گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: تناقض‌گویی درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی همچنان ادامه دارد.

آموزش

 پس از تکذیب موضوع از سوی وزارت آموزش و پرورش، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس ابتدایی از فروردین90 سخن گفت.به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، این طرح درصورت تصویب در شورای‌عالی آموزش و پرورش از فروردین 90 در برخی مدارس ابتدایی به شکل آزمایشی اجرا می‌شود.

به گزارش مهر، مجید قدمی اظهار کرد: درصورت تصویب، 4زنگ 45دقیقه‌ای از روز شنبه تا چهارشنبه به ساعات درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی اضافه می‌شود. وی گفت: هم‌اکنون ساعت آموزشی مدارس ابتدایی 8 تا 12 است که درصورت اجرای طرح، مدارس می‌توانند 7:45 صبح فعالیت خود را آغاز کنند و تا ساعت12:30 ادامه یابد و 45 دقیقه به ساعات آموزشی روزانه افزوده شود که جایگزین 4ساعت آموزشی روز پنجشنبه است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز این خبر به نقل از معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده بود که وی با رد خبر تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه، گفت: شاید در مجتمع‌های روستایی برای برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت و جلسات هماهنگی به ضرورت، مدارس تعطیل شوند.

فاطمه قربان تصریح کرد: در آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت تعطیلی روزهای پنجشنبه مطرح نبوده و نیست و تنها بحث بر سر این است که کلاس‌های درس در این روز چگونه برگزار شوند.دی‌ماه نیز وزارت آموزش و پرورش در واکنش به خبر بررسی مجدد طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در سایت خود آورد: «طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس ابتدایی، در راستای افزایش بازده آموزشی است نه دنبال‌کردن تعطیلی مدارس.» وزیر آموزش و پرورش نیز تأکید کرد: کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا حضور دانش‌آموزان ابتدایی از صبح شنبه تا ظهر پنجشنبه در کلاس درس ضروری است؟

افزایش 30ساعت آموزشی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: اگر ساعات آموزشی بدین ترتیب اضافه شود، در هفته 5ساعت خواهد شد که بدین ترتیب 30ساعت به ساعات آموزشی در طول سال اضافه می‌شود که به نفع دانش‌آموزان است. جالب اینکه وزیر آموزش و پرورش دیدگاهی مخالف با رئیس پژوهشگاه دارد.

حاجی‌بابایی اخیرا در آیین معارفه رئیس آموزش و پرورش شهر تهران با انتقاد از ارائه کلاس‌های فوق‌برنامه در مدارس گفت: نباید به دانش‌آموزان در کلاس‌های فوق‌برنامه تنها فیزیک و شیمی آموخت بلکه می‌توان برای دانش‌آموزان کلاس‌های ورزشی مانند فوتبال و والیبال نیز دایر کرد تا آنها از مدرسه فراری نباشند.

معاون پیشین وزیر آموزش و پرورش که برای نخستین‌بار این طرح را فروردین سال88 مطرح کرده بود، در باره اهداف آن گفت: «در این دوره دانش‌آموزان زود خسته می‌شوند و باید بیشتر اوقات دانش‌آموزان ابتدایی با خانواده‌ها سپری شود و از لحاظ تغذیه و بهداشت به آنها توجه بیشتری شود.»وی یکی از اهداف این طرح را کاستن از کار سنگین معلمان دوره ابتدایی اعلام کرد که در مقایسه با دوره‌های راهنمایی و متوسطه بیشتر است.

وقت طلایی آموزش

از سوی دیگر، کارشناسان امر آموزش بر این موضوع تأکید دارند که وقت طلایی آموزش در هر زنگ 15 تا 20‌دقیقه است که باید به آن توجه جدی شود.همچنین آستانه تحمل دانش‌آموزان برای آموزش مفید روزانه 2 ساعت است و برای حضور متمرکز 4 ساعته دانش‌آموزان باید زیر‌ساخت‌هایی مانند شاداب‌سازی زنگ‌های تفریح فراهم شود. با مقایسه اظهارات مسئولان آموزش و پرورش این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که چطور افزایش ساعات درسی برای دانش‌آموزان ابتدایی اشکالی ندارد اما برای دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و متوسطه مشکل ایجاد می‌کند؟

مشکلات طرح

این همه در حالی است که در برخی از استان‌ها کلاس‌های دونوبته دایر است که برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌شود. برای مثال، به گفته معاون استاندار مازندران 40هزار دانش‌آموز که 30درصد دانش‌آموزان این استان را شامل می‌شود، در کلاس‌های دونوبته تحصیل می‌کنند که افزودن 45دقیقه به زمان آموزش مشکلاتی برای دانش‌آموزان نوبت دوم ایجاد می‌کند.دیگر مشکل این طرح درصورت اجرا برای والدین شاغل است که روزهای پنجشنبه تعطیل نیستند؛ این موضوعی است که برخی مسئولان آموزش و پرورش با تعطیلی روز پنجشنبه مخالفت می‌کردند.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یا آموزش و پرورش

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با وجود تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه این طرح در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است، گفته که این طرح با تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش قابل اجراست و نیازی به تصویب در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ندارد.

کد خبر 128274

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز