یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

پگاه شفتی: در درس‌های خواندنی مشکل دارم. موقع خواندن نمی‌توانم حواسم را خوب جمع کنم و مدام فکرم این طرف و آن طرف می‌پرد. برعکس، در درس‌های فهمیدنی مشکلی ندارم و خیلی خوب از پس آنها برمی‌آیم.

592

 به همین دلیل بیشتر وقت‌ها در درس‌های خواندنی مثل تاریخ یا جغرافی یا زیست‌شناسی نمره پایینی می‌آورم. مدتی است که در امتحان‌هایی مثل تاریخ و جغرافی و... تقلب می‌کنم. اوایل خیلی خوشحال بودم که از شر این امتحانات با نمره خوب راحت می‌شوم، ولی مدتی است که عذاب وجدان گرفته‌ام و دیگر دست و دلم به تقلب نمی‌رود. از طرفی اگر تقلب نکنم، ممکن است مردود شوم. پس باید چه کار کنم؟

این سؤال یک نوجوان فرانسوی از مشاور یک نشریه اینترنتی است. مشاور به او این‌ طور پاسخ داده:

حتی اگر تقلب هم بکنی، باز هم مردود خواهی بود؛ مگر نه؟ گرفتن نمره با تقلب به این معناست که تو همچنان در یادگیری درس‌ها مشکل داری و این می‌تواند در آینده و

به‌خصوص در دوران دانشگاه بسیار به ضرر تو تمام شود. تقلب کردن هیچ کمکی به یادگیری نمی‌کند. هر بار که تقلب می‌کنی، چیزی در وجودت به تو ناسزا می‌گوید که چرا نمی‌توانی مثل همه درس بخوانی و براساس دانسته‌هایت نمره بگیری. این حس به مرور زمان

اعتماد به نفس تو را کاهش می‌دهد و تو را در همه مشکلات وابسته به تقلب، کلک و حقه می‌کند.  خیلی رک: ممکن است زمانی به خودت بیایی و ببینی که یک حقه‌باز تمام‌عیار شده‌ای! این را می‌گویم چون تو یک بار یا دوبار مرتکب تقلب نشده‌ای، بلکه بارها و بارها این عمل را تکرار و به قول خودت به آن عادت کرده‌ای.

تقلب ممکن است در زندگی تحصیلی هر دانش‌آموزی رخ دهد، اما این‌که یک دانش‌آموز تقلب را رویه امتحان دادنش بکند و برایش عادت شود، خطرناک است و اگر از آن جلوگیری نشود، می‌تواند تأثیر بسیار مخربی در آینده فرد بگذارد. بنابراین اولین نصیحت من به تو این است: توقف در تقلب! حتی اگر به قیمت مردود شدنت در یک درس باشد. بعد از این‌که دست از تقلب در امتحان‌ها برداشتی، باید روی مشکل خواندنت تمرکز کنی. اولین کسانی که می‌توانند به تو کمک کنند پدر و مادر و بعد پزشک و مشاور خواهند بود. پس مشکلت را ابتدا با پدر و مادرت درمیان بگذار و اگر همچنان این مشکل رفع نشد، باید حتماً به پزشک مراجعه کنی. این مشکل خیلی حاد نیست، ولی یک پزشک می‌تواند تا حدود زیادی به تو کمک کند.

کد خبر 129233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز