گروه سیاسی: برگزاری جشن نوروزی در ایام نوروز90 و دعوت از برخی مسئولان منطقه ازجمله ملک عبدالله پادشاه اردن به این جشن، واکنش اصولگرایان منتقد دولت را در مجلس برانگیخته است

بنا به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور، جشن نوروزی قرار است 8 فروردین در تهران برگزار شود. او گفته است دعوتنامه را برای کشورهایی که قرار است در این جشن حضور پیدا کنند فرستادیم و پیش‌بینی ما این است که با حضور چند رئیس‌جمهور و مسئولان دیگر از بعضی کشورها که ممکن است رئیس‌جمهورشان نتوانند شرکت کنند،

در تاریخ 7‌فروردین ماه این جشن را برگزار خواهیم کرد. اما آنچنان که چند روز گذشته علی مطهری در نطق میان‌دستورش به این جشن نوروزی تاخته و به‌ویژه از حضور ملک عبدالله در تهران انتقاد کرده بود دیروز نیز احمد توکلی، علیرضا زاکانی و چند نماینده دیگر به این حضور واکنش نشان دادند.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خانه ملت دعوت ملک‌عبدالله پادشاه اردن را به ایران درحالی‌که مردم این کشور دست به قیام زده‌اند، محکوم دانست و اعلام کرد: سفر ملک‌عبدالله به تهران ضد‌ مصالح اسلامی ایران است.رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در شرایطی که جهان اسلام از کشورهای عربی خاورمیانه تا شمال آفریقا گرفته، علیه دولت‌های دست‌نشانده قیام کردند، براساس عزت و هویت اسلامی، سرنوشت منطقه را به دست خود رقم می‌زنند، دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن برای نوروز به ایران علیه مصالح مسلمانان و مردم منطقه و منافع ملی ایران اسلامی است.

توکلی ادامه داد: این روزها هم مردم اردن که اکثریتشان را فلسطینیان تشکیل می‌دهند، دست به تظاهرات زده‌اند، در این شرایط چه دلیلی دارد که یک دست‌نشانده سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که مورد مخالفت مردمش است به بهانه نوروز به ایران دعوت شود.
توکلی تصریح کرد: این حرکت غیرانقلابی، در کنار سایر حرکات انفعالی وزارت خارجه و دفتر ریاست‌جمهوری محکوم است و نیروهای انقلابی کشور نباید در مقابل آن سکوت کنند.

از سوی دیگر علیرضا زاکانی دیگر نماینده مردم تهران از اعلام آمادگی ملک عبدالله برای حضور در ایران پس از 30 سال انتقاد کرد و گفت: بعد از پیمان کمپ‌دیوید که توسط انورسادات بسته شد شاه حسین پدر ملک عبدالله، نیز با رژیم صهیونیستی پیمان جداگانه‌ای منعقد کرد و پرونده سیاه این خاندان را سیاه‌تر کرد. همچنین دست شاه حسین در کشتار بی‌رحمانه فلسطینیان در 16‌سپتامبر به خون مردم مظلوم فلسطین آلوده است، بنابراین در پرونده شاه حسین و فرزندش که امروز به ناحق بر اریکه قدرت تکیه زده هیچ جای روشنی وجود ندارد و پرونده این خاندان سراسر خیانت است.

به گزارش مهر، نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 ادامه داد: دعوت از شاه اردن توسط رئیس دفتر رئیس‌جمهور امری خطا و مبتنی بر تحلیلی غلط صورت گرفته است زیرا امروز که انقلاب‌های مردمی در منطقه طومار رژیم‌های وابسته را می‌پیچد و این لکه‌های ننگ را از دل کشورهای اسلامی می‌زداید، تحلیلی غلط در برخی جریان‌های انحرافی وجود دارد که انقلاب‌های مردمی و اسلامی منطقه را نقشه آمریکا می‌داند.

زاکانی با بیان اینکه اعلام آمادگی پادشاه اردن برای سفر به تهران در راستای تثبیت جایگاه خود است، افزود: دستگاه دیپلماسی کشور به‌هیچ‌وجه حق ندارد با سطحی‌نگری و تحلیل‌های غلطی که متأسفانه انقلاب‌های مردمی و اسلامی منطقه را نقشه آمریکا می‌نامد زمینه تثبیت این جرثومه را آماده و مایه نگرانی و دلسردی مسلمانان کشورهای اسلامی شود.

علی مطهری نیز چندی پیش در نطق میان دستورش با اشاره به برگزاری جشن‌های نوروزی گفته بود: نوروز یک انتخاب خوب از نظر اعتدال طبیعت برای گردش و تفریح و دید و بازدید بوده است اما اگر نوروز را به سبب تعصب نژادی به دیده افراط بنگریم و مانند آقای مشایی بگوییم نوروز یکی از شعائر الهی است و سخن از منشور نوروز به میان آوریم و از 12 رئیس‌جمهور، ازجمله پادشاه اردن که مردمش علیه او تظاهرات می‌کنند، برای برگزاری مراسم ویژه در تخت‌جمشید دعوت به‌عمل آوریم - مراسمی که یادآور جشن‌های 2500‌سال شاهنشاهی ایران در سال 55 است- و هزینه زیادی متحمل شویم که با سادگی و تجمل‌ناپذیری نوروز در تضاد است، حکایت از خواب‌هایی دارد که برای انحراف انقلاب اسلامی دیده‌اند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در بیانیه‌ای خطاب به مسئولان اجرایی و سیاست خارجی کشور در بیانیه‌ای تاکید کرد: حال که مردم مسلمان کشور اردن برای پایان‌دادن به عمر حکومت عبدالله خائن که لکه ننگی برای آنها و سبب خفت و خواری آنهاست، قیام‌کرده‌اند، چرا این دیکتاتور باید به ام‌القرای جهان اسلام قدم بگذارد؟

کد خبر 130495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز