دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸

همشهری آنلاین: جستجو برای یافتن سیاره‌های فراخورشیدی روز به روز شدت می‌گیرد و هر روز به تعداد سیاره‌هایی که توسط تلسکوپ‌های مختلف کشف می‌شوند، افزوده می‌شود، همانطور که به تازگی دو پدیده سیاره‌ منحصر به فرد توسط دو تلسکوپ مشهور کشف شده‌اند

"تی چا" و ستاره اش

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ فضایی تا به امروز و با گذشت چهار سال از رصدهای دقیق کیهانی‌اش بیش از هزار و 200 جرم شبه سیاره‌ای را ردیابی کرده است، این حقیقت که تا کنون تعداد زیادی سیاره شبه زمینی در کهکشان راه شیری کشف شده‌اند نشان می‌دهد که در کهکشان زمین، تعداد بیشماری سیاره در مدار ستاره‌های شبه خورشیدی در چرخش‌اند.

در واقع کپلر خود این سیاره‌ها را به صورت مستقیم مشاهده نکرده است بلکه کاهش میزان نور ستاره‌های آنها را در هنگام عبور سیاره‌ها از برابر ستاره ردیابی و احساس کرده است. محققان معتقدند از میان هزار و 200 جرم کشف شده توسط کپلر که میزان دقت رصد آن 90 درصد تخمین زده شده است، 80 درصد از آنها به عنوان سیاره به تایید خواهند رسید.

در ادامه این موج جستجوی سیاره‌ای، به تازگی دو کشف دیگر صورت گرفته است که یکی از این اکتشافات باز هم در پرونده تلسکوپ کپلر به ثبت رسیده و دیگری به تلسکوپ VLT در شیلی اختصاص دارد.

ستاره تی چا

بچه سیاره "تی-چا"

اخترشناسان باور دارند با کمک تلسکوپ VLT موفق به رصد یک بچه سیاره شده‌اند که در مدار ستاره‌ای بسیار جوان در فاصله‌ای برابر 350 سال نوری و در صورت فلکی جنوبی سوسمار کوچک در حرکت است. در صورتی که اخترشناسان بتوانند این یافته جدید را به تایید برسانند به اولین تصویر از یک سیستم سیاره‌ای زایشی دست پیدا کرده‌اند و می‌توانند به تدریج به چگونگی تولد سیاره‌ها پی ببرند.

اخترشناسان با رصد ستاره‌ای به نام "تی-چا" مخفف T Chamaeleonits که توسط حلقه‌هایی از گاز و غبار احاطه شده متوجه وجود حفره‌ای در این حلقه غباری شدند و بر اساس یافته‌های جدید اعلام کردند این حفره می‌تواند سیاره‌ای در حال شکل گرفتن باشد.

با بررسی‌های بیشتر این حفره، اخترشناسان متوجه جرمی در فاصله 620 میلیون مایلی از ستاره شدند، فاصله‌ای بیشتر از فاصله مشتری تا خورشید، که ابعاد آن نسبت به ستاره‌اش بسیار کوچک‌تر است. از این رو اخترشناسان گمان بردند این جرم یک کوتوله قهوه‌ای یا یک بچه سیاره است.

سیاره‌ها از حلقه‌های غبارها و گازهای کیهانی اطراف ستاره‌ها به وجود می‌آیند اما دانشمندان معتقدند این فرایند به سرعت رخ می‌دهد و از این رو ثبت روند شکل‌گیری سیاره‌ها بسیار دشوار است. محققان پیش از این، شکل‌گیری پیش سیاره‌هایی را از این غبارهای کیهانی مشاهده کرده بودند اما این اولین باری است که چنین مراحل ابتدایی و نوزادی در میان سیاره‌ها مشاهده می‌شود.

.

کشف جدید کپلر

تلسکوپ فضایی کپلر بار دیگر پدیده‌ای جدید و شگفت انگیز را رصد کرده است، دو سیاره که بر یک مدار به دور ستاره‌ای در گردش‌اند بر اساس یک فرضیه، ماه زمانی شکل گرفته است که جرمی که به صورت مشارکتی در مدار زمین در حرکت بوده است، با سیاره زمین برخورد کرده و زمینه ساز شکل گیری ماه شده است اما تا کنون شواهد قابل قبولی برای اثبات فرضیه هم مدارگردی سیاره‌ها در دیگر بخش‌های جهان مشاهده نشده بود.

این امکان وجود دارد که چنین پدیده‌ای زمانی رخ دهد که ماده اطراف یک ستاره نوپا منجر به شکل گیری چندین سیاره شود. در مدار سیاره‌ای به دور یک ستاره تنها دو منطقه وجود دارد که یک "جرم سوم" می‌تواند در نهایت امنیت در آن به حرکت بپردازد؛ این نقاط به نقاط لاگرانژ شهرت دارند.

سیاره‌های هم مدارگرد جدید که در سامانه چهار سیاره‌ای KOI-730 کشف شده است، همواره 120 درجه از یکدیگر فاصله دارند.

پنج میلیون سال پس از تولد خورشید، ماه از بقایای برخوردی میان زمین و جرمی به اندازه مریخ به نام Theia به وجود آمده است. برای درست بودن این فرضیه Theia باید با سرعتی نسبتا پایین با زمین برخورد می کرده است و محققان دانشگاه پرینستون معتقدند چنین رویدادی تنها زمانی امکان پذیر بوده است که Theia ریشه در یکی از نقطه‌های لاگرانژ داشته باشد. این در حالی است که کشف سیاره‌های هم مدارگرد KOI-730 وقوع چنین رویدادی را امکان پذیر نشان می‌دهند.

شاید روزی این سیاره‌های هم مدارگرد با یکدیگر برخورد کرده و ماهی دیگر به وجود بیاورند، اما شبیه سازی‌ها نشان می‌دهند که نباید به این زودی‌ها در انتظار وقوع چنین رویدادی بود زیرا این دو سیاره قرار است تا 2.22 میلیون سال دیگر مدار حرکت خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.