گروه بین‌الملل: روزنامه‌های مصری و الجزایری روز گذشته به نقل از اپوزیسیون قطر در خارج از کشور، از کودتای نظامی نافرجام در این کشور خبر دادند.

عمان - تظاهرات


به نوشته روزنامه النهار الجدید الجزایری و الوفد مصری، مخالفان دولت قطر درخارج از کشور اعلام کردند شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی توانسته کودتای شماری از فرماندهان ارتش این کشور را خنثی سازد. مخالفان قطری با اشاره به اینکه در جریان عملیات خنثی‌سازی‌ این کودتا، 30 افسر ارتش از جمله 5 افسر از محافظان امیر بازداشت شده‌اند، افزودند: 16 شخصیت از شیوخ خانواده آل‌ثانی که همگی پست‌های مهمی در ارتش قطر به دست دارند، تحت بازداشت خانگی قرار گرفته‌اند. این منابع در ادامه تاکید کردند: کودتای شکست خورده‌ای که سرلشکر حمد بن علی‌العطیه فرمانده ستاد مشترک ارتش قطر آن را رهبری کرده خلق‌الساعه نبوده بلکه نتیجه فشارهایی از زمان کودتای امیر کنونی قطر در سال 1996 علیه پدر خویش بوده است.

مخالفان قطری بدون ذکر نام خویش گفتند که خشم شدید نهادهای نظامی و خانواده حاکم، شیخ حمد بن خلیفه را مجبور به دیدار با شیوخ آل‌ثانی کرده تا آنان را از این کودتای نافرجام مطلع کند و در عین حال، نسبت به شکاف در خانواده حاکم هشدار دهد. این منابع قطری مخالف دولت درباره علل این کودتا اعلام کردند که موافقت امیر کنونی قطر با پایگاه آمریکایی در اراضی کشور و سیاست نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی و دیدارهای سری با مقام‌های اسرائیلی از مهم‌ترین عللی بوده است که باعث برافروخته شدن خشم ارتش قطر شده است.

در همین حال، منابع قطری مخالف دولت تصریح کردند: شخصیت‌های برجسته خانواده حاکم قطر طی 2هفته گذشته دیدارهای محرمانه‌ای را در انگلیس، سوئیس و فرانسه به‌منظور یکپارچه‌سازی‌ مواضع اعضای خانواده حاکم با هدف مقابله با هرگونه تلاش برای استیلا بر مراکز داخلی قدرت برگزار کرده‌اند.

ارتش در خیابان‌های عمان

از سوی دیگر و در چهارمین روز متوالی از اعتراضات گسترده مردمی در پادشاهی عمان، تانک‌های ارتش این کشور برای نخستین بار با هدف متفرق کردن معترضان در خیابان‌های مسقط و دیگر نقاط عمان و همچنین در نزدیکی مرز با امارات مستقر شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان تیراندازی ارتش عمان به‌منظور متفرق کردن معترضان خواستار انجام اصلاحات سیاسی و فراهم‌سازی‌ فرصت‌های شغلی، در نزدیکی بندر صحار در شمال کشور، یک نفر زخمی شد.

این درحالی است که منابع خبری به نقل از یک بیمارستان دولتی از کشته‌شدن 6 نفر در اعتراضات روزهای گذشته خبر دادند اما مقام‌های عمانی تنها خبر کشته‌شدن یک نفر را تایید کردند.

در همین حال، یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز گذشته اعلام کرد: در پی تجمع 200 تا 300 نفر در ایالت صحار، ارتش اقدام به تیراندازی کرد و یک نفر زخمی شد. معترضان عمانی دوشنبه گذشته با بستن جاده اصلی ایالت بندری صحار، باعث اختلال در روند فعالیت‌های نفتی و صنعتی این ایالت شدند.

تظاهرات‌کنندگان در عمان خواستار محاکمه تمامی وزرای کابینه و لغو تمامی مالیات‌ها و تعرفه‌های بیمارستان‌ها و نیز انجام اصلاحات عمیق سیاسی و فراهم‌سازی‌ فرصت‌های شغلی برای بیکاران هستند.

این درحالی است که ایالات متحده مقام‌های عمان را به خویشتنداری در قبال تظاهرات‌کنندگان و اجرای برنامه اصلاحاتی فراخواند. فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به رویدادهای جاری در پادشاهی عمان، گفت: ما در تماس با دولت عمان، آنان را به خویشتنداری در حل مسائل مورد اختلاف از طریق گفت‌وگو دعوت کردیم.

گفتنی است، پادشاهی عمان به رهبری سلطان قابوس بن سعید از 40سال پیش به‌صورت پادشاهی و با اختیارات مطلق اداره می‌شود .

کد خبر 129576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز