گروه شهری:: احداث بوستان ولایت به‌عنوان بزرگ‌ترین بوستان شهری در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی در جنوب تهران، روز گذشته با کاشت نخستین نهال از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز شد.

درختکاری - رهبر


در این مراسم که همزمان با هفته منابع طبیعی برگزار شد، جمعی از اعضای هیأت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران و فرماندهان نظامی حضور داشتند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس در جمع مسئولان بخش‌های مختلف منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی ضمن اظهار خرسندی از توجه بیش از پیش مسئولان به مسائل مربوط به سالم سازی محیط زیست و گسترش فضای سبز تأکید کردند: حفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی و فراهم کردن فضایی سالم و با طراوت برای زندگی، از اساسی‌ترین وظایف است که مسئولان باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

ایشان لازمه زندگی شیرین را وجود محیط زیستی سالم در کنار پیشرفت‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و شهرسازی دانستند و خاطرنشان کردند: منابع طبیعی، از ثروت‌های ملی است که مربوط به ملت‌ها و نسل‌های مختلف در طول تاریخ است؛ بنابراین باید درخصوص حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها اهتمام جدی‌تری شود.

همزمان با هفته منابع طبیعی، روز گذشته با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، احداث بزرگ‌ترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی در جنوب تهران، رسماً آغاز شد.

در این مراسم که جمعی از اعضای هیأت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران و فرماندهان نظامی حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی، ابتدا 2 اصله نهال را غرس کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس در جمع مسئولان بخش‌های مختلف منابع طبیعی، محیط‌زیست، شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی ضمن اظهار خرسندی از توجه بیش از پیش مسئولان به مسائل مربوط به سالم سازی محیط زیست و گسترش فضای سبز تأکید کردند: حفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی و فراهم کردن فضایی سالم و باطراوت برای زندگی از اساسی‌ترین وظایف است که مسئولان باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

ایشان لازمه زندگی شیرین را وجود محیط‌زیستی سالم در کنار پیشرفت‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و شهرسازی دانستند و خاطرنشان کردند: منابع طبیعی، از ثروت‌های ملی است که مربوط به ملت‌ها و نسل‌های مختلف در طول تاریخ است؛ بنابراین باید درخصوص حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها اهتمام جدی‌تری شود.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤکد به دولت و مجلس برای در اولویت قرار دادن مسائل محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه‌ریزی‌ها، از طرح باغ‌شهرها اظهار نگرانی جدی کردند و افزودند: این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده‌کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین بر لزوم نظارت جدی برای جلوگیری از گسترش شهر تهران تأکید کردند و افزودند: باید با جدیت تمام در مقابل معترضان به زمین‌های دامنه جنوبی البرز و اطراف تهران ایستاد و از منافع ملی پاسداری کرد.

ایشان اقدامات خدماتی و رفاهی انجام شده در تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب خواندند و تأکید کردند: با همه اقدامات انجام گرفته، همچنان تهران از کمبود فضاهای تنفسی رنج می برد و باید طرح‌های گسترش فضای سبز به‌ویژه در مناطق جنوبی تهران در دستور کار مسئولان شهری باشد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین برخورد با زمین‌خواران را از موضوعات بسیار مهم دانستند و خواستار همکاری بیش از پیش مسئولان شهری با قوه قضاییه برای مقابله با زمین خواری شدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، مسئله آبخیزداری را نیز مهم برشمردند و تأکید کردند: دولت باید این موضوع را با جدیت و با نظارت قوی دنبال کند.

ایشان با تأکید بر اهمیت بالای مسائل فرهنگی، فرهنگ را روح زندگی دانستند و خاطرنشان کردند: در مسائل فرهنگی شهرها باید جهت گیری، دینی و الهی باشد تا زندگی و جامعه مورد نظر اسلام تحقق یابد. رهبر انقلاب اسلامی در پایان اظهار امیدواری کردند بوستانی که قرار است در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی احداث شود، در همان زمان وعده داده شده و در سوم خرداد سال 90 تحویل مردم جنوب تهران شود.

در این مراسم، قالیباف شهردار تهران ضمن اشاره به نحوه احداث بزرگ‌ترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی در مدت 3 ماه، گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری تهران در بخش‌های فرهنگی و هنری، اجتماعی و اوقات فراغت، حمل و نقل و مترو، شفافیت مالی شهرداری و مکانیزه شدن امور مربوط به شهرسازی ارائه کرد که بخش‌هایی از این گزارش را در صفحه 3 می‌خوانید. خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی نیز در سخنانی با اشاره به متوسط بارندگی و شرایط خشک و نیمه‌خشک کشور، استفاده بهینه از آب، احیای پوشش جنگلی و مرتعی، گسترش طرح‌های آبخیزداری و سامانه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار را ازجمله کارهای اساسی دولت برای حفاظت از منابع طبیعی برشمرد.

شهردار تهران در مراسم احداث بزرگ‌ترین بوستان شهری در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی که با کاشت نخستین نهال از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد، گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری تهران در بخش‌های مختلف ارائه کرد.

محمدباقر قالیباف در ابتدای سخنان خود به 4 نکته که محور فعالیت‌های شهرداری تهران را تشکیل می‌دهند، اشاره کرد. وی در توضیح نخستین نکته خطاب به مقام معظم رهبری گفت: در درجه اول روح حاکم بر تمام فعالیت‌های شهرداری تهران، تدابیری است که از سوی حضرتعالی ابلاغ شده و مورد تاکید قرار گرفته است. قالیباف ادامه داد: دیگر اینکه معتقدیم به‌رغم اینکه در شهرداری فعالیت ‌می‌کنیم اما من و تمام مدیران شهری خود را مسئول حفظ دینداری شهروندان نیز می‌دانیم. تبدیل سازمان خدماتی شهرداری به یک نهاد اجتماعی و جلب اعتماد مردم به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه شهرداری، یکی دیگر از رویکردهای شهرداری از سوی قالیباف اعلام شد. وی به‌عنوان نکته آخر گفت: در شهرداری عهد کرده‌ایم که هر طرح و برنامه‌ای که قرار است در شهر اجرا شود، حتما ابتدا از جنوب شهر آغاز شود.

شهردار تهران در ادامه، گزارش خود را از اقدامات و برنامه‌های شهرداری تهران ارائه داد. به گفته وی در حوزه فرهنگ تاکید شهرداری تهران بر اجرای طرح جامع فضاهای کالبدی حوزه فرهنگ است که تاکنون در این راستا ساخت 40 مسجد و 597 نمازخانه، ساخت و تجهیز 275 کتابخانه عمومی و ساخت سالن نمایش‌های آیینی اجرا شده است. قالیباف گفت: در این حوزه جلوگیری از تبدیل تپه‌های عباس‌آباد به فضای اداری و مسکونی که حضرتعالی تاکید داشتید نیز عملی شد و این منطقه به فضایی فرهنگی تبدیل شده است که در این راستا باغ موزه دفاع مقدس نیز در سوم خرداد آینده به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران در توضیح فعالیت‌های اجتماعی شهرداری به رویکرد رفع آسیب‌های اجتماعی اشاره و اعلام کرد که هم‌اکنون روزانه 2 هزار نفر از بی‌خانمان‌های شهر در گرمخانه‌ها پذیرایی شده و از خدمات بهداشتی بهره‌مند می‌شوند. قالیباف همچنین از ایجاد اشتغال برای 20 هزار زن سرپرست خانوار خبر داد. راه‌اندازی 500‌زمین چمن ورزشی، 51 استخر، 1200 ست ورزشی در بوستان‌ها، 62 مجموعه ویژه بانوان و یکی از 3‌ورزشگاه 5 هزارنفری در حال احداث و ساخت مجموعه ورزشی درمانی جانبازان به‌عنوان بخشی از اقدامات شهرداری در حوزه اجتماعی از سوی شهردار تهران اعلام شد.

قالیباف در ادامه سخنان خود به تشریح اقدامات عمرانی شهرداری در پایتخت پرداخت و ساخت 250 کیلومتر بزرگراه و بیش از 80 پل بزرگ از جمله جوادیه و روشندلان، تکمیل تونل رسالت، بهره‌برداری از برج میلاد و ساخت تونل توحید را از جمله اقدامات شهرداری در این حوزه اعلام کرد. وی همچنین به ساخت 55 کیلومتر تونل مترو و 40‌ایستگاه با حمایت دولت و مجلس اشاره کرد و گفت که تا پایان سال 90 هر ماه یک ایستگاه مترو به بهره‌برداری خواهد رسید. البته به گفته وی برای حل معضل ترافیک تهران باید به رقم 218 کیلومتر برسیم. بومی‌سازی‌ ساخت واگن مترو در سال‌های اخیر از نکات دیگری بود که شهردار تهران در تشریح اقدامات عمرانی از آن نام برد.

در حوزه سلامت، اجرای طرح تفکیک زباله، توجه به بهداشت محلات و احداث 350 خانه سلامت، همچنین راه‌اندازی 426 بوستان محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، از سوی شهردار تهران از اقدامات مهم شهرداری خوانده شد. قالیباف در ادامه، به توجه به سلامت مالی به‌عنوان نکته مورد تاکید مقام معظم رهبری، اشاره کرد و گفت: در این بخش وضعیت مالی و حسابرسی را کاملا شفاف کرده‌ایم و درآمد‌های پایدار شهرداری را از 15‌درصد به 31 درصد رسانده‌ایم. به گفته وی در بخش شفاف‌سازی‌ مالی، 5‌دستگاه نظارتی کشور، شهرداری تهران را نهاد برتر مبارزه با فساد اقتصادی معرفی کردند. همچنین برای جلوگیری از فساد اداری و پارتی بازی، استفاده از فناوری روز، مانند مکانیزه‌کردن صدور پروانه‌های ساختمانی در دستور کار قرار گرفت. قالیباف در این‌باره توضیح داد: درحالی‌که مکانیزه‌کردن خدمات پلیس مانند صدور گذرنامه در زمان اینجانب تنها 11 ماه وقت گرفت اما مکانیزه کردن خدمات شهرداری مانند صدور پروانه‌های ساختمانی با حدود 37 ماه تلاش شبانه‌روزی ممکن شد.

شهردار تهران در ادامه به اقدامات شهرداری در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت که شهرداری هیچ هزینه‌ای بابت نوسازی واحد‌های فرسوده دریافت نمی‌کند و با تسهیلات درنظر گرفته‌شده، ساخت و ساز در بافت فرسوده 4 برابر شده است. تکمیل و تصویب طرح جامع شهر تهران با همکاری رئیس‌جمهور از دیگر اقدامات مدیریت شهری از سوی قالیباف عنوان شد. شهردار تهران در گزارش خود از همکاری شورای شهر تهران و به‌خصوص مهدی چمران، رئیس این شورا و همچنین تلاش‌های شورایاران محلات تهران تقدیر کرد.

محمد باقر قالیباف در تشریح تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به منطقه‌ای تفریحی و فضای سبز، گفت: این منطقه با همکاری نهاد‌های نظامی و انتظامی و تدبیر حضرتعالی از موقعیت نظامی پاک شده و قرار است به بزرگ‌ترین فضای سبز و تفریحی در میان کشورهای منطقه تبدیل شود که به یمن حضور حضرتعالی پارک ولایت نام گرفته است. شهردار تهران با بیان اینکه 60 هکتار از این بوستان 220هکتاری تا خرداد ماه سال 90 با کاربری تفرجگاهی به شهروندان جنوب تهران تحویل می‌شود، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قلعه مرغی مجموعه‌ای خواهد شد که مایه افتخار نظام بوده و آن را در همه ابعاد به رخ جهانیان خواهیم کشید. در این‌باره قالیباف به این نکته اشاره کرد که بوستان ولایت در مسیر ادامه روددره کن و بوستان نهج‌البلاغه و همچنین بوستان 120 هکتاری که قرار است به‌زودی در جنوب تهران ساخته شود، قرار گرفته است و به این ترتیب یک مسیر فضای سبز از شمال تهران تا جنوب کشیده می‌شود.

کد خبر 130060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز