دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه ورزش - کریم اعظمی: وقتی منصور ابراهیم‌زاده با شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا، توکیو را با ناکامی ترک کرد، دیگر سخت نبود که به او لقب مرد همیشه نایب قهرمان را بدهیم؛ درست مثل هکتور رائول کوپر سرمربی سابق والنسیا که چند سال پیش این تیم اسپانیایی را با شیوه دفاع - ضدحمله به اوج رساند ولی در کسب قهرمانی اروپا و لالیگا ناکام ماند.

فوتبال

او حتی در اینترمیلان هم به قهرمانی نرسید و به‌تدریج از مربیگری در سطح اول فوتبال اروپا محو شد.4 سال بیشتر نگذشته‌ از آن روزهایی که ابراهیم‌زاده در ذوب‌آهن دستیار کربکندی بود و جدایی او از این تیم افت نتایج ذوبی‌ها را به همراه داشت. او بعد از جدایی از ذوب‌آهن با تصمیمی جنجالی راهی سپاهان شد تا در کنار لوکا بوناچیچ به تجربیات مربیگری‌اش بیفزاید و حتی با این تیم نایب قهرمان آسیا شد. او سرانجام با بازگشت به ذوب‌آهن از مرد سایه تبدیل به نفر اول کادر فنی شد و خودش را در این سال‌ها به‌عنوان یک مربی صاحب سبک در فوتبال ایران معرفی کرده است.

ذوب‌آهن اما با ابراهیم‌زاده فقط یک قهرمانی در جام حذفی را تجربه کرده و این مربی امیدوار است که امسال برای نخستین‌بار قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کند. تیم او تا 2 هفته پیش با اقتدار در صدر جدول قرار داشت ولی یکباره 2 باخت متوالی آورد و در همین مدت موضوع اختلاف ابراهیم‌زاده با مدیرعامل باشگاه هم مشکلات ذوب‌آهن را بیشتر کرد.

البته ذوبی‌ها در این سال‌ها برخلاف بسیاری از تیم‌های لیگ برتر، سیاست استفاده از بازیکنان گران قیمت را به کار نگرفته‌اند و ابراهیم‌زاده ترجیح داده تا به جای استفاده از ستاره‌ها، تیمی متشکل از بازیکنان همسطح بسازد. آنها امسال از لحاظ دراختیار داشتن بازیکنان تاثیرگذار و ستاره قابل قیاس با سپاهان و حتی استقلال نیستند و فصل گذشته هم نسبت به سپاهان چنین شرایطی داشتند و شاید همین موضوع باعث شده که ذوب‌آهن در آخرین گام برای قهرمانی کم بیاورد. با این حال ابراهیم‌زاده امیدوار است با خروج از این بحران همچنان تیمش را در صدر جدول حفظ کرده و این‌بار برخلاف 2 فصل گذشته قهرمانی را در لحظات آخر به دیگر مدعیان واگذار نکند.

حرکت لاک پشتی سپاهان فصل را مثل سال گذشته ناامید‌کننده شروع کرد ولی حضور6 بازیکن ملی پوش و چند ستاره دیگر کافی بود تا شاگردان قلعه نویی خیلی زود به جمع مدعیان قهرمانی وارد شوند. حرکت لاک پشتی آنها بعد از پشت سر گذاشتن چند هفته بحرانی آغاز شد و حالا خیلی‌ها سپاهان را به عنوان جدی‌ترین مدعی قهرمانی قلمداد می‌کنند.

این تیم دربی اصفهان را که یک بازی 6 امتیازی بود با موفقیت پشت سر گذاشت و حالا با 3 امتیاز کمتر و درحالی‌که یک بازی عقب افتاده دارد به‌دنبال تصاحب جایگاه ذوب‌آهن است. حالا قلعه نویی که بیشتر از گذشته به قهرمانی خوشبین است در جملاتی امیدوارانه می‌گوید: «امسال انگیزه زیادی برای قهرمان کردن سپاهان دارم تا رکورد جدیدی را ثبت کنم. دوست دارم من و سپاهان برای دومین سال پیاپی قهرمان شویم تا این رکورد به نام ما ثبت شود.»

بازگشت آبی‌ها

شکست ذوب‌آهن مقابل سپاهان برای استقلال اتفاق خوبی بود و آبی‌های تهران با پیروزی با ارزش در یک بازی بیرون از خانه به جمع مدعیان بازگشتند. شاگردان پرویز مظلومی قبل از تعطیلی طولانی مدت لیگ برتر در 3 بازی 8 امتیاز از دست دادند تا از کورس عقب بمانند ولی گویا اردوی ترکیه و برنامه‌های تمرینی آبی پوشان در تعطیلات نتیجه داد تا آنها از 2 بازی اخیر مقابل استیل آذین و پیکان 6 امتیاز گرفته و در فاصله 2 امتیازی ذوب‌آهن قرار بگیرند. مظلومی امیدوار به ادامه این روند است تا برای نخستین بار در دوران مربیگری‌اش، قهرمانی در لیگ را تجربه کند.

استقلال با در اختیار داشتن بازیکنان تاثیرگذار برای قهرمانی خیز برداشته و بازی پنجشنبه هفته آینده این تیم مقابل سپاهان که در اصفهان برگزار خواهد شد، فینال زودرس لیگ خواهد بود. هرچند روی کاغذ تیم‌هایی مثل پرسپولیس، تراکتورسازی و مس کرمان شانس قهرمانی دارند ولی در حال حاضر ذوب‌آهن، استقلال و سپاهان 3 مدعی جدی قهرمانی هستند و اگر اتفاق خاصی نیفتد جنگ آنها تا هفته‌های پایانی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 128303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز