مسعود کیمیایی گفت: در 20‌سال گذشته «جرم» نزدیک‌ترین فیلم به‌خودم است.

مسعود کیمیایی

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی جرم به کارگردانی مسعود کیمیایی با حضور اسحاق خانزادی (صدابردار و صداگذار)، ایرج رامین‌فر (طراح صحنه و لباس)، تینا پاکروان (مدیر تولید) و داریوش ارجمند، حامد بهداد و پولاد کیمیایی (بازیگران فیلم) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود کیمیایی با بیان اینکه در 20 سال گذشته این فیلم نزدیک‌ترین فیلم به‌خودم است، گفت: فیلم‌نوشت جرم یک بار رد شد و گفتند اگر به قبل از انقلاب برگردد برای ساخت اجازه هست و من هم داستان را به قبل از انقلاب بردم. به‌نظرم این فیلم به دوره سیاه سفیدها نزدیک‌تر است. وی ادامه داد: فیلم‌های من در مورد انسان‌هاست؛ انسان‌های معمولی، انسان‌هایی که بزرگی‌شان به موقعیت‌های اجتماعی آنها برنمی‌گردد. یک آدم در پیاده‌رو برای من اسطوره امروز است؛ یک آدم که از حاشیه آمده. من با آن انسان کار دارم.

داریوش ارجمند نیز با بیان اینکه «قیصر» کیمیایی نگاه ما را به سینما تغییر داد، گفت: در آن سال‌ها توهماتی نسبت به سینما داشتیم که کیمیایی آنها را تغییر داد. درباره آدم‌هایی فیلم ساخت که کف خیابان بودند و آدم‌هایی را که نمی‌شناختیم به ما شناساند. همراه کیمیایی بودن، یعنی وارد تاریخ شدن. برای من که عاشق تاریخم این فرصتی بی‌نظیر است. پولاد کیمیایی بازیگر فیلم سینمایی جرم نیز گفت: خوشحالم که بعد از سال‌ها به جشنواره پیوستیم و سهمم را از سینمایی که به آن متعهد بودم، گرفتم.

حامد بهداد نیز از کیمیایی به‌دلیل فرصتی که برای بازی در فیلم جرم به او داده است، تشکر کرد و گفت: وقتی بزرگان اینگونه از ایشان یاد می‌کنند من با چه کلامی احساسم را بیان کنم. کیمیایی در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا در نسخه نهایی برای اکران، این فیلم کوتاه خواهد شد؟ گفت: اینکه فیلم کم شود یا کوتاه شود 2 موضوع متفاوت است. فیلم من همین است که هست، تا این لحظه هم صحبتی برای اینکه بخش‌هایی از آن را دربیاورم نشده است.

کیمیایی خطاب به حاضران این جلسه گفت: سال‌هاست که اینگونه فیلم می‌سازم.آنها که از این سبک فیلمسازی بدشان می‌آید برای اینکه وقت‌شان هدر نرود به تماشای آن نیایند و اگر فیلمسازی مرا دوست دارید آمده‌ام تا با هم حرف بزنیم. آنها که فیلم مرا دوست ندارند، نباید وقت خودشان را هدر بدهند و عصبانی بشوند؛ ناراحت می‌شوم که بیننده عصبانی شود.کیمیایی درباره اینکه چرا از دکور استفاده نکرده است، گفت: پایه حقیقت، خود حقیقت است. ما چیزی بیرون از حقیقت نداریم. در دکور رفتن ما را از حقیقت دور می‌کند. من در «سرب» تهران قدیم را نساختم؛ با خود تهران صحنه‌های قدیمی را زنده کردم.

کارگردان فیلم سینمایی حکم ادامه داد: نمی‌توانیم در شهرک سینمایی کج و کوله و غیراستاندارد که لاله‌زارش مشابه لاله‌زار واقعی نیست و خودروهای کهنه‌اش در حال متلاشی شدن است حقیقت را بسازیم. من در تهرانی فیلم می‌سازم که وجب به وجبش را می‌شناسم؛ از شوش تا نخستین سراشیبی کوه شمیران؛ شهری که در آن عاشق شدم، در آن به خاطر فیلم‌هایم بازجویی شدم، موسیقی و رانندگی یاد گرفتم و... .

کیمیایی تصریح کرد: به‌هیچ‌وجه در دکور نمی‌روم؛ در دکور رفتن ذهن آدم را دکوری می‌کند. در این دکورها شما شهر را روشن نمی‌بینید. زندگی در آن جریان ندارد. باید رفت وسط شهر جای درستی را پیدا کرد که در آن زندگی باشد. در انتهای این نشست، کیمیایی گفت: از خدا می‌خواهم توان ساخت فیلم را داشته باشم و همین گونه فیلم بسازم.

کد خبر 128390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز