گروه اجتماعی: عید برای کسانی که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، می‌تواند لحظات ناخوشایندی نیز داشته باشد.

پللیس راه- جاده

نوروز سال گذشته هر روز 53نفر در این جاده‌ها برای همیشه از پیش ما رفتند.  برنامه‌های پلیس‌راه طیف وسیعی از انواع تخلفات در جاده‌ها را شامل خواهد شد برخورد با بی‌حجابی تا استفاده از مواد روانگردان، مواد‌مخدر و مشروبات الکلی، سرعت و سبقت غیرمجاز، انجام حرکات مارپیچ، انحراف به چپ و صحبت با تلفن همراه.سرهنگ محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس‌راه کشور در مورد برنامه‌های نوروز در جاده‌های کشور گفت: امسال به‌شدت با رانندگانی که تخلفات مرگ‌آفرین را انجام دهند برخورد و خودرو و گواهینامه آنها توقیف خواهد شد. وی گفت: از 25 اسفند 88 تا 15 فروردین ماه سال89 یک‌هزار و 46 نفر در جاده‌های برون شهری کشته و3 هزار و 690 نفر مجروح شدند.

عمده‌ترین دلایل این تصادفات توجه نکردن به جلو با 28.1  درصد تخطی از سرعت مطمئنه با27.14 درصد انحراف به چپ با 20درصد، رعایت نکردن حق تقدم با14.6  درصد و سایر تخلفات با 9.9 درصد بوده است. وی با اشاره به برنامه‌های سال‌جاری پلیس راه در ایام نوروز گفت: تمام اقدامات پلیس این است که با عده اندکی از مردم برخورد کند تا اکثریت مردم در آرامش از جاده‌ها استفاده کنند. برای برخورد با رانندگان متخلف تیم‌هایی در راه‌ها مستقر می‌شوند تا رانندگان پرخطر را کنترل کرده و از آنان تست سلامت بگیرند. رانندگانی که در نوروز منجر به حادثه شوند یا در بروز این حادثه مقصر باشند از لحاظ مصرف مواد‌مخدر، آزمایش شده و درصورت احراز استعمال مواد با آنان به‌شدت برخورد شده و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

برای کنترل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور از GPS نیز استفاده خواهد شد. علاوه بر این بازرسان نامحسوس پلیس از مبدا تا مقصد خودروهای ناوگان مسافربری را تحت کنترل قرار می‌دهند. درصورتی که مسافران شکایتی از خودروهای عمومی داشته باشند می‌توانند مراتب را به نخستین پاسگاه مسیر اطلاع داده و ماموران موظفند در این خصوص رسیدگی کنند. برخی بازرسان با حضور در خودروهای حمل‌ونقل عمومی تخلفات آنان را به ثبت رسانده و در انتهای مسیر با آنان برخورد می‌کند. وی می‌گوید: کنترل نامحسوس فقط مخصوص رانندگان نیست. از این به بعد رفتار کارکنان و ماموران پلیس راه به‌صورت محسوس و نامحسوس کنترل می‌شود. ماموران طی یک سال گذشته آموزش‌های لازم را برای استانداردسازی رفتار و برخورد مناسب با مردم سپری کردند.

فرمانده پلیس‌راه از ممنوعیت سوارکردن مسافر در قسمت بار کامیون‌ها و وانت‌بارها در نوروز خبر داد و گفت: بر این اساس در نوروز امسال با این دسته از وسایط نقلیه برخورد شده و مسافران آنها قطعا پیاده شده و راننده موظف می‌شود برای آنها خودروی مناسب تهیه کند.سرهنگ مهماندار، گفت: از دیگر برنامه‌های پلیس راه ایجاد ممنوعیت تردد برای رانندگان موتورسیکلت‌هاست آنها از 25اسفند سال‌جاری تا 15فروردین ماه سال آینده از تردد در جاده‌ها منع شده‌اند.

همچنین در بیش از یک هزار نقطه حادثه ساز در راه‌های کشور علائم و تابلوهای هشدار‌دهنده نصب شده و حضور پلیس نیز در نوروز امسال در آن قسمت‌ها بیشتر می‌شود. با پاسگاه‌هایی که در مسیر راهیان نور قرار دارد هماهنگ شده تا با اتوبوس‌های غیراستاندارد و درون شهری حامل کاروان راهیان نور در نوروز امسال برخورد شود. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص برخورد ماموران پلیس راه با رانندگان زنی که کشف حجاب می‌کنند، گفت: برخورد ماموران پلیس راه با بدحجابان در خودروها هر ساله در دستور کار بوده اما امسال با تأکید فرمانده نیروی انتظامی با دقت بیشتری انجام می‌شود.

کد خبر 130281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز