معاون جدید رییس جمهوری نیز سوگند خورد.در پایان نیز اعضای کابینه جدید نیکاراگوئه و سارمان‌های مهم دولتی نظیر پلیس ملی و نیرو‌های مسلح در برابر اورتگا سوگند خوردند.این مراسم به دلیل دیر کرد هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

 بسیاری از رهبران چپگرای کشور‌های آمریکای لاتین که طی سال‌های اخیر به قدرت رسیده‌اند در مراسم سوگند اورتگا حضور یافتند.در این میان حضور هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا،اوو مورالس رییس جمهری بولیوی و رافائل کورئا رییس جمهوری اکوادور بیش از سایرین به چشم می‌خورد.

اما فیدل کاسترو رهبر کوبا که به دلیل بیماری نتوانست در این مراس محضور پیدا کند با ارسال پیامی حمایت خود را از اورتگا اعلام کرد.

هوگو چاوز مدت کوتاهی پس از مراسم سوگند خود در مقام رییس جمهوری ونزوئلا به نیکاراگوئه آمد تا او نیز حمایت خود را از اورتگا اعلام کند.او پیش از این در مراسم سوگند خود از برپایی جمهوری سوسیالیست در ونزوئلا خبر داده بود.

اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی اما در بدو ورود به نیکاراگوئه گفت:پیروزی دانیل اورتگا نه تنها موقعیت نیکاراگوئه که سایر کشور‌های آمریکای لاتین را نیز تقویت می‌کند.

دانیل اورتگا که پیشتر نیز از سال 1979 به مدت 11 سال پس از پیروزی انقلاب ساندینیست قدرت را در نیکاراگوئه در دست داشت، قول داده است ثبات اقتصادی را در کشور حفظ کرده و از انجام تغییرات ناگهانی در زمینه‌های اقتصادی پرهیز کند.

او هم چنین اعلام کرده است که قصد دارد شرایط تربیتی و اقتصادی مردم نیکاراگوئه را بهبود بخشد.اکنون 80 درصد مردم نیکاراگوئه با در آمدی معادل 2 دلار گذران زندگی می‌کنند.

کد خبر 13052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز