همشهری آنلاین: مجموعه نشست‌های تخصصی موسیقی و رسانه بار رویکردی علمی ـ پژوهشی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود

موسیقی

به گزارش ایلنا، موضوع رسانه و موسیقی، علیرغم اهمیت و حساسیت آن، تاکنون به طور جدی مورد توجه پژوهشگران، جامعه دانشگاهی و همچنین مدیران و سیاستگزاران فرهنگی کشور قرار نگرفته است.

حساسیت‌های موجود درباره موسیقی، و نبودن سفارش دهنده، ازجمله مهمترین دلایلی است که باعث شده مجال و فرصت چندانی برای طرح چنین مباحثی فراهم نباشد؛ ضعف مطالعات میان رشته‌ای در این زمینه را نیز می‌توان از دیگر دلایل دانست.

این درحالی است که رشد و توسعه فناوری‌های رسانه‌ای به وی‍ژه در سالهای اخیر، موسیقی را به عنصری تفکیک ناپذیر از رسانه‌ها تبدیل کرده است.

بر این اساس و با توجه به چنین وضعیت و نیازی، پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی و انجمن موسیقی ایران، با برگزاری مجموعه نشست‌هایی تخصصی و علمی در این زمینه پیشقدم شده‌اند به این امید که با این اقدام، باب بحث از چنین موضوعاتی در میان دانشگاهیان، پژوهشگران و مدیران فرهنگی کشور گشوده و در این زمینه ادبیات تخصصی و علمی مورد نیاز تولید شود.

دراین نشست‌ها کوشش شده است تا موضوع رسانه و موسیقی از دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد؛ محورهای اصلی این نشست‌های شش گانه عبارت است از:

ـ موسیقی و رسانه از دیدگاه علوم اجتماع

ـ بررسی وضعیت نشریات تخصصی موسیقی در ایران

ـ موسیقی، رسانه و مدیران موسیقی در ایرن(نشست وی‍ژه مدیران موسیقی)

ـ انسان شناسی، فرهنگ و رسانه(با مشارکت سایت گروه انسان شناسی فرهنگی انجمن جامعه شناسی ایران)

ـ تاریخ موسیقی و رسانه در ایران؛ ژورنالیسم موسیقی

ـ موسیقی از دیدگاه علم رسانه

مجموعه مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده در این نشست‌ها در آینده‌ای نزدیک در قالب یک کتاب تنظیم، منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مجموعه نشست­های تخصصی «موسیقی و رسانه» از 2 اسفند به مدت 6 روز و همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی فجر از ساعت 16 تا 18 در پژوهکشده فرهنگ و هنر  واقع در چهار راه ولیعصر  برگزار می‌ شود.

کد خبر 128655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز