درحالی‌که قرار بود از سال 87 نصب کیسه هوا روی خودروهای تولیدی در کشور اجباری شود، پس از چندین بار تغییر در این مصوبه، سرانجام مهرماه سال گذشته شورای‌عالی استاندارد در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست بنا به پیشنهاد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب کرد که اجرای استاندارد نصب کیسه ایمنی هوا روی خودرو از ابتدای برنامه پنجم توسعه اجباری شود.

کیسه هوا

این در حالی است که در آستانه آغاز برنامه پنجم توسعه (سال 90 ) زمزمه‌هایی درباره عدم‌اقدام شرکت‌های خودروسازی برای اجرای این مصوبه شنیده می‌شود.به گزارش ایسنا، اردیبهشت ماه سال 85 بود که سردار رویانیان، معاون راهنمایی و رانندگی وقت ناجا اعلام کرد: «حداکثر 2 سال آینده همه خودروهای تولید داخل به ترمز «ای‌بی‌اس» و «ایربگ» تجهیز می‌شوند که در این صورت حداقل 10 تا 15 درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در کشور کاهش می‌یابد.»

اما تیر ماه سال 88 شورای‌عالی استاندارد در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست، سرانجام به‌رغم کشمکش‌های فراوان نصب کیسه ایمنی هوا روی خودروها را از ابتدای برنامه پنجم توسعه، اجباری کرد. هرچند این مصوبه واکنش‌ها و بیانیه‌های متعددی را از سوی خودروسازان و انجمن خودروسازان در پی داشت اما با افتتاح کارخانه تولید کیسه هوا در بهمن‌ماه سال 88، نظرها برگشت؛ به شکلی که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد که تولید ایربگ نتیجه اولویت کیفیت بر کمیت در صنعت خودرواست. از سوی دیگر، عباس ملکی تهرانی، مدیر صنایع خودرو ایدرو نیز تاکید کرد که تولید ایربگ ساخت داخل تحقق مصوبه شورای‌عالی استاندارد است.

درحالی‌که همه چیز برای اجرای مصوبه الزامی شدن نصب کیسه هوا فراهم بود با تمدید یکساله برنامه چهارم توسعه و آغاز برنامه پنجم از ابتدای سال 90 به‌نظر می‌رسد همه این وعده‌ها از یاد مسئولان رفت؛ به‌طوری‌که وقتی سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا، شهریور ماه سال‌جاری یادآوری کرد که براساس مصوبه دولت، نصب کیسه هوا از ابتدای برنامه پنجم توسعه یعنی سال 1390 روی خودروهای تولیدی در کشور الزامی است و در این خصوص مکاتبات لازم از سال گذشته با شرکت‌های خودروساز صورت گرفته که امیدواریم مشکلی برای اجرای این مصوبه به‌وجود نیاید،

احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان درخصوص مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت مبنی بر اینکه کلیه خودروهایی که از اول مهر ماه تولید می‌شوند، باید امکان نصب کیسه هوا را داشته باشند، اظهار کرد: کیسه ایمنی هوا جزو استانداردهای 55گانه خودرو در اروپا که استانداردهای ما از آن تبعیت می‌کند، نیست و در اروپا هم به‌صورت سفارشی روی خودرو نصب می‌شود!دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی نمی‌تواند جلو شماره‌گذاری خودروهای بدون کیسه ایمنی هوا را بگیرد، گفت: پلیس نمی‌تواند نصب کیسه ایمنی هوا را به خودروسازان تکلیف کند چون قانون در این رابطه ابتدای برنامه‌ پنجم توسعه را تعیین کرده است که از سال آینده اجرا خواهد شد.

در عین حال، کیوان وزیری، نماینده مدیرعامل ایران خودرو در کسب استاندارد نیز درباره زمان تعیین شده برای نصب ایربگ با بیان اینکه اجبار واقعی نصب کیسه ایمنی هوا از ابتدای سال 1390 است، اظهار داشت:‌ در حال حاضر هم 90 درصد از محصولات ما امکان نصب ایربگ را دارند اما تعهد واقعی ما برای نصب آن از ابتدای سال 1390 آغاز می‌شود.

علی رضا شفیعی، معاون مهندسی و کیفیت سایپا نیز با بیان اینکه این خودروساز نصب کیسه ایمنی هوا را از ابتدای سال 1390 آغاز خواهد کرد، افزود: نصب کیسه ایمنی هوای راننده به‌طور میانگین قیمت هر خودرو را تا 200 هزار تومان افزایش خواهد داد.
در عین حال سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا پیش‌تر تاکید کرده بود که براساس مصوبه ابلاغی، شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از ابتدای سال 90 ( ابتدای آغاز برنامه پنجم توسعه ) ممنوع است و در این خصوص چندین بار با خودروسازان مکاتبه شده است و پلیس قطعا به وظیفه قانونی خود در این خصوص عمل خواهد کرد.

کد خبر 128827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار